anietsoj Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg hører veldig mye på musikk, gjennomsnittlig mange timer om dagen. Nå begynner jeg å bli ganske lei av alle kommentarer fra venner og medelever, som som regel ligner handler om at "jeg har på så jævlig høy lyd", og "må jo snart bli helt døv". Jeg har jo bare på det volumet jeg føler jeg trenger, for å nyte musikken optimalt. Men nå begynner jo også jeg å lure på om jeg har for høyt, kanskje enda mer av frykt for å få øresus, enn nedsatt hørsel. Så hvordan i all verden skal jeg finne ut om jeg har på for høyt? Jeg har lenge tenkt at så lenge jeg ikke føler ubehag, så går det bra, men det er liksom noe som sier meg at det kanskje ikke stemmer helt Jeg vet ikke helt hva slags svar jeg forventer å få, for jeg skjønner ikke hvordan man kan vite hvor grensen går... Innerst inne håper jeg vel å få litt betryggende svar, om at det sikkert går bra! Men vær nå ærlig allikevel Har forresten et Koss Portapro headset, hvis det har noen som helst betydning. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 60/60 regelen - 60% av makstyrken på mp3-spilleren i 60 minutter om dagen. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Det har en betydning at du har et PortaPro-headset, nemlig at mange folk med dette innbiller seg at lydisolasjon oppnås ved å skru volumet på fullt (og det kan derfor lønne seg å investere i et sett som sperrer støy utenfra om du hører på musikk på steder med mye bråk) (dessuten sparer du også alle andre rundt deg om du legger fra deg settet ditt, som er kjent som ganske gode høytalere). For å få en ide om hvor skadelig høye volum er, få tak på en Creative Zen Vision:M eller en Apple iPod uten volumsperre (for europeisk firmware), de originale ørepluggene (andre hodesett kan gi høyere eller lavere volum på samme nivå på spilleren), og ta en titt på denne linken: http://www.guidetomp3players.com/content/view/12/27/ Forsøk å finne ut hvor høy lyden bør være med de originale ørepluggene for at det skal tilsvare hva du pleier å ha lyden på. Finn nivået i tabellen på linken over, og se på tallet "Averaged SPL". Merk deg tallet, og gå videre til denne siden: http://www.headwize.com/articles/hearing_art.htm Kikk i tabellen med rød skrift, den gir deg en ide om hvor lenge du kan høre på musikk med dette volumet før du kan risikere hørselsskader. Merk at dette er per dag, selv om det er godt for ørene med pauser, betyr det ikke at en times pause gjør at du kan smelle volumet på fullt på nytt. Endret 27. juli 2007 av Dradd Lenke til kommentar
anietsoj Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Har som regel på rundt 50%, men riktignok mer enn en time om dagen. Men dette er jo bare tallene da. Det blir jo ikke dobling av lyden, om jeg skrur den opp fra 12 til 25. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) hvis det piper i øra dine om kvelden, så har du hatt på for høyt da kan du ikke høre den frekvensen som piper mer... har du vært på konsert uten ørepropper så piper det ganske bra etterpå... du har nok i for høyt men det er feil og tro at musikk blir bedre høyt, det er bare sånn øra våre fungerer, at man tror det blir bedre.. Endret 27. juli 2007 av Slettet+981234789 Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Takket være noe fysikk og akustikk jeg ikke har den minste peiling på, er det faktisk slik at musikk blir bedre når det spilles litt høyt, på grunn av at bass ikke kan høres like godt på lave volum. Det er nok en grunn til at det er laget en hodetelefon som er beregnet for lytting på lave volum (Grado GS-1000). Og om det piper i ørene dine om kvelden, har du strengt tatt hatt volumet ALT FOR høyt, du klarer nok fint å ødelegge ørene uten at det suser i dem rett etterpå. Litt skade i dag, litt i morgen, litt til hver dag i et år, så har man nok kjørt ørene godt. Edit: Fant en graf som beskriver det jeg nevner øverst. Ved lave frekvenser må man ha et høyere volum for at man skal oppfatte dem. Endret 27. juli 2007 av Dradd Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 60/60 regelen - 60% av makstyrken på mp3-spilleren i 60 minutter om dagen. Lol Det hørtes mistenksomt lite ut Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 da kan du ikke høre den frekvensen som piper mer... 9154976[/snapback] Selvfølgelig kan du høre frekvensen du har øresus i. Det eneste er at hvis øresusen er sterk, kreves det mere lydintensitet for å høre frekvensen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 til slutter kan du ikke høre den frekvensen, så du mener hvis man har misten ganske mye av hørselen i topp registeret så kan man bare skru høyt nok, så hører man det...? Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) til slutter kan du ikke høre den frekvensen, så du mener hvis man har misten ganske mye av hørselen i topp registeret så kan man bare skru høyt nok, så hører man det...? 9156194[/snapback] Det er jo slik man bestemmer hvor dårlig hørsel man har. Hører du ingen frekvenser på 20dB og oppover har du nedsatt hørsel. Hvis pipetonen må være hele 90dB for at du skal oppfatte den, karakteriseres ditt høreltap som "svært stort" Men ja, du kan være helt døv på enkelte frekvenser men dette tror jeg er skjeldent. Endret 27. juli 2007 av dicktator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå