DaXoN Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg er en gutt på snart 20år som søker et sted og bo noe mange på min aldre og yngre gjør, men nå er det sånn at Hvert eneste sted jeg ser pleier det enten og være 1mnd og noen ganger helt opp til 3mnd depositum Noen vil si Dette er en nødvendighet fordi mange ungdommer har fest og ødelegger ting som er i huset som de da tar penger ifra depositum kassa.. Det er greit, men Hva med oss ungdommer som ikke er sånn, vi som ikke har de store festen som er største grunnen til depositumen er så forbanna høy her i landet, Når jeg ser på leilighet tenker jeg ofte ok jeg kan gå opp til 6000kr mnd fordi det er 2stk som skal leie, Så finner jeg et Veldig bra sted lokalt renovert møblert og helt perfekt egentlig, leia er kanskje litt høyere 6500-7000kr men det er ikke noe stort problem. Det som er et problem er det som står under leia og det er ofte DEPOSITUM 3MND når den kommer opp kan jeg bare glemme det. Hvordan skal jeg skaffe fram over 18000-20000kr bare i depostium? selv når det blir halvert 9000-10000kr er det ALT får mye får en normal ungdom som lever på stipend og halvjobbing, Nå er det sånn at jeg jobber fulltid og tjener alt mellom 12-17000kr mnd. men tilogmed med en relativ høy lønn får alderen min må jeg spare i nesten 2mnd får og ha penger til husleie + depositum i de fleste tilfeller... Her er noen eksempler ikke får og henge ut de som leier ut men får og vise hvor dyrt det fort blir: http://www.finn.no/finn/realestate/object?...7&tot=86&page=2 4000kr mnd er helt ok med tanke på at du får strøm og innternet og kabel, men det depositumet Knuser ofte muligheten får de fleste http://www.finn.no/finn/realestate/object?...7&tot=86&page=2 samme her 5000kr mnd får 2personer er ikke mye. men 2mnd leie vil si de må ut med 7500kr første gangen noe som kan bety problemer får de fleste http://www.finn.no/finn/realestate/object?...0&tot=86&page=2 Denne er en av de som ikke er så ille får noen men kan være dritt.. 6000kr får 2personer er 3000kr + 1mnd leie = 6000kr første gangen noe som ligger mellom bra og ikke bra http://www.finn.no/finn/realestate/object?...2&tot=86&page=3 Men denne ligger iblant de værste, 75000kr mnd vis man er 2 er 3750 noe som er bra nok, men når de plutselig sier 3mnd depostium blir de 7500kr i starten til 22500kr delt på 2 + leie første mnd noe som resultere i 15000kr første mnd noe svært mange ikke har penger til... Til slutt må jeg bare beklage får eventuele store og små skrive feil Lenke til kommentar
KS Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Noen vil si Dette er en nødvendighet fordi mange ungdommer har fest og ødelegger ting som er i huset som de da tar penger ifra depositum kassa..Det er greit, men Hva med oss ungdommer som ikke er sånn, vi som ikke har de store festen som er største grunnen til depositumen er så forbanna høy her i landet, 9154254[/snapback] Hvordan i allverden kan utleier vite at DU ikke er en sånn? Jeg leier ikke ut, man har leid. Kunne aldri i verden tenke meg å gi bort nøkel til noe jeg eide uten å ha noen form for sikkerhet. Er man en utleier så må man jo bli veldig skeptisk hvis man skulle leie ut en bolig en som bare klarer å skrape sammen noen få tusen. Hva sier det om spareevne? Hva sier det om din evne til å betale leie? Jo det forteller utleier at du er som fort kan få problemmer med å betale for deg. Lenke til kommentar
DaXoN Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Noen vil si Dette er en nødvendighet fordi mange ungdommer har fest og ødelegger ting som er i huset som de da tar penger ifra depositum kassa..Det er greit, men Hva med oss ungdommer som ikke er sånn, vi som ikke har de store festen som er største grunnen til depositumen er så forbanna høy her i landet, 9154254[/snapback] Hvordan i allverden kan utleier vite at DU ikke er en sånn? Jeg leier ikke ut, man har leid. Kunne aldri i verden tenke meg å gi bort nøkel til noe jeg eide uten å ha noen form for sikkerhet. Er man en utleier så må man jo bli veldig skeptisk hvis man skulle leie ut en bolig en som bare klarer å skrape sammen noen få tusen. Hva sier det om spareevne? Hva sier det om din evne til å betale leie? Jo det forteller utleier at du er som fort kan få problemmer med å betale for deg. 9154296[/snapback] Vel en prat pleier og funke jeg vet det ikke er enkelt og se hvem som drikker og hvem som ikke drikker, men når du snakker om spare evener så er det ikke alle som er 18-22år som har 10-15000kr liggen og flyte, jeg personlig har ikke noe problem med og betale leia jeg jobber fast og tjener penger men tilogmed da har jeg problemer med og punge ut storesummer i vildensky, sikkerhet er jeg enig at man burde ha, og det går det ann og få på andre måter som Kontrakter / eventule bindene avtaler... eller begge de delene og en lavere depositum, Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Vel en prat pleier og funke jeg vet det ikke er enkelt og se hvem som drikker og hvem som ikke drikker, men når du snakker om spare evener så er det ikke alle som er 18-22år som har 10-15000kr liggen og flyte, jeg personlig har ikke noe problem med og betale leia jeg jobber fast og tjener penger men tilogmed da har jeg problemer med og punge ut storesummer i vildensky, sikkerhet er jeg enig at man burde ha, og det går det ann og få på andre måter som Kontrakter / eventule bindene avtaler... eller begge de delene og en lavere depositum, 9154321[/snapback] En prat :!: Ja det erstatter jo en økonomisk sikring på 10 - 20 000 kr Tror du har litt å lære, hadde en prat vært nok hadde politiet hatt en enkel jobb Edit: Snakk med banken, tror du finner eget depositumslån med depositumet som sikkerhet Endret 27. juli 2007 av Zatuu Lenke til kommentar
