Gå til innhold

Beste trening for ren fart?

Anbefalte innlegg

Bah, jeg går rett på sak:

Hva slags trening skal jeg trene for å bli rask? Da snakker jeg rask over 2-300 meter, ikke kondis. Jeg er (veldig) lite interessert i å miste noe muskelmasse, men jeg har vel alltids litt fett til overs hvis det er det det står på. :innocent:

Jeg har trent Taekwondo i 7 år (2 ganger i uka), har for øyeblikket pause, og tror jeg skal starte på igjen etter sommerferien. Jeg er altså i grei form, ihvertfall tatt i betraktning hvor mye jeg trener. ^^

Spiser Go' Dag frukt til frokost og kvelds stort sett hver dag (untatt i helga xD), og til middag er det det man får hjemme som 15-åring. ;> Som "filler" hvis jeg blir sulten blir det som regel brødskiver med salami/brunost etc eller en ekstra tallerken med Go' Dag. Drikker mye! melk og egentlig ikke noe særlig med brus. Det blir fort et par halvlitere med 24 (sjokolademelk hvis noen ikke visste det) i uka når det er skole, men jeg kan stå over det hvis det ødelegger mye. :p

Bare for å legge til det også, når jeg jogger (fort, men ikke spurt) blir jeg mye mer sliten i magemusklene enn i beina. Skal det være sånn eller bør jeg heller ta situps enn å jogge/løpe? xD

Og ja, det gjelder ikke før om... 9-10 måneder, sikkert kjekt å vite. ^_^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De tingene som ble nevnt over funker det, men jeg har et tips som er knallbra på hurtighet. Finn deg en bratt oppoverbakke (jo brattere jo bedre) som er ca. 50 m lang. Så spurter du opp denne, og går rolig ned. Men Når du spurter opp så må du ta så små skritt som mulig.

Vet ikke hvor godt trent du er men prøv f.eks 6 reps * 3 i starten. Så kan du øke litt etterhvert. Men ikke ta for lange pauser mellom hver serie. 1-2 minutter maksimum.

Lenke til kommentar

En måte å øke eplosivitet og fart på er spensthopp. Her finnes det mange forskjellige hopp og øvelser for å bli raskere :) Jeg har god erfaring med slik trening, men det er utrolig viktig at man får rett veiledning! Hvis ikke kan man ende opp med skader o.l.

Så jeg anbefaler deg å finne noen som har erfaring fra dette, og få dem til å vise deg forskjellige øvelser :) Så kommer du til å merke fremgang fort, og det kommer rett og slett til å bli knall! :D

Og de andre to forslagene til daruu og Saphigon er også gode! :thumbup:

Lenke til kommentar

Takker for alle svar! :)

daruu: Når du sier intervaller, mener du da spurtintervaller ala Gerlija Kardio, eller lengre med lavere intensitet?

KeyG: Taekwondoen har alltid involvert noe spensthopp, så jeg har jo... hoppa spensthopp før. ^^ Eller er det en spesiell teknikk jeg trenger? Vanskelig å demonstrere på forumet kanskje? xD

Og hvor ofte skal jeg trene, med hvor store mellomrom? Har litt lite peiling på sånt. ;>

Edit: Inlegg 1200! :D Hvem skulle tro at det skulle handle om trening? ^^

Endret av Potetfar
Lenke til kommentar

hehe, joa, du har nok hoppet en del ganger! :p

Fant en link til flere gode øvelser jeg har brukt for å øke fart/spenst og eksplosivitet :)

Spensthopp

Les igjennom denne, og se om du får litt mer innsikt i øvelsene før du setter i gang :)

Det er lurt å starte forsiktig, for man blir rimelig ødelagt etter en god spensttrening!

Men dette må du kjenne på selv, om du tok for mange øvelser/reps, eller for lite?

Og når du ikke lengre blir så stiv og støl av det programmet du kjører, så kan du øke antall øvelser og mengde :D

Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Dropp "god dag frukt". Det inneholder mer sukker enn du tror. Gå heller for havregryn :thumbup:

Jeg anbefaler deg trappetrening for å bli raskere. Det er enkelt og greit bare å finne en trapp. Du kan variere med å hoppe 1,2,3 eller 4 trappetrinn om gangen. Bytt mellom å hinke og bruke begge beina. En økt bør ligge på opptil 400 hopp.

Da er du i gang tenker jeg ;)

Endret av Lock
Lenke til kommentar

Ja, da er første treningøkt ferdig (her skulle det vært et smilefjes, men tro meg, det passer ikke =( )!

Fant en bakke, med litt varierende bratthet (bratthet? :p), og løp ca. 80 meter om gangen. Løp 10 reps, med èn pause etter den sjette. Første gang løp jeg på 20 sekunder, siste gang på 40! >.< På hjemveien som består av 90% nedoverbakke måtte jeg ta en pause og sette meg ned på bakken i noen minutter for ikke å spy. Nå tror vel dere at jeg er i skikkelig elendig form, men jeg tror det høres verre ut enn det egentlig er. :p

Lock: Når du sier det så... 20 gram sukkerarter per 100 gram, og 8,7% tilsatt. O_o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...