Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny harddisk, klarer ikke starte opp med de gamle!?

Anbefalte innlegg

I min pc er dette oppsettet på harddisker:

Samsung 200GB

Samsung 250GB

Samsung 320GB

Hitachi 320GB

Før hadde jeg førstenevte som OS disk og først i boot rekkefølgen, nå skal jeg bruke den sistnevnte som også er ny.

Koblet fra alle Samsung harddiskene for så å installere windows på Hitachien alt fungerer fint.

Når jeg kobler til den andre 320GBen funker det også fint, men når jeg prøver å koble til 250GBen står det bare at "NTLDR mangler" og når jeg kobler til 200GBen booter den fra den.

Det virker altså som om boot rekkefølgen er 200GB, 250GB, 320GB (Hitachi) .. men det er vertfall langt i fra det som står og er satt opp i bios.

Der er det satt opp slik:

320GB (Hitachi) , 320GB (Samsung) , 250GB , 200GB

Noen som vet råd?

Endret av goggen90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle diskene er SATA.

Som det står i tråden du linket til koblet jeg fra alle harddiskene utenom den nye og installerte på den.

Det fungerer helt fint når bare den og den andre 320GB harddisken er koblet til men ikke når de andre er tilkoblet.

Lenke til kommentar

Er ikke en "vanlig" feilmelding. Den kommer fordi systemet prøver å boote opp en corrupted versjon av windows, evt mikser om på de 2 bootdiskene, hvor windows er installert. Kan hende at om du har rester av operativsystemet på den 200gig disken, at det kan skape problemer. Kanskje du skal prøve å formatere den?

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har lyst å formatere den gamle disken, så er eneste forslag jeg kan gi er å prøve å gjennopprette filene på denne. Evt prøve å flashe biosen i en ny versjon. Hmm du kan også prøve å sitte den 200gig disken i en slave posisjon om du ikke har gjort det allerede.

Endret av skromt
Lenke til kommentar

skromt:

Formatering er helt uaktuelt siden 200gb disken inneholder masse dokumenter, bilder ol.

Hvordan setter man en sata disk som slave?

Og, prøv å skriv alt i ett innlegg er du snill :)

Jovi60:

Hovedkortet er et MSI K8N Neo4 F

Endret av goggen90
Lenke til kommentar

Høres helt merkelig ut?! Har du forsøkt å trykke F11 under oppstart og velge bootdisk manuelt når alle er tilkoblet?

Ev. også velge "Manuelt" under P&P OS eller hva det nå heter... Kan det tenkes at Windows overstyrer BIOS settings om flere av diskene har vært brukt som systemdisker?

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Kan det tenkes at du har en IDE CD/DVD som står som Master? Hva Channel i denne forbindelse btyr er jeg sannelig ikke sikker på, men er den ønskede boot disken satt opp på SATA1 kontakten?

Blir litt gjetting....

Endret av trn100
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...