Ratleto Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hør med banken din om et depositumslån. Du får aldri utbetalt pengene, men det er likevel en sikkerhet for utleier da banken mer eller mindre stiller opp som garantist for beløpet. Dersom utleier skulle kreve noe av depositumet, blir det gjort om til lån for deg. Ellers er det de samme reglene som for depositumskonto, bl.a. at begge parter må underskrive både ved opprettelse og avslutning av kontoen, og utleier evt. må rette kravet til banken som har kontoen, og ikke direkte til leietaker dersom utleier vil ha noe av depositumet. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Hvis noen ikke har skrupler for å ødelegge en leilighet, bryr de vel seg heller ikke om de har en avtale som sier at de ikke skal ødelegge den. Et depositum skal settes inn på en sperret konto som tilhører deg, så det er ikke penger du mister. Så har du først skaffet deg et depositum, så har du det til neste gang du bytter leilighet. En nærliggende løsning er å ta opp et lite lån for å dekke inn depositumet. Det trenger ikke koste så mye, og du får delt opp kostnadene over en lengre periode. EDIT: Var litt sen der. Ørjan... Endret 27. juli 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
hean Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hør med banken din om et depositumslån. Du får aldri utbetalt pengene, men det er likevel en sikkerhet for utleier da banken mer eller mindre stiller opp som garantist for beløpet. Dersom utleier skulle kreve noe av depositumet, blir det gjort om til lån for deg. Ellers er det de samme reglene som for depositumskonto, bl.a. at begge parter må underskrive både ved opprettelse og avslutning av kontoen, og utleier evt. må rette kravet til banken som har kontoen, og ikke direkte til leietaker dersom utleier vil ha noe av depositumet. 9154371[/snapback] Der kom du meg i forkjøpet Betaler du ned lånet sår du utbetalt depositumet når du flytter, velger du å ikke betale ned må du nok likevel betale renter! Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kan informere om at det ikke bare er ungdommer som har fest som ødelegger leiligheter, også småbarnsfamilier og andre "normale" leietakere gjør ting som medfører skader. Depositumsordningen mener jeg er grei, at det er vanskelig å sette til side så mye penger er en ulempe, men det er faktisk slik at dersom depositum ikke var "lov", så hadde husleien vært høyere for å kompensere for forventet skade. Depositumslån er en grei ordning, dessuten kan det være greit å være fremsynt nok til å sette til side penger helt fra tenårene av slik at man har penger i bakhånd. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Vel en prat pleier og funke jeg vet det ikke er enkelt og se hvem som drikker og hvem som ikke drikker, men når du snakker om spare evener så er det ikke alle som er 18-22år som har 10-15000kr liggen og flyte, 9154321[/snapback] En prat :!: Ja det erstatter jo en økonomisk sikring på 10 - 20 000 kr Tror du har litt å lære, hadde en prat vært nok hadde politiet hatt en enkel jobb 9154367[/snapback] Jeg har faktisk vært utleier på et tidspunkt og da droppet vi depositumet på bakgrunn av en prat og noen svært gode referanser. Dette hører likevel til sjeldenhetene, du skal gjøre et svært godt inntrykk og/eller ha veldig gode referanser. Har faktisk aldri hatt bedre leietakere enn den ene gangen vi droppet depositumet. Men som mannlig 20-åring tror jeg du har dårlige sjanser, utleier vil også gardere seg mot at du plutselig flytter og ikke vil betale i oppsigelsesperioden, fuktskader som følge av at du ikke lufter ut etter deg etter at du har dusjet, utgifter ved tilbakeslag av kloakken fordi du har brukt feil type dopapir, osv. osv. Det at dette er første gang du flytter for deg selv kan tyde på at du trenger å opparbeide deg litt erfaring i hvordan man tar vare på en leilighet, men om du er praktisk anlagt og vet hva du må passe på i en leilighet så kan det selvfølgelig hende utleier kan lempe på kravene. Slik utleiemarkedet er idag ville jeg ikke satset på dette, men heller snakket med en bank(som andre har nevnt), ventet med å flytte og spart opp nok til depositum(viser ansvarlighet) eller lånt beløpet av foreldrene dine(hvis dette er mulig.) Lenke til kommentar
deaktivert443556 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hvis jeg hadde vært utleier, da hadde jeg aldri droppet depositumet for en person jeg ikke kjente personlig. Hvis det var en person som ikke hadde oppsparte penger fordi han aldri hadde bodd alene før, da kan han umulig ha noen referanser. Dersom det var en person med referanser, da betyr det selvfølgelig at han har leid før, og dermed burde han virkelig over den tiden ha klart å sope sammen nok penger til et depositum. At han ikke har klart dette er et tegn på dårlig økonomi, og det er et faresignal mht betaling av leien. At han har gode referanser kan være fordi han akkurat har klart å betale leien hver måned. Men hva om han skulle få noen uforutsette utgifter? Lenke til kommentar
hean Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Depositum en plage eller nødvendighet? 9154254[/snapback] Er vel en plasom nødvendighet, er vel ingen grunn til at det kan være begge deler Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå