.... Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det har tidligere blitt fremmet et forslag om støtte for LaTeX på forumet, for å gjøre det lettere å skrive innlegg som inneholder matematiske formler og symboler. Selv er jeg veldig tilhenger av dette, men siden det er et omstendelig prosjekt å få implementert det på en trygg måte som hackere ikke kan utnytte, foreslår jeg her en enkel utvidelse som vil gjøre forum-tilværelsen til både «matematikere» og andre folk en del enklere mens vi venter. Mitt forslag er som følger: BB-kode for hevet og senket skrift. HTML inneholder et par elementer for henholdsvis det ene og det andre, som det burde være en grei oppgave å få oversatt BB-kode til. Hvis man f.eks. kunne skrive [sup] ... [/sup] for å få <sup> ... </sup> (for hevet skrift) og [sub] ... [/sub] for å få <sub> ... </sub> (for senket skrift), ville man hatt tilgang til alle de måtene som står til disposisjon i ren HTML til å produsere matematiske uttrykk. MyPhysicsLab har en artikkel om hvordan uttrykke matematikk i HTML: ved å kombinere elementer for fet og kursiv skrift, elementer for hevet og senket skrift og HTML-formatets innebygde Unicode-støtte, kan en stor mengde matematiske formler og symboler uttrykkes uten omskrivninger. Dette forumet har allerede støtte for Unicode og for fet og kursiv skrift - så alt som gjenstår for å kunne utnytte mulighetene i ren HTML til fulle, er støtte for hevet og senket skrift! La meg legge til at mulighetene for hevet og senket skrift vil komme flere enn bare «matematikerne» til gode. For eksempel blir rudimentære nummererte fotnoter mulige, en kan bruke senkede tall til å skille mellom betydningene av flertydige ord i presisjonskrevende diskusjoner (f.eks. «frihet_1», «frihet_2»), og i klimadebatten vil det endelig la seg gjøre å omtale CO2-utslippene på en typografisk tilfredsstillende måte. (Hvis det er andre her på forumet som synes at forslaget mitt er et godt et, har de sikkert sine egne eksempler å komme med.) Fasilitetene eksisterer allerede i HTML. Alt som trengs er et par snutter med BB-kode som oversettes til dem. Kan vi få BB-kode for hevet og senket skrift? Lenke til kommentar
.... Skrevet 11. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg ser at etter forumoppgraderingen har dette blitt tilgjengelig med BB-kommandoene [sup] ... [/sup] og [sub] ... [/sub]. Supert! Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 (Automatisk svar) Saken er nå ferdigbehandlet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg