Shibiz Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hei. Jeg tenker meg om, å skaffe meg vannkjøling for min Intel Core 2 Duo E6600. Men så vil jeg bare bruker vann kjølingen til CPU'en. Det hadde vært greit om dere kunne hjelpe meg med og finne det rette valget. Setter pris på alle innlegg og svar. Takk på forhånd Lenke til kommentar
Raven_Heart Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kommer seg an på hva du skal bruke det til da. Er det stillhet som står på plakaten, eller skal du kjøre på og klokke fletta av den? Selv kjører jeg en singel 120 mm NexXxoS Xtreme radiator med en 18 dB Papst-vifte, Laing DDC-1T pumpe og en førstegenerasjons Apogee på min trofaste E6300, noe som ifølge CoreTemp resulterer i ca 33 grader idle og temperatur i øvre del av 40-tallet på full spiker med 4 x Prime95. Stille og godt, men jeg kommer nok til å bytte den ut med noe mer klokkevennlig når lønna kommer da tempen fort fyker opp på 60-tallet under full last hvis jeg drar den opp til noe mer enn 2-2,3 GHz. Er det blodklokking som står på programmet så ville jeg valgt en Swiftech GT/GTX eller D-Tek FuZioN (må såvidt jeg vet importeres fra utlandet), en dobbel 120 mm radiator av god kvalitet (BlackIce og Thermochill er blant de beste, men sjekk at du har plass), et par gode vifter og en pumpe med litt punch, som f eks Laing DDC-1T PLUS eller Swiftech MCP655. Skal du bare ha den på vann så vil jeg tro en singel 120 mm radiator med ei god vifte, Apogee GT på prosessoren og ei brukbar pumpe fikser saken. Lenke til kommentar
Intern Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Har Apogee GTX på QX6700 @ 3.6, med PA120.3 radiator. Ligger nå på 35 grader Lenke til kommentar
Rosewell1983 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kommer seg an på hva du skal bruke det til da. Er det stillhet som står på plakaten, eller skal du kjøre på og klokke fletta av den? Selv kjører jeg en singel 120 mm NexXxoS Xtreme radiator med en 18 dB Papst-vifte, Laing DDC-1T pumpe og en førstegenerasjons Apogee på min trofaste E6300, noe som ifølge CoreTemp resulterer i ca 33 grader idle og temperatur i øvre del av 40-tallet på full spiker med 4 x Prime95. Stille og godt, men jeg kommer nok til å bytte den ut med noe mer klokkevennlig når lønna kommer da tempen fort fyker opp på 60-tallet under full last hvis jeg drar den opp til noe mer enn 2-2,3 GHz. Er det blodklokking som står på programmet så ville jeg valgt en Swiftech GT/GTX eller D-Tek FuZioN (må såvidt jeg vet importeres fra utlandet), en dobbel 120 mm radiator av god kvalitet (BlackIce og Thermochill er blant de beste, men sjekk at du har plass), et par gode vifter og en pumpe med litt punch, som f eks Laing DDC-1T PLUS eller Swiftech MCP655. Skal du bare ha den på vann så vil jeg tro en singel 120 mm radiator med ei god vifte, Apogee GT på prosessoren og ei brukbar pumpe fikser saken. 9156006[/snapback] CPU blokka, DTEK FUZION, kan man finne på Vcore Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Har Apogee GTX på QX6700 @ 3.6, med PA120.3 radiator.Ligger nå på 35 grader 9156082[/snapback] Hvordan får du til det? Jeg har samme vannblokk på cpu som deg og får 55 grader på min Q6600 @ 3.0ghz i idle :S Jeg har satt slik at vannet renner inn nede og spyttes ut oppe på cpu'n. Hvordan har du gjort det? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Samme. Jeg har en 3x 120mm radiator også, og det er kun cpu som er vannkjølt... Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Samme. Jeg har en 3x 120mm radiator også, og det er kun cpu som er vannkjølt... 9161213[/snapback] OK, jeg har bare 1x 120mm radiator... Men spyler du vannet først inn oppe eller nede på cpu'n? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Samme som deg...inn nede, ut oppe. Lenke til kommentar
