Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Feil med elektronikk? 99' Citroen Xsara STV

Anbefalte innlegg

Hei!

Kjøpte denne bilen i februar måned.

Nå for litt over en uke siden skjedde det noe merkelig, alle fire kjøre pærene mine gikk. (Har 4x H7 pærer) Dette skjedde idet jeg vekslet fra nærlys til fjernlys.

Samtidig som dette skjedde lyste det opp tre lys i interiøret, Air-bag, sele på passasjer sete, og noe jeg ikke er helt sikker på hva er. (Kan se ut som skrense spor etter en bil)

Ihvertfall, samtidig som dette skjedde så stoppet også klima anlegget. Eller viftene i bilen ihvertfall. Pluss at interiør lysene som lyste opp ble mye sterkere enn noen gang før.

Dette ble jo borte igjen etter noen minutter, da kom viftene på igjen, og lysene i dashbordet ble borte. (Eller air-bag og sele lyset blinker av og til, men med svakere styrke) Dette er nå over en uke siden, jeg har prøvd og skifte 2 av pærene. (Fant ikke ut før i ettertid at det var 4x H7.) Disse gikk igjen etter en kort stund. (Kan ha vært fordi jeg tok på dem med fingrene.

Ihvertfall, så hender det fortsatt at lyset i dash blir sterkere, og at viftene stopper. Nå er det jo ingen lys som går (Da jeg ikke har dem der, utenom park lys), men det er jo litt fortvilende.

Har snakket om det til litt forskjellige folk, og det har vært snakk på at kanskje dynamoen begynner og bli slitt (Eller var det børstene som tok dårlig?)

Som dere sikkert skjønner er jeg ikke veldig erfaren med bil, men har grunnleggende forståelse for elektronikk etter ett år med Elektro for noen år siden.

Jeg lurer igrunn på om noen har noen tips til hva det kan være, eller har opplevd lignende? Eller må jeg bare bite i det sure eplet og bestille ny dynamo og få byttet denne?

Mvh

Jørgen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ligner veldig på det jeg hadde på min xsara. Mål ladespenningen når motoren går på ca 2000 omdreininger. Skal ligge på ca 14,2 - 14,5 volt.

Er det høyere, så er dette grunnen, da er laderegulatoren gåen, Hos meg øå den inne i dynamoen og kunne ikke byttes, men det finnes 4-5 forskjellige dynamoer til xsara av denne årgangen, så det kan være at regulatoren kan byttes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...