hardmongo Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Det gyldne snitt har vel strengt tatt ikke noe med format på et bilde å gjøre. 9227679[/snapback] jovisst har det det.. og det kalles et gyllent rektangel.. Lenke til kommentar
Aak1 Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Da er formatet et gyllent rektangel, ikke det gyldne snitt. Hvorfor ikke bare si et gyllent rektangel? ^^ Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Nå vet ikke jeg hva dere definerer som format; men for meg er det feks 3:5 4:5 5:5 osv. div. aspect ration til bilde, og det har ingen ting med det gylne snitt å gjøre? Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 8. august 2007 Del Skrevet 8. august 2007 Nå vet ikke jeg hva dere definerer som format; men for meg er det feks 3:5 4:5 5:5 osv. div. aspect ration til bilde, og det har ingen ting med det gylne snitt å gjøre? Mens et gyllent rektangel har format 1: 1.618 (sånn cirka)... Dét har noe med det gylne snitt å gjøre, og det har noe med format å gjøre. Det gylne snitt har ikke direkte noe med format å gjøre, nei... Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 12. august 2007 Del Skrevet 12. august 2007 Som alle de andre så synes jeg spørsmålet er umulig å svare tilfredstillende på, men jeg har likevel en preferanse. Jeg synes nemlig et bilde som er tydelig tatt med et mellomformatkamera i kvadradformat er vakrest, som f.eks. et portrett tatt i 6x6 med Hasselblad eller Rolleiflex. Synes det blir spesielt vakkert hvis man tar med kantene av negativet, men så er jeg litt åttitalls da. Uansett synes jeg at det perspektivet man får med en 80mm på 6x6 er vakrest, og synes også at godt utførte portretter i kvadratformat med digitalkamera også er vakre, selv om jeg sjelden tar slike bilder selv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå