Gå til innhold

Widescreen oppløsning spørsmål

2die4

Anbefalte innlegg

Er helt ny på dette med widescreen på bærbar. Jeg har nå satt 1680x1050. Dette er den eneste oppløsningen jeg kan velge på egenskaper uten å få svarte rammer til høyre og venstre på skjermen. Men skriften er altfor liten så det er umulig å se noe som helst med denne oppløsningen.

Men om jeg vil ha widescreen uten svarte rammer så blir jeg bare nødt til å venne meg til denne oppløsningen?

Endret av 2die4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvd alle. Det er bare 1680x1050 som er widescreen.

Jeg har et valg at jeg kan strekke ut alle oppløsningene. Med andre ord så kan jeg også strekke ut de oppløsningene som vanligvis ville ha hatt svarte rammer på hver side. Da blir alt helt strekt. Det er bare den 1680x1050 oppløsninga som ikke blir strekt og ikke ser unormalt ut, men som sagt, alt blir for smått med denne oppløsninga.

Uff...

Endret av 2die4
Lenke til kommentar
Men skriften er altfor liten så det er umulig å se noe som helst med denne oppløsningen.

Såframt du har sånn nogenlunde vanlig syn, venner du deg til det iløpet av noen dager (ihverfall gjorde jeg det).

9157050[/snapback]

Joa, men frk firefox vinduet dekker èn femtedel av skjermen i maksimert tilstand om du skjønner hva jeg mener, det blir altfor smått.

Lenke til kommentar

Sjekk bios. I alle fall på min laptop er der en innstilling for om du vil at bildet skal strekkes. Personlig syns jeg absolutt du bør prøve å venne deg til standard oppløsning, det kommer til å bli ganske uskarpt når bildet strekkes, men det er selvsagt opp til deg.

Lenke til kommentar
Sjekk bios. I alle fall på min laptop er der en innstilling for om du vil at bildet skal strekkes.

Ja, den muligheten har jeg, men da blir bildet helt strekt og fælt. Den eneste muligheten uten at bildet blir strekt er 1680x1050, men burde det ikke være en annen litt lavere widescreen oppløsning jeg kunne velge uten at det ser strekt ut og at ting (ikoner, skrift menylinje + alt mulig) blir litt større? For ved 1680x1050 trenger jeg som har godt syn å gå en tur til optikeren.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Fakta: LCD skjermer oppererer med en native oppløsning. I dette tilfellet 1680x1050. Du må bare slå deg til ro med at skjermen bare kommer til å se bra ut i 1680x1050 oppløsningen. Du kan sette det mindre og få svarte rammer som du allerede har prøvd, men det er ingen optimal løsning. Du kan også strekke vinduet, men da blir det grøtete :)

Men at skriften blir liten på den er det enkelt å bote på. Du kan justere skriftstørrelsen i Windows.

1. Du kan bruke large fonts i windows.

2. Du kan endre DPI settingen under "Display properties ->settings ->advanced ->general ->DPI setting" for å få enda større skrift gjennomgående på hele maskinen.

3. du kan forstørre skriften i firefox ved å holde inne ctrl og bruke + og - eller scrollehjulet. (tror ctrl + page up/down har samme effekt i IE.) I opera kan du zoome hele vinduet.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Du må absolutt kjøre maskinen med 1680 x 1050 (forutsatt at dette er er panelets oppløsning), ellers vil du få et mindre skarpt bilde og du utnytter ikke skjermen fullt ut.

Om du synes at ikoner og skrift er for små justerer du dette med å velge LArge fonts, eller du kan gå inn og justere manuelt.

I engelsk XP: gå inn på Display properties (høyreklikk på desktop - properties).

- klikk settings:

- klikk adanced:

- velg General:

- Velg DPI setting:

- Velg custom setting

- du kan nå justere setting slik at linjalen som vises er akkurat 1 tomme (2,54

cm) mellom hvær hele nr.

- Under Display properties - Apperance kan du velge Effects.

- Slå på Use large icons om du ønsker større ikoner på skjermen.

- Under Advanced kan du velge mere nøyaktig størrelse på icons om ønskelig

lykke til.

Lenke til kommentar

Men jeg får bare beskjed om å sette inn cd-rom for winXP etter å ha justert DPI setting..

Edit: Satt inn xp cd-rom og det funket. Takk. Noen ikoner som de små på oppgavelinjen blir litt rare, men det er uansett bedre at de er slik enn at jeg ikke kan se de i det hele tatt, som det var før.

Endret av 2die4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...