Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

DRM-fri musikk vinner frem

Anbefalte innlegg

Jeg er ihvertfall villig til å betale mer for musikk uten DRM-systemet. Kan ikke fordra at min kjøpte musikk ikke fungerer til de tingene jeg vil de skal fungere til...

9153877[/snapback]

Nåja, prinsippielt er jeg enig, men det er fordi jeg overhode ikke er villig til å betale for DRM-infisert musikk, mens jeg er villig til å betale for musikk uten DRM og høy kvalitet ;)

Etter at DRM-en er fjernet, gjenstår det bare at de setter en fornuftig pris på musikken. Alle vet at bransjen har betydelige høyere marginer på nettmusikken, og det bør komme forbrukerne tilgode. De slipper opptrykkingskostnader, frakt, lager som kan stå usolgt, og en rekke mellomledd som ofte står i veien for distribusjon i fysiske butikker. I tillegg leverer de jo et dårlige produkt uten tekster som nesten alltid ligger ved en CD.

5 kroner per sang, uten DRM, med skikkelig kvalitet (fortrinnsvis >192 kbps MP3/AAC/OGG) ville sikret den største oppturen for nettmusikk noen sinne - og samtidig hadde miljøet fått det bedre og plateselskapene hadde tjent mer.

Men nei da, de vil heller tilby et dårlig produkt folk flest ikke vil ha til blodpris. Deres valg. Deres tap.

9154576[/snapback]

Nettopp, 5 kroner per sang uten drm, og 50 for ett album! Og det kodet i AAC 192 kbps hadde vært helt perfekt. Bare så synd at plateselskapene kommer til å bruke et par år på å fatte dette. De skal alltid gjøre ting på deres måter, når skal de skjønne at det er oss forbrukere som bestemmer?

Og for de som er opptatt av lydkvalitet kunne de tilbytt lossless-filer til 8 kroner per sang, og 80 for ett album.

Når det kommer til sangtekster kunne de vel kanskje inkludert ved heftet fra cden i form av en pdf-fil ved kjøp av et helt album, bare som en ekstra bonus. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ser mye av diskusjonen rundt musikk her og i de fleste andre tråder mer eller mindre konkluderer med at musikken er for dyr. Siden ferien min regner vekk sitter jeg og FLAC-ripper CD-samlinga mi og der står det mye prislapper på. Jeg har tydeligvis kjøpt plater til rundt underkant av 200 spenn for ti år siden. Prisøkningen siden den gang skulle i alle fall tilsi at platene koster mer, hvilket de ikke gjør. Musikken har i rene kroner gått ned i pris, samtidig som 'alle' tjener vesentlig mer.

Eneste grunnen til at folk klager over prisen er at man nå er vandt til å kunne hente ned alt gratis. Blir litt tragisk å klage over at en låt koster 10spenn når man kan kjøpe kun den ene låte. Mine plater fra 90-tallet gav meg aldri valget og vi kjøpte musikk som bare det.

DRM er noe herk og prisnivået kunne sikker vært enda lavere, men å klage så ensidig på prisen er å bomme litt syntes jeg.

9154869[/snapback]

Dette er jo det reneste vrøvl. Da CD-en kom gikk prisen på musikk vesentlig opp, og de unnskyldte seg med at dette var en midlertidig greie i forbindelse med kostnader til nytt format.

At prisen i utgangspunktet var altfor høy, er jo ingen trøst for at den er en anelse billigere i dag korrigert for inflasjon.

I løpet av de siste årene har det blitt stadig flere produkter å bruke pengene sine på, og da først og fremst film og spill. En må huske på at i tiden som platebransjen har brukt på CD-formatet sitt, så har filmbransjen oppdatert sitt format to ganger, først til DVD og så til HD (BD og HD DVD).

Musikkbransjen tviholder på sin overpris på et utrangert produkt, mens filmbransjen har skaffet bedre produkter og ikke minst har de begynt å tilby tilleggsverdi hvis du kjøper noe. I dag får du _bedre_ produkter ved å piratkopiere enn ved å handle lovlig på musikk, og i tillegg er det graits (men etter hvert ulovlig etter at bransjen har vært mer interessert i å motvirke utviklingen, enn å være en del av den).

