Tumbleweed Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Har selv nettopp kjøpt meg en cube 30x, og er overveldende fornøyd med bruksområdet til denne lille rakkern. Jeg har spilt aktivt/profesjonelt i over 20 år, så jeg har litt sammenligningsgrunnlag (har hatt en DEL forsterkere). Det eneste å utsette på cube'n er at den ikke har uttak for eksternt høyttalerkabinett, men det lar seg lett fikse med litt fingerferdighet. Med denne forsterkeren har du et utmerket grunnlag for å utforske de aller fleste relevante konfigurasjonene som finnes der ute. Og det til en pris rett over 2 store. Bruk det du har til overs på en tube screamer. Endret 28. juli 2007 av Tumbleweed Lenke til kommentar
Keltern Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Tja, kanskje det kunne vært noe.. Jeg har en Micro Cube fra før, men synes denne er helt forferdelig. Er klin hakke nødt til å koble den til stereo'n for å få noe som kan minne om godlyd ut av det. Men på denne er det noe feil med amp-velgern, så det kan være noe med dette som gjør at det ikke høres bra ut. Ellers er VOX veldig fristende, da det ser ut til at de har en del effekter, samt rørlyd (for valvetronix er vel ikke rør-basert?). Kanskje noen har en Peavey Valveking og selge meg? Endret 29. juli 2007 av Keltern Lenke til kommentar
sixx Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 peavy er ikke så rått da:P gå for Vox du! muligens det beste man finner. hvertfall uten rør.... masse innstillinger vanligvis å mye å sette seg inn i Lenke til kommentar
Axl@hw Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg kunne tenkt meg å bli kvitt summingen fra single-coils'ene i min Stratocaster. Derfor var jeg først innom tanken på å kjøpe et S/S/81-sett fra EMG. Nå leker jeg med tanken på å bare bytte ut de 2 single-coils'ene og beholde humbuckeren jeg har fra før. Jeg forstår ut fra svarene i denne tråden at det ikke er vanskelig å bytte til EMG-mic'er, kanskje spesiellt siden man slipper å lodde noe. Men hvordan blir det å kombinere aktive single-coils med en vanlig humbucker? Blir koblingen noe verre? Ser for meg at det kanskje er enklere å bytte ut alt enn å skulle kombinere aktive og vanlige mic'er. Noen som vil mene noe om dette? -A Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) Det går an å kombinere aktive og passive pickuper. (Siden begge typer signaler - høy og lav impedanse - aksepteres av forsterkeren, må det nesten det.) Men du får problemer med potene (volum- og tonekontrollene.) Standard strat-poter er på 250K, og EMGs på 25K. Problemet er at virkeområdet er helt forskjellig. Når du når 25K på en stratpot har du allerede vridd dem 90% rundt. Bruker du strat-potene vil den passive humbuckeren virke akkurat som før, mens EMG'ene ikke vil reagere før du nærmer deg 50K, og da har du så lite igjen å gå på at vrir du ørlite til så stenger du pickupen helt av. Om du bruker potene fra EMG, så er de altså på bare 25K. Det gir deg hele området EMG'ene trenger, men du får aldri "åpnet" helt for den passive. Hadde det vært en Les Paul eller lignende, kunne du hatt en av hver, men straten har bare en volumkontroll. (Du kan jo i prinsippet skifte ut den ene tonekontrollen med en ekstra volumkontroll, om du er av de som sjelden bruker tonekontrollen allikevel.) Men den beste løsningen er å "konvertere" signalet fra den passive til aktivt. Det gjør du ved å montere en aktiv krets mellom pickupen og kontrollene. Da har du bare et aktivt signal å forholde deg til, og kan bruke EMGs pot'er. En EMG Afterburner eller PA-2 er ideelt for dette. De er i prinsippet samme tingen - en 20 db booster, men PA-2 er en minitoggle med en trimpot for forhåndsinnstilling av boosten, mens Afterburner har en push/pull pot og kan varieres live. Jeg har en Afterburner på min Andy Summers Tribute med passive pickuper, og det fungerer strålende. Skal du bruke en PA-2 må du lage hull til den i plekterbrettet et sted, Afterburneren kan du for eksempel bytte med en av tonekontrollene. Og uansett løsning må du finne plass til batteriet et sted. Lykke til! Geir Endret 3. august 2007 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Axl@hw Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Såpass ja... Dette hørtes ikke ut som noe jeg har lyst til å sette igang med selv. Butikken hvor jeg kjøpte gitaren tilbyr gratis montering dersom jeg kjøper mic'ene hos dem. Det får bli løsninga, hvis jeg bestemmer meg for å bytte. Har funnet ut at humbuckeren + midtre single coil i kombinasjon gir ganske klar og fin single-coil-aktig lyd, så det er mulig jeg skrinlegger hele prosjektet. -A Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå