Gå til innhold

Kan PS3 erstatte HTPC?

Anbefalte innlegg

Takk for svar igjen!

Jeg har nå en gammel pc, som takler CSS/HL2 ganske greit (ikke så høy grafikk). Som jeg også kan bruke til skole...men kan hende søstern brukere den, så trenger en nødløsning. Også hadde det vært digg å sitte på msn, surfet på rommet mitt, enn å gå opp i andreetasje.

Hvis jeg forstod deg, Darth MToffy, riktig så takler ikke PS3 720 p filmer via streaming? Også må jeg ha en god nok pc fra før av, noe jeg ikke har =/, men som jeg kan få hvis jeg kjøper HTPC.

Du må som nevnt ikke glemme at du trenger en PC i tillegg hvis du skal bruke de mest avanserte mulighetene til PS3 per dags dato. Altså kan jeg bruke den pcen jeg har via det trådløs nettverket? Må jeg ha en spesiell router siden det er linux jeg må bruke?

Hvordan instalere man linux på PS3'en? Man kan bruke den eksterne HDD? hvis ikke den bruker firewire =/

Darth MToffy: jepp, får nok mer å tenke på nå.

Sunndal1: Hvilken tv har du? Så du på HD-filmer gjennom TVersity?.

Endret av Singh tha king
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg forstod deg, Darth MToffy, riktig så takler ikke PS3 720 p filmer via streaming? Også må jeg ha en god nok pc fra før av, noe jeg ikke har =/, men som jeg kan få hvis jeg kjøper HTPC.

Du må som nevnt ikke glemme at du trenger en PC i tillegg hvis du skal bruke de mest avanserte mulighetene til PS3 per dags dato. Altså kan jeg bruke den pcen jeg har via det trådløs nettverket? Må jeg ha en spesiell router siden det er linux jeg må bruke?

9169518[/snapback]

PS3 støtter 720p uten problemer så lenge de er i formater som er støttet. Blu-ray f.eks er jo 1080p så det skal ikke stå på det. Det er ikke oppløsningen(altså 720p) som er problemet men filformatet.

Det som er problemet her spesifikt, og som dark by design påpeker, er at PS3 ikke støtter formatet x.264(i matroska/mkv-cointainer). Dette er formatet som nesten alt av tv-serier og filmer som er merket med 720p på nettet kommer i. Skal man se dette på PS3 idag så må man ty til transcoding noe som forverrer bildekvaliteten til en viss grad og også krever en PC som er kjapp nok til å dekode disse formatene samtidig som det omkodes til ett format PS3 støtter.

Når det gjelder spørsmålet ditt om router/gammel pc. Linux og nettverk fungerer helt likt som windows og nettverk. Jeg kjører selv Windows XP på laptop, filserver med Slackware Linux, xbox, xbox 360 og Nintendo Wii alt gjennom en og samme ruter uten problemer. Snart kobles det også på en PS3 her og jeg regner ikke med noen nettverksproblemer av den grunn.. Hvis du skal streame HD-materiale så er det kanskje en ide og kjøre med tråd og ikke trådløst. Personlig kjører i hvert fall jeg alltid tråd der jeg skal streame eller er avhengig av god ping.

Så lenge den ikkje tar h./x.264 out of the box, utan masse trikserier, er det ikkje ein HTPC erstattar.

9169588[/snapback]

:yes:

Her er vi helt enige. Og dette er så forbanna synd. Irriterer meg noe grenseløst at Sony ikke innser muligheten de har her til å kapre en enorm bit av HTPC-kaken. x.264 og samba-støtte og vips så hadde PS3 vært en fantastisk HTPC for mine behov :ermm:

Lenke til kommentar
:yes:

Her er vi helt enige. Og dette er så forbanna synd. Irriterer meg noe grenseløst at Sony ikke innser muligheten de har her til å kapre en enorm bit av HTPC-kaken. x.264 og samba-støtte og vips så...

9169833[/snapback]

...hadde eg hatt to stk - ein i stua og ein på soverommet.
Lenke til kommentar

Skjønner mer nå... men var ganske kjipt det. Bare open office, msn, (linux), surfing, og streaming funker er jeg fornøyd.

Får vel heller invistere i en HTPC når jeg har mer penger....om 1 år kanskje?

Jeg skal til københavn om litt over en uke. Burde jeg kjøpe den der hvis den eventuelt er billigere? Hva om jeg får noen feil på maskinen, what to do?

Lenke til kommentar

Jeg har brukt en vanlig HTPC i litt over ett år på TV-en min. Dette har fungert helt utmerket, men ulempen var at jeg stadig vekk måtte hente fram mus/tastatur, da fjernkontrollen ga for få muligheter.

Etter mitt nylige innkjøp av PS3 har den tidligere HTPC-en nå bli webserver, den er med andre ord slått ut av dansen, og har måtte gi opp plassen til PS3. Så langt er jeg ingenting annet en fornøyd med å bruke PS3 som mediesenter, både med XMB og Linux. Særlig liker jeg at DVD-filmer blir oppskalert, samt Blu-Ray selvsagt.

Lenke til kommentar

ahh...daså. Tror jeg går for playstation 3!

Tenkte å kjøpe sammen med en kamerat, tror dere vi vil få rabatt på game? der de har PS3, 2 kontroller og 2 spill til 5399,-? Har ellers den gamle PS2, spill: matrix, SSX:tricky, GTA vice city, need for speed most wanted, og en konrtoll. Mens kameraten min har 3 eller 4 PS1 håndkontroll.

Får kanskje begge to til litt under 5000,-?

Lenke til kommentar
Jeg har brukt en vanlig HTPC i litt over ett år på TV-en min.  Dette har fungert helt utmerket, men ulempen var at jeg stadig vekk måtte hente fram mus/tastatur, da fjernkontrollen ga for få muligheter.

Etter mitt nylige innkjøp av PS3 har den tidligere HTPC-en nå bli webserver, den er med andre ord slått ut av dansen, og har måtte gi opp plassen til PS3.  Så langt er jeg ingenting annet en fornøyd med å bruke PS3 som mediesenter, både med XMB og Linux.  Særlig liker jeg at DVD-filmer blir oppskalert, samt Blu-Ray selvsagt.

9172862[/snapback]

Ok, siden du har kuttet ut HTPC'en til fordel for PS3'en så vil jeg gjerne vite, hvorfor?

Greit, avspilling av DVD'er og BluRAY er veldig bra på PS3, men streaming av xvid o.l. over nettverk er jo helt latterlig. Jeg får lyden ute av sync, kjempe-pixelated bilde og hakking når jeg prøver å streame noe. Og jeg har en kraftig PC, burde da ihvertfall være kraftig nok (se sig).

Har bare brukt Nero Mediahome til å streame, vil du heller anbefale noe annet?

Håper å finne en løsning på det problemet her, fordi sånn som streaminga fungerer nå, ser jeg den helt ubrukelig.. takk! :)

Lenke til kommentar
Et alternativ til TVersity er Nero Mediahome. Da kan du spille av alle formater untatt h264 .. Funker helt greit men ikke noe å skrive hjem om. Noen tv-serier blir veldig pixelated (selv om det er HR xvid) og jeg har ingen anelse hvorfor. Har en Hitachi 42" plasma og kjører 720p/1080i. Er det forresten noen andre som har dette problemet? Lyden er også ofte usynka osv. , noe som gjør at jeg ikke gidder bruke PS3'en som mediacenter. Håper det kommer en bedre løsning snart..

9161279[/snapback]

Har ikke prøvd Nero Mediahome. Men TVersity fungerer meget bra her.

Kjørte en test nå på en CSI episode i Xvid HD-kvalitet ser ingen kvalitetsforskjell på PS3 og Medisenter PCen. Ikke noe problemer med lydsynk heller.

Kjører på 42" LCD TV 720p/1080i, Lyd via stereoanlegg.

Selvsagt blir ikke kvaliteten som på HD filmer, men PS3en er like bra som en mediasenter PC.

9161490[/snapback]

Isåfall skal jeg fjerne Nero Mediahome dritten og legge inn TVersity. Noen spesielle encoding instillinger el. du bruker ? :)

Lenke til kommentar

Som skrevet over, TVersity er nok veien å gå - Jeg har verken opplevd hakking med lyd, usynkronisert bilde/lyd eller noen andre problemer, alt fungerer som hakka møkk. Har dog en veldig kratig PC å streame fra, men om jeg kjører Linux på PS3-en tar den seg av alt arbeidet, også uten problemer.

Lenke til kommentar

Absolutt, du har så og si lik maskinvare som jeg (har dobbelt så mye ram), og det fungerer som sagt over - helt smertefritt. Som "kriseløsning" finnes det som sagt tidligere Linux, men per i dag har jeg enda ikke hatt behov for å starte Linux pga avspillingsproblemer.

Lenke til kommentar
I see....dekar24k: du får gi en tilbakemelding om det funker bedre med TVersity!

Har ikke en bra pc for å si det sånn.

2.6Ghz, pentium 4

512Mb ram

GeForce FX5600

9179009[/snapback]

Noen må gjerne rette meg hvis jeg tar feil, men da tror jeg du kan glemme å bruke denne til å transcode HD-materiale.
Lenke til kommentar

Om du skal streame direkte fra en PC med PS3, holder nok ikke maskinvaren du har til HD-materiell nei. Forøvrig er det like mulig å sette opp PS3 med Linux, da tar den seg av jobben.

Edit: Slenger ved en lenke som kan være nyttig lesing, http://gizmodo.com/gadgets/home-entertainm...-ps3-220918.php

Siterer også: "you can use your PS3 as a DVR, a media machine, or even a webserver"

Endret av Stikko
Lenke til kommentar
Om du skal streame direkte fra en PC med PS3, holder nok ikke maskinvaren du har til HD-materiell nei.  Forøvrig er det like mulig å sette opp PS3 med Linux, da tar den seg av jobben.

Edit: Slenger ved en lenke som kan være nyttig lesing, http://gizmodo.com/gadgets/home-entertainm...-ps3-220918.php

Siterer også: "you can use your PS3 as a DVR, a media machine, or even a webserver"

9183855[/snapback]

hva er ulempene med at linux skal ta seg av jobben? Blir kvaliteten dårligere? Må den "buffere" en stund?

Lenke til kommentar
Om du skal streame direkte fra en PC med PS3, holder nok ikke maskinvaren du har til HD-materiell nei.  Forøvrig er det like mulig å sette opp PS3 med Linux, da tar den seg av jobben.

9183855[/snapback]

hva er ulempene med at linux skal ta seg av jobben? Blir kvaliteten dårligere? Må den "buffere" en stund?

9185767[/snapback]

Såvidt jeg vet har Linux eller noe annen 3rd party software/os tilgang på GPU'en til PS3 enda. Jeg vil da tro at ytelsen vil være veldig begrenset, ihvertfall på avspilling av HD-materiale.

Kan noen forresten si litt om hvordan VLC + Linux + PS3 fungerer? Tenker på smooth divx, xvid avspilling. Fungerer h264 og HR-xvid bra? Høy FPS uten tullball? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...