Endret av DesertGlow
Lenke til kommentar
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Jeg ser mye av diskusjonen rundt musikk her og i de fleste andre tråder mer eller mindre konkluderer med at musikken er for dyr. Siden ferien min regner vekk sitter jeg og FLAC-ripper CD-samlinga mi og der står det mye prislapper på. Jeg har tydeligvis kjøpt plater til rundt underkant av 200 spenn for ti år siden. Prisøkningen siden den gang skulle i alle fall tilsi at platene koster mer, hvilket de ikke gjør. Musikken har i rene kroner gått ned i pris, samtidig som 'alle' tjener vesentlig mer.

Eneste grunnen til at folk klager over prisen er at man nå er vandt til å kunne hente ned alt gratis. Blir litt tragisk å klage over at en låt koster 10spenn når man kan kjøpe kun den ene låte. Mine plater fra 90-tallet gav meg aldri valget og vi kjøpte musikk som bare det.

DRM er noe herk og prisnivået kunne sikker vært enda lavere, men å klage så ensidig på prisen er å bomme litt syntes jeg.

9154869[/snapback]

Dette er jo det reneste vrøvl. Da CD-en kom gikk prisen på musikk vesentlig opp, og de unnskyldte seg med at dette var en midlertidig greie i forbindelse med kostnader til nytt format.

At prisen i utgangspunktet var altfor høy, er jo ingen trøst for at den er en anelse billigere i dag korrigert for inflasjon.

I løpet av de siste årene har det blitt stadig flere produkter å bruke pengene sine på, og da først og fremst film og spill. En må huske på at i tiden som platebransjen har brukt på CD-formatet sitt, så har filmbransjen oppdatert sitt format to ganger, først til DVD og så til HD (BD og HD DVD).

Musikkbransjen tviholder på sin overpris på et utrangert produkt, mens filmbransjen har skaffet bedre produkter og ikke minst har de begynt å tilby tilleggsverdi hvis du kjøper noe. I dag får du _bedre_ produkter ved å piratkopiere enn ved å handle lovlig på musikk, og i tillegg er det graits (men etter hvert ulovlig etter at bransjen har vært mer interessert i å motvirke utviklingen, enn å være en del av den).

9156781[/snapback]

Det reneste vrøvl er det vel ikke. Fra 1990 og frem til idag har det vært ca 3,4% årlig prisstigning og en cd som da kostet 200,- burde idag ligge på ca 350,- Det er ikke en 'anelse billigere'.

Prisnivået er nok allikevel for høyt i forhold til hva markedet forventer. Og forventningen er vel også litt kunstig lav ettersom de fleste har et gratis alternativ med nedlasting. Hadde man kjørt litt AllofMP3 lignende opplegg og differensiert prisen etter kvalitet, så hadde vi begynt å snakke. Da kunne de tatt seg bra betalt for Lossless og billig for de som kun ønsker noe på øret når de sitter på bussen. Det er vel også i tråd med det du sier om de overpriser produktene, regner med du da viser til MP3 filer med dårlig bitrate.

At noe er galt med måten musikk dirstribueres på er vi vel alle enige om. RIAA's kampanje funker omtrendt like bra som norsk narkotikapolitikk.. ;)

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Forsøkte å drive opp en tabell som viser inflasjonen de siste årene, men klarte ikke å finne den, så har du en link tar jeg gjerne i mot den :)

Forøvrig er måling av inflasjon ikke så veldig enkelt. En må huske på at det finnes en lang rekke varer som har blitt betydelig billigere de siste årene, mens det som drar opp inflasjonen i stor grad er råvarepriser på for eksempel olje og gass, eiendomsprisene og lignende. Ting som for eksempel klær og ikke minst elektronikk, som vi er så glade i her på forumet, har falt veldig mye.

Så at inflasjonen er høy over en periode på 17 år, betyr ikke nødvendigvis at prisen på musikk bør skyte i været.

Endret av DesertGlow
Lenke til kommentar
DRM burde vært forbudt slik partiet Venstre foreslår.

9154697[/snapback]

Og nettopp dette er en av mange grunner til at jeg kommer til å stemme på Venstre ved neste valg. :) DRM er kun et onde, og gjør det vanskelig både for oss forbrukere og plateselskapene. DRM er alldeles ikke billig for plateselskapene på flere plan. Ikke bare har de store ekstrakostnader for å få utviklet DRM-en. De taper også penger ved at forbrukerne ikke ønsker å kjøpe produktene deres. Igjen vil disse kostnadene øke prisen på platene. Forbrukere kommer neppe til å betale for overprisede plater med kundefiendtlige begrensninger på. Med andre ord har vi en ond spiral her som både vi forbrukere og palteselskapene må se å få stoppet.