NightWolfie Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Samme som deg...inn nede, ut oppe. 9161642[/snapback] ok, thx Lenke til kommentar
Shibiz Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Jeg vet enda ikke hva jeg skal kjøpe :X Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 På en Apogee GTX har det ikke noe å si om vannet går inn oppe eller nede. Intern: Får du virkelig den tempen under load? Lenke til kommentar
Intern Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Tja, load...altså, hva defineres som load? Er load spill, får jeg rundt 40 grader. Er load orthos ol. (som jeg kaller heavy load), får jeg rundt 50 grader. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Load for meg er i hvert fall full pupp på alle kjerner mao. orthos eller prime95 som belaster alle 4 kjerner. Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 (endret) ja "on topic" igen då shahab, efter den lilla brytaren om sablabras deffenition av "load", well för det första; vattenkylning och luftkylning lagar lika mycket bråk, du brukar vifter uansett en av många fördelar med vatten är temperaturstabilitet. mina temperaturer flukuerar ±2°C med vatten oavsett rumstemperatur, med bara vifter kan temperaturen stiga med rumstemperatur +15°C jag kan rekomendera thermaltakes färdigsett, om du ser efter något lätt att montera... med mitt system ligger min cpu alltid på strax under 20°C, mitt hk 30-35°C, mina 8800 gtx:er på 40-45°C och mina fyra raptors på 20°C ..men det förståss, jag har hållit på en stund och kommit fram till att jag behövde en kondenskylare. så nu kyler jag mitt vatten med en vapochill EX II Endret 3. august 2007 av qu1et Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 "Jeg har en lada som går i 200 km/t. Men så har jeg montert en rakett i hekken på den, da!" Vannkjøling er stillere, da du ikke trenger like mye luftstrøm for å kjøle ned komponentene. Lenke til kommentar
qu1et Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 jag menar att du tar helt fel... du behöver fortfarande vifter, för att kyla ner radiatorn din ..om du inte har en passiv radiator då¨, men då får du å andra sidan inte lika snabb kylning... baraonkanon skillnaden på ditt och mitt system är förmodligen 35000-40000 ..det kan bli så men du ska se att när du blir stor och börjar jobba så kanske du kan spendera de samma syummorna på en dator eller, kanske datorer inte, riktiga datorer, inte kostar så mycket då... Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Klart trenger du vifter, men likevel så kan de vanligvis snurre så sakte at de knapt kan høres. Gratulerer med å ha brukt 40k på pcen din... For øvrig ville jeg blitt overasket om baronKanon på 28 år(?) ikke har jobb Lenke til kommentar
baronKanon Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jeg har høyere utdannelse og en god jobb i forhold til denne. Men etter å ha lest en del av svarene til qu1et, har er det mye som ikke er korrekt. Nå har jeg også vannkjølt systemet mitt i noen år så praktisk og teoretisk erfaring er det ikke noe problemer med. Tilbake til emnet: Thermaltakes sett er helt ok og gir kanskje litt bedre kjøling enn bedre luftkjøling. Men etter hvert finner man ut at det finnes så mye bedre utstyr til litt mer penger. Radiatoren til Tt er DÅRLIG; den har tette lameller og runde rør som gir ineffektiv kjøling av vannet. De nye radiatorene de selger separat har "riktig" design; flate rør i parallell og mer åpne lameller. Vannblokken er helt adekvat, men det finnes så mye bedre konstruksjoner som gir mange grader forskjell. Altså, man putter ikke en rakett i hekken på en bil med litt slapp motor; det er mye dyrere, og hjelper egentlig ikke på problemet. Man bytter heller motoren eller bytter ut delene som begrenser ytelsen. Trådstarter: det har kommet mange gode forslag over her, og det er gjennomgående gode tips. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå