Gå til innhold

Trådløs TV overføring(Tidl. 5m TVkabel, dumt?)

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal om-møblere litt i min stue og dessværre har jeg få muligheter siden TVkabel kontakten er veldig kjedelig plassert. Men muligheten min er å strekke kabelen hele 5m, er dette veldig dumt?

Jeg skal gå til innkjøp av en Panasonic PV70 og samtidig vil jeg komme til å kjøpe et galvanisk skille. Tanken min er å koble 2* 2.5m antenne kabel med et slik skille. Noen råd om at jeg ikke skulle gjøre det?

Jeg tenker da på signalet vil bli så dårlig at uttrykket "shit in, shit out" vil bevise seg hos meg :p?

En annen ting som vil oppstå når jeg møblerer om er behovet for en:

http://www.elkjop.no/is-bin/INTERSHOP.enfi...FcAAAEO0uI03xiL

Spørsmålet er vel enkelt å greit: Vil den kunne tåle all effekt/Watt som vil komme gjennom der? Vi snakker Middels kraftig anlegg, Plasma TV, PS3/Wii/DVD spiller evt en dekoder.

Ser også at at det selges 5m/10m lange antenne kabler, vil det være lurt å kanskje kjøpe en ujordet stikkkontakt boks da?

Jeg vet dette kanskje er litt feil sted å spørre, men jeg syns det er TV relatert nok :)

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er det en grunnleggende faktor, og det er om du har kabel-tv eller vanlig antenne. Om du har antenne vil jo bare ledningen fungere som en antenne, og jo lengre kabel, jo bedre signal. Med kabel-tv vil du bare oppnå mere forstyrrelser og svakere signal.

Lenke til kommentar
Her er det en grunnleggende faktor, og det er om du har kabel-tv eller vanlig antenne. Om du har antenne vil jo bare ledningen fungere som en antenne, og jo lengre kabel, jo bedre signal. Med kabel-tv vil du bare oppnå mere forstyrrelser og svakere signal.

9156686[/snapback]

Ja, det er kabelTV, med kontaktplugg i veggen å alt.

Svaret er at lengre kabel gir dårligere signal? huff da =)

Dette blir dumt, spesielt med tanke på at flatTV kan være litt bad til analoge signaler fra før av. Hvordan blir det med ett digitalt signal? Har muligheten for å bestille det gjennom RAAL antenne anlegget som jeg er knyttet til.

Lenke til kommentar
Nei det er ikke dumt.

I utgangspunktet er jo kabelen fra kabel-TV selskapet mellom 50-100m. lang fra skapet og inn til deg. Kanskje lengre. I den sammenhengen blir 5m "litt lite" å snakke om  ;)

Svein.

9156832[/snapback]

Hehe, jeg visste det var ett dumt spørsmål, men godt å få bekrefte det.

Men burde jeg gå for Jordet eller ujordet? Tenker da på produktet jeg linket til.

Kontakten min i veggen er jordet. Dvs jeg enten må ha 2*2.5m + skille og jordet kontaktboks, eller 5m kabel med ujordet kontaktboks. =P

Endret av Zelkin
Lenke til kommentar
Jordet skjøteledning/ foregrener samt galvanisk skille (hvis man absolutt må ha det pga. tvens utforming), er det beste. Dette fordi jord gir en ekstra sikkerhet i de apparaturer som har jordledning.

9159256[/snapback]

Slenger meg litt på her. Hvis TVen skal jordes, så MÅ du ha galvanisk skille. Hvis ikke, blir det spenningsforskjell mellom kabel-TV jord og TV jord. Denne spenningsforskjellen har potensiale til å brenne opp TVen din.

Personlig har jeg ujordet stikkontakt og trenger ikke galvanisk skille.

Måtte bare presisere så du slipper å omkomme i brann ;)

Svein.

Lenke til kommentar

Hehe. takk for omtanken :)

Så egentlig går begge muligheter. Men tror jeg satser på jordetkontakt-boks + skille, da den kontaktboksen vil funke på resten av utstyret også. Ulempen som jeg har lest er litt tap av signal ved bruk av galvanisk skille.

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...