Ved å tilby DRM-frie plater kan man komme langt på vei. Internettsalg av musikk gir en gylden mulighet til å tilby kundene akkurat det de vil ha, enten det er sanger i mp3-format eller om det er hele album i høykvalitets flac-format. Det er et uttrykk som er like gammelt som Norges eldste troll. "Kunden har alltid rett". Dette begrepet er rett og slett ikke til å komme unna. Man oppnår aldeles ikke større kundemasse, ei heller fornøyde kunder, ved å gjøre det stikk motsatte av det kundene ønsker. Så hva i all verden er det plateselskapene driver med.

Man trenger ingen høyutdannede markedsanalytikere for å forstå hva kundene ønsker. Det kreves ikke et gigantisk markedsanalytisk team for å forstå at veien de går er feil. Gi folket drm-fri musikk, og vi vil ta imot den med åpne armer!

Lenke til kommentar

Imponerende å se så mye bransjekunnskap, og "ekspertise" fra forbrukere som ikke engang jobber i bransjen.

Jeg utroper herved meg selv som en kunnskapsrik ekspert på meieribransjen og dertilhørende politikk........jeg drikker jo tross alt melk og det burde jo være nok til å gi meg den innsikten jeg trenger.

MAO skremmende mye feil informasjon og, myter og faktafeil.

Komisk rett og slett at man som forbruker tror man har god greie på bransjen.

Meieribransjeekspert.

Endret av Sajber
Lenke til kommentar
Forskjellen på meieri- og platebransjen, er i hvert fall at meieribransjen hører på kundene. For platebransjen er det viktigst å bevise at dem har rett, koste hva det koste vil. Bokstavelig talt.

9159045[/snapback]

vel vel....Som med ALLE andre bransjer er egentlig det viktigste å tjene penger.

Lenke til kommentar
Imponerende å se så mye bransjekunnskap, og "ekspertise" fra forbrukere som ikke engang jobber i bransjen.

Jeg utroper herved meg selv som en kunnskapsrik ekspert på meieribransjen og dertilhørende politikk........jeg drikker jo tross alt melk og det burde jo være nok til å gi meg den innsikten jeg trenger.

MAO skremmende mye feil informasjon og, myter og faktafeil.

Komisk rett og slett at man som forbruker tror man har god greie på bransjen.

Meieribransjeekspert.

9158994[/snapback]

Ja, så fint da, bra du bidrar til å avkrefte disse mytene ved å nevne hva som er faktafeil og myter i dine øyne...

Hadde du mer konkret å komme med enn å bare utbasunere at du har mer peiling på dette enn andre?

AtW

Lenke til kommentar
vel vel....Som med ALLE andre bransjer er  egentlig det viktigste å tjene penger.

9159073[/snapback]

Da kan du komme med et regnestykke og en forklaring på hvorfor det ikke lønner seg å fjerne DRM og gi ut musikk i bedre kvalitet. Tror du virkelig at piratkopiering forsvinner/blir drastisk redusert med DRM, at kostnaden DRM-implementering medfører kan gjenvinnes av økt salg og at det ikke forhindrer folk fra å kjøpe lovlig musikk?

Endret av RattleBattle
Lenke til kommentar
Forskjellen på meieri- og platebransjen, er i hvert fall at meieribransjen hører på kundene. For platebransjen er det viktigst å bevise at dem har rett, koste hva det koste vil. Bokstavelig talt.

9159045[/snapback]

vel vel....Som med ALLE andre bransjer er egentlig det viktigste å tjene penger.

9159073[/snapback]

musikk = kunst och det är det fult att tjäna penger på, så det så!

//LD <- Musikexpert och kulturpersonlighet!

Lenke til kommentar
musikk = kunst och det är det fult att tjäna penger på, så det så!

//LD <- Musikexpert och kulturpersonlighet!

9159591[/snapback]

Haha, hvis alle hadde hatt det synet på saken hadde det ikke vært mye kunst i verden :p

Lenke til kommentar
I dag får du _bedre_ produkter ved å piratkopiere enn ved å handle lovlig på musikk, og i tillegg er det graits (men etter hvert ulovlig etter at bransjen har vært mer interessert i å motvirke utviklingen, enn å være en del av den).

9156781[/snapback]

Vil du si at et nedlastet album kodet i mp3 128kbps er et bedre produkt enn selve cden? Man får ikke bedre produkter av å laste ned piratkopiert, det er heller "nesten" like bra. Man ofrer en god del kvalitet, til gjengjeld er det gratis.

Lenke til kommentar
I dag får du _bedre_ produkter ved å piratkopiere enn ved å handle lovlig på musikk, og i tillegg er det graits (men etter hvert ulovlig etter at bransjen har vært mer interessert i å motvirke utviklingen, enn å være en del av den).

9156781[/snapback]

Vil du si at et nedlastet album kodet i mp3 128kbps er et bedre produkt enn selve cden? Man får ikke bedre produkter av å laste ned piratkopiert, det er heller "nesten" like bra. Man ofrer en god del kvalitet, til gjengjeld er det gratis.

9160597[/snapback]

Kjøper man musikk online får man redusert kvalitet og drm, henter du ned kan man i praksis velge kvalitet selv, og man har ikke drm

AtW

Lenke til kommentar

DRM-fri musikk på iTunes er vannmerket med kjøperens navn og adresse. Helt uakseptabelt for meg. Jeg har aldri kjøpt en eneste DRM-beskyttet låt og kommer ikke til å kjøpe vannmerkede låter heller. Pris er av underordnet betydning i denne sammenheng. Jeg har kjøpt mange CD-er og kommer til å fortsette med det (så lenge jeg kan fastslå at CDen ikke er kopibeskyttet).

Lenke til kommentar

9160597[/snapback]

Bare gå på en hvilken som helst torrentside å søk etter "[artistnavn] FLAC", CD-kvalitet og gratis uten DRM :)

Uansett syns jeg ikke nedlastbart materiale kan erstatte CD helt, er som med spill, mye stiligere å ha det i fast form :yes: Men 150,- for en CD er alt for mye, derfor kjøper jeg bare CD'er som er på tilbud (<100,-) ...

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

9160597[/snapback]

Bare gå på en hvilken som helst torrentside å søk etter "[artistnav] FLAC", CD-kvalitet og gratis uten DRM :)

Uansett syns jeg ikke nedlastbart materiale kan erstatte CD helt, er som med spill, mye stiligere å ha det i fast form :yes: Men 150,- for en CD er alt for mye, derfor kjøper jeg bare CD'er som er på tilbud (<100,-) ...

9160998[/snapback]

Personlig kjøper jeg CDer, ripper de til flac, og stuer bort CDen en plass. Billigere, og bedre kvalitet enn disse online-alternativene.

AtW

Lenke til kommentar

9156781[/snapback]

9160597[/snapback]

Nei, jeg har aldri sagt det, men du får mye mer enn 128 kbps mp3 på nett, blant annet FLAC som det nevnes her. Men allerede ved 192 kbps mp3 er lydkvaliteten såpass god at det er et nesten fullverdig alternativ for 97% av de som kjøper musikk - med mindre du har et veldig godt hi-fi-anlegg.

Det meste av ting som flyter rundt på nettet av skikkelige ripper er 192-320 kbps mp3 eller FLAC.

Forøvrig siktet jeg først og fremt til nettbutikkene i min originale post. 128-192 kbps wma-filer full av DRM er ikke et godt alterntiv uansett hvordan man vender og vrir på det. 128 kbps AAC med DRM er heller ikke særlig fornuftig, og det eneste gode alternativet er DRM-fri EMI-musikk fra iTunes, men den er sykt overpriset.

Endret av DesertGlow
Lenke til kommentar
DRM-fri musikk på iTunes er vannmerket med kjøperens navn og adresse. Helt uakseptabelt for meg. Jeg har aldri kjøpt en eneste DRM-beskyttet låt og kommer ikke til å kjøpe vannmerkede låter heller. Pris er av underordnet betydning i denne sammenheng. Jeg har kjøpt mange CD-er og kommer til å fortsette med det (så lenge jeg kan fastslå at CDen ikke er kopibeskyttet).

9160948[/snapback]

Filene er ikke vannmerket, men deler av kontoinformasjonen ligger i en tag i filen. Dette ligger i klartekst og er trivielt å endre eller fjerne. Og dette er da uansett ikke filer du skal dele med noen, så jeg ser ikke helt problemet med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...