Manuel Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Innledningsvis er ikke dette hører kanskje ikke dette direkte inn under GNU/Linux, men Unix og alt annet som kan kjøre en terminalemulator. Jeg har i grunn alltid lurt litt på dette med "escape sequences", altså hva jeg kan gjøre med dem når de faktisk ikke fungerer og dukker opp som klartekst. Vi har vel alle hørt et pip, hvoretter ^[[D eller liknende dukker opp på skjermen. Det er en "escape sequence" sekvensen begynner med den koden du får hvis du trykker escape-tasten ( ^] ). Såvidt jeg har forstått så er det den velkjente DEC VT100, de aller, aller fleste terminaler emulerer. Jeg antar også at det er i /etc/termcap, definisjonene på disse "escape"-sekvensene finnes, og at disse tilsvarer den valgte terminalen ved login. Det jeg lurer på er hvorfor enkelte program printer ut masse "tøys" når jeg bruker piltastene. Hva skjer? Hva avgjør hva som skjer? I mitt tilfelle logger jeg meg inn på FreeBSD-serveren - som regel vha. Windows-programmet PuTTY. Er det PuTTY, skallet eller noe annet som ikke har noe mer vettugt å komme med enn ^[[A? Hva er det som avgjør hvilken terminaltype som brukes? Er det klient eller server? Endret 27. juli 2007 av Manuel Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Uten at jeg er noen røver i termcap og slike ting, vil jeg bare si at putty gjerne ikke funker helt 100% out of the box. Lek litt rundt i innstillingene under Terminal->Keyboard. Spesielt innstillingene for Function keys and keypad bør sikkert endres. Særlig viktig hvis du skal kjøre et interaktivt program (f.eks. ncurses-basert) som "mc", siden den bruker piltaster, F-taster osv. Jeg vet ikke hvilken innstilling som er optimalt på en FreeBSD-burk, men er ikke så mange alternativer, så det går fort å teste dem Endret 27. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå