Singh tha king Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hadde lenge tenkt å kjøpe HTPC, men fikk litt lyst på PS3. Vil den funke som mediasenter? Jeg kommer til å se mye på filmer! Hvis jeg har filmer og musikk på denne pcen jeg bruker nå og overfører det til min eksterne harddisk, kan jeg da overføre det til PS3? Og se divx filmer ++ ? Har PS3 den nye n-nettverk standarden? For det vil min nåværende pc få snart. Man kan bytte HDD til 250GB? 2.5"? Eller burde jeg kanskje kjøpe HTPC? En av grunnen til at jeg vurdere PS3 er frordi den koster ca. 5800+1700(internett)+1500(HDD)= 9000,- HTPC: 10000,- med 500GB HDD Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hadde lenge tenkt å kjøpe HTPC, men fikk litt lyst på PS3. Vil den funke som mediasenter? Jeg kommer til å se mye på filmer! 9155608[/snapback] Den vil funke ja. Hvis jeg har filmer og musikk på denne pcen jeg bruker nå og overfører det til min eksterne harddisk, kan jeg da overføre det til PS3? 9155608[/snapback] Ja.. Dersom musikken din er Atrac eller MP3 er det ingen problemer og overføre til PS3, eller bare koble den eksterne hardisken din til PS3 og spille av direkte fra den. Og se divx filmer ++ ? 9155608[/snapback] Nei, ikke DivX-støtte i XMB ennå, bare Mpeg4, Mpeg2 og enkelte avi-filmer. Men du kan fint innstallere Linux på PS3, og da er du ikke avhengig av at Sony bygger inn støtte for kodekene, og du slipper å konvertere filene selv. Men isåfall vil jeg ihvertfall anbefale deg å kjøpe ett tastatur og Mus, som du kan plugge i PS3. Har PS3 den nye n-nettverk standarden? For det vil min nåværende pc få snart. 9155608[/snapback] Ja, tror det, de fleste plasser står det bare at PS3 støtter B/G, men mener å ha lest om folk som sa det gikk greit å oppgradere til N. Man kan bytte HDD til 250GB? 2.5"? 9155608[/snapback] Ja, du kan innstalere hvilken som helst 2.5" SATA HDD.. Men en fordel å passe på at den er minst like rask som den som står i PS3 ved kjøp, selv om jeg ikke er sikker på om du får kjøpt saktere, men pass ihvertfall på det. Eller burde jeg kanskje kjøpe HTPC? 9155608[/snapback] Tja, kommer ann på preferanse.. PS3 er mye mere fuinksjonell vil jeg påstå.. Hvis du har skikkelig annlegg så er Super Audio CD også støttet på PS3, i tillegg til Bluray, og selvfølgelig ikke minst spill. Men internett-browseren på HTPC er sikkert bedre. En av grunnen til at jeg vurdere PS3 er frordi den koster ca. 5800+1700(internett)+1500(HDD)= 9000,- HTPC: 10000,- med 500GB HDD 9155608[/snapback] Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Har PS3 den nye n-nettverk standarden? For det vil min nåværende pc få snart. 9155608[/snapback] Ja, tror det, de fleste plasser står det bare at PS3 støtter B/G, men mener å ha lest om folk som sa det gikk greit å oppgradere til N. Liten korreksjon på denne. PS3 støtter B/G standardene og ikke mer. Jeg tror ikke det er så enkelt som å oppgradere den så den støtter N-standarden. N har ganske mange krav til hardware, så da må PS3 støtte disse også. Nettverksporten har 1Gb hastighet da.... Lenke til kommentar
Sunndal1 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hadde lenge tenkt å kjøpe HTPC, men fikk litt lyst på PS3. Vil den funke som mediasenter? Jeg kommer til å se mye på filmer! Helt klart. Hvis jeg har filmer og musikk på denne pcen jeg bruker nå og overfører det til min eksterne harddisk, kan jeg da overføre det til PS3? Og se divx filmer ++ ? Anbefaler at du lar dataene ligge på PCen og bruker TVersity som mediaserver til PS3en. Da fungerer også DIVX filmer ++. Sitter å ser en DIVX film nå på min PS3. Fungerer 100% selv på et vanlig G-nett, men anbefaler at du kjører mediaserver PCen og PS3 via kablet nett. Har PS3 den nye n-nettverk standarden? For det vil min nåværende pc få snart. Man kan bytte HDD til 250GB? 2.5"? Kan ikke oppgraderes til N-nett. Om du leser det jeg sier over, så er nok 60GB nok, og billigere å kjøpe en ekstern USB-HD om behovet kommer. Men som nevnt alle 2,5" SATA disker kan brukes. Ikke noe poeng i å kjøpe en raskere disk, da krypteringen av disken er flaskehalsen. Eller burde jeg kanskje kjøpe HTPC? Fordelen med HTPC (enn så lenge) er TV-tuner mulighetene. Har selv begge deler, men bruker kun Windows XP MCE til å se og ta opp TV med. En av grunnen til at jeg vurdere PS3 er frordi den koster ca. 5800+1700(internett)+1500(HDD)= 9000,- HTPC: 10000,- med 500GB HDD Hva mener du med 1700(internett) ? Slik jeg ser det, trenger du bare kjøpe en PS3 Når man også tar med at man får en Blu-ray spiller og et spillkonsoll så bør valget være enkelt. Til slutt noen kommentarer til KongRudi sitt innlegg: DIVX fungerer ikke bra ennå i Linux, da det ennå ikke er støtte for å utnytte kraften i PS3en sin grfikk der ennå. Men med Linux(kjører selv Ubuntu) så får du 90% av funksjonaliteten til Windows. Firefox (Internett browser), E-post, MSN, OpenOffice etc. Eneste som ennå ikke fungerer er Skype. Lenke til kommentar
KongRudi Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Andreasn, Du har sikkert rett, leste på noen PS-forum engang når en fyr hadde installert DLNA-server, at nå trengte han bare kjøpe en n-router, og alt var klart eller noe slikt som forvirret meg litt, og jeg tenkte kanskje dem hadde oppgradert til n-standarden via firmware, men finner ikke igjen meldingen. Uansett så vil nok den nye n-routeren også være istand til å sende på G-frekvensen, regner jeg med. Endret 27. juli 2007 av KongRudi Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Uansett så vil nok den nye n-routeren også være istand til å sende på G-frekvensen, regner jeg med. 9156590[/snapback] Stemmer, jeg bruker akkurat dette selv. Dersom man har veldig lyst på Wireless-N kan det kanskje la seg gjøre ved å bruke en bridge. Se dette bildet for å se hvordan det fungerer. Da må bridgen støtte N og ha Gigabit port for at det skal være noe vits... Endret 27. juli 2007 av andreasn Lenke til kommentar
EG-s Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 hvordan er det med linux? Hva lønner seg, ubuntu eller ydl? har lest ubuntu ikke har støtte for wifi. Nevnt at hd oppløsning kan en glemme tenkte å bruke dinovo edge bluetooth, leste en fiks for det men virket litt komplisert Vanlig xvid etc skal virke med ekstern usb hd? Bruker nå xbmc og gentoox. ps3 ser ikke ut til å erstate xbmc med det første, men linux delen virker tiltrekkende med hd skjerm. Lenke til kommentar
Lasse 90 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) hvordan er det med linux? Hva lønner seg, ubuntu eller ydl? har lest ubuntu ikke har støtte for wifi. Nevnt at hd oppløsning kan en glemme tenkte å bruke dinovo edge bluetooth, leste en fiks for det men virket litt komplisert Vanlig xvid etc skal virke med ekstern usb hd? Bruker nå xbmc og gentoox. ps3 ser ikke ut til å erstate xbmc med det første, men linux delen virker tiltrekkende med hd skjerm. 9157090[/snapback] Du kan lett installere gnu/linux. Anbefaler xubuntu(som er ubuntu med et litt lettere skrivebordsmiljø) siden det har et stort miljø. HDoppløsning går da bra det. Har selv litt problemer med det(blir en svart ramme rundt), men du kan kjøre i HD. Bare å installere et program så går det lett. Les mer her VLC spiller av det aller meste, så det skal nok gå greit med xvid. Også fra USB edit: du kan også lese mer om og laste ned ubuntu her Endret 27. juli 2007 av BigFatty Lenke til kommentar
trydis Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 En klar fordel med HTPC er muligheten for opptak vha. et TV kort, noe man ikke kan på PS3. Man får også flott media center software som overgår windows media center og er open source(gratis). F.eks. http://www.team-mediaportal.com/ Hvis du allikevel må streame ting fra PC til PS3 vil det jo bli mye billigere å kjøpe en ekstra HD til Pc'en istedenfor å investere i en spillkonsoll. Spørsmålet er vel om du kommer til å spille en del eller ikke. Hvis ja, kjøp PS3, hvis ikke kjøper du en HTPC evt. en ekstra HD til gammel PC og streamer fra den. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Takk for mange svar! 1) jeg kommer ikke til å kjøpe tv-turner til HTPC'en. Får kanksje digitalt tv til høsten, må da kjøpe dekoder(?) med kanskje innebygd HDD. 2) Hva med HD filmer? De er jo ganske store! 18GB og sånt? Funker det å streame de filmene? Eller trenger du en veldig bra linje? 3) En av grunnen til at jeg har lyst på PS3 er fordi to stykker kan spille samtidlig. 4) Den pcen jeg har nå har 160GBx2 + 250GB ekstern HDD. Vet ikke om pcen takler en HDD til...ganske svak PSU. 5) Jeg ser ganske mye på film! De filmene jeg har på pcenn da.... 6) Hvordan funker tastatur og mus til PS3/linux kan jeg skrive i word dokumenter? Skrive stil på den f.eks.? 7) Fungere linux uten lag? går alt raskt? 8) Hvor mye koster en blueray film? problemet er vel hva som blir nestegenrasjon DVD? 9) Kjøper jeg PS3 kan jeg like gjerne gå for vanlig nettverk og ikke den nye standarden, og spare ca. 1000,- Men må nok investere i det til neste år =/ 10) Hvor mye koster et PS3 spill for tiden? Er det bra interenett funksjon på PS3'en? Ikke mye "connection problems"? 11) Ang. TVersity. Skal jeg laste det ned på PS3 eller pc'en? Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 10) Hvor mye koster et PS3 spill for tiden? Er det bra interenett funksjon på PS3'en? Ikke mye "connection problems"? 9159649[/snapback] Det koster mellom 500 og 600 i Norge, men PS3 er sonefri på spill, så du kan importere for en billig penge fra f.eks. videogamesplus.ca. Internettfunksjonen fungerer veldig bra, sjelden med connection problems. Har testa både kabel og trådløst, funker bra begge deler. 11) Ang. TVersity. Skal jeg laste det ned på PS3 eller pc'en? 9159649[/snapback] Det skal du laste ned på PC-en for å dele mediafilene du har på PC-en med PS3-en. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 3) En av grunnen til at jeg har lyst på PS3 er fordi to stykker kan spille samtidlig. 6) Hvordan funker tastatur og mus til PS3/linux kan jeg skrive i word dokumenter? Skrive stil på den f.eks.? 8) Hvor mye koster en blueray film? problemet er vel hva som blir nestegenrasjon DVD? 9159649[/snapback] Siden Nimrad svarte på det andre kan jeg svare på dette. 3) Viss du har lyst på spillmaskin og multimedia maskin så gå for PS3 istede for HTPC. 6) i spill funker det fint og skrive med usb tastatur, uten installeringer og lignende 8) BR filmer i Norge ligger på rundt 200-300 Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 takk for svar. Så funker det å skrive på pcen? stiler og sånt? eller må jeg kjøpe meg en pc i tillegg? Lenke til kommentar
Solsviken Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Siden det går an å legge inn Linux + tastatur og mus regner jeg med at du kan skrive stiler og sånt ja Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Men du må regne med at en pc er mer effektiv da;) du kan også koble til skriver. Lenke til kommentar
Sunndal1 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 takk for svar. Så funker det å skrive på pcen? stiler og sånt? eller må jeg kjøpe meg en pc i tillegg? 9159779[/snapback] Dersom ditt behov bare er surfing, epost, msn og skriving så vil PS3en fungere utmerket. Antar det ikke er noe problem å koble til en skriver via USB, jeg har nettverkskrivere og de fungerer 100%. Via VPN til jobben og Remote Desktop jobber jeg også på min PC på jobben. Litt rått å sitte i godstolen hjemme med 42" LCD TV og jobbe. Men har du ikke HD-TV, så ikke tenk på å bruke Linux på PS3. Gamle TVer gir for dårlig bilde. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 kommer til å kjøpe tatung 32" lcd tv. Har fått ganske god omtale. Så msn funker også PS3? Vil jeg få gjort dokumentet til word dokument? Kan jo bare bruke ekstere HDD til å overføre "stilen" fra PS3 til min pc. Surfing fungere utmerket? Vil noen ta bilde av PS3'en mens dere surfer på hw.no f.eks.? eller har noen linker tl sider hvor andre har gjort det? Lenke til kommentar
Sunndal1 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 kommer til å kjøpe tatung 32" lcd tv. Har fått ganske god omtale. Så msn funker også PS3? Vil jeg få gjort dokumentet til word dokument? Kan jo bare bruke ekstere HDD til å overføre "stilen" fra PS3 til min pc. Surfing fungere utmerket? Vil noen ta bilde av PS3'en mens dere surfer på hw.no f.eks.? eller har noen linker tl sider hvor andre har gjort det? 9160044[/snapback] MSN fungerer også, dog under Linux på PS3en. Eneste som ikke fungerer er Skype. Det finnes ikke ennå for Ubuntu PPC som PS3 kjører. Med Ubuntu får du siste versjonen av OpenOffice og det er ikke noe problem å lagre dokumentene i MS Word format. Enkleste måten å overføre dokumenter er nok ved en USB-pen. Men har du litt datakunnskaper kan du jo bare dele ut et område på PC og du når det i Ubuntu på PS3en. Surfing fungerer helt greit i Ubuntu synes jeg. Har ikke noen bilder klare, men kan nok knipse noen senere å legge de ut. Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 da heller jeg sterkt over mot PS3 akkurat nå. Skype trenger jeg uansett ikke. Trenger en multimediamaskin som klarer: - Spill - msn - word dokumenter (open office?) - filmer Så jeg kunne kjøre divx/xvid/avi ++ gjennom linux med vlc player? Ved å koble til min eksterne HDD? Noen som vet når Resident evil 5 kommer? Vet noen om de har fått gjort noe med bråket? Så et par PS3 filmer på youtube og PS3 bråket! Like mye som xbox 360? Bråker PS3 like mye under spill som under linux? Lenke til kommentar
Sunndal1 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Så jeg kunne kjøre divx/xvid/avi ++ gjennom linux med vlc player? Ved å koble til min eksterne HDD? Vet noen om de har fått gjort noe med bråket? Så et par PS3 filmer på youtube og PS3 bråket! Like mye som xbox 360? Bråker PS3 like mye under spill som under linux? Anbefaler ikke at du kjører filmer via Linux. Som jeg har nevnt tidligere er den beste løsning å kjøre TVersity server på den PCen du har og deler ut filmene fra den. En stor fordel med det er også de ekstra funksjonen du får, som WEB radio og TV +++++ Så til slutt: En PS3 bråker ikke. Kjøp PS3en hos et seriøst firma og er det en feil (ja, det er feil dersom den bråker) så få den byttet. En PS3 bråker ca. like mye som en moderne bærbar PC, altså nesten ikke noe. Min PS3 står på 24/7 med Folding@Home når jeg ikke bruker den til noe annet. Da går den på "full guffe" men støyen er mindre enn fra min nye "lydløse" bærbar PC. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå