Gå til innhold

Alkoholprisnivået i Norge

Anbefalte innlegg

Aner ikke hvor mye det har og si, men tviler på at det er i nærheten av 10 milliarder ja.

Joda de kunne sikkert jobba med verdiskapning, men da ville de mest sannsynelig tatt jobbene fra de som holdt på med det før. Det er jo ikke akkuratt sånn at det vrimler av ledige jobber nå for tida.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aner ikke hvor mye det har og si, men tviler på at det er i nærheten av 10 milliarder ja.

Joda de kunne sikkert jobba med verdiskapning, men da ville de mest sannsynelig tatt jobbene fra de som holdt på med det før. Det er jo ikke akkuratt sånn at det vrimler av ledige jobber nå for tida.

9344395[/snapback]

Åjo, det er mer enn nok av jobber. Det kommer bare litt an på hvilken del av markedet man ser på. Blant annet er det underskudd på helsepersonell og lærere.

Lenke til kommentar

9344395[/snapback]

Åjo, det er mer enn nok av jobber. Det kommer bare litt an på hvilken del av markedet man ser på. Blant annet er det underskudd på helsepersonell og lærere.

9344880[/snapback]

Ok, da skal jeg gi meg på det siden du helt sikker veit det mye bedre enn meg.

Lenke til kommentar
Kunne godt hevet butikkalkoholen (4.7%) med et par-fem-sju kroner per enhet for min del. Jo mindre tilgjengelighet, jo mer måtehold. (Se på tobakken)

9347375[/snapback]

Enig. 20 kr flaska og 30 kr boksen hadde vært passe for djevelens vann.

Lenke til kommentar
Kunne godt hevet butikkalkoholen (4.7%) med et par-fem-sju kroner per enhet for min del. Jo mindre tilgjengelighet, jo mer måtehold. (Se på tobakken)

9347375[/snapback]

9347384[/snapback]

Ville vel vært lite gjennomtenkt tipper jeg...Dyrere alkohol jo flere smuglere og mer illegal sprit kommer til landet...Jeg har tilgode og kjøpe alkohol i Norge de siste årene for jeg kjøper kun av smuglere og det gjør jeg kun for at prisen er så høy....200 nkr for 1 liter Absolutt eller Smirnoff er akkurat passe og det samme gjelder for 1 kasse med boksøl... :thumbup:

Lenke til kommentar

9347375[/snapback]

9347384[/snapback]

Ville vel vært lite gjennomtenkt tipper jeg...Dyrere alkohol jo flere smuglere og mer illegal sprit kommer til landet...Jeg har tilgode og kjøpe alkohol i Norge de siste årene for jeg kjøper kun av smuglere og det gjør jeg kun for at prisen er så høy....200 nkr for 1 liter Absolutt eller Smirnoff er akkurat passe og det samme gjelder for 1 kasse med boksøl... :thumbup:

9347994[/snapback]

Lite gjennomtenkt? Hvorfor skulle det være det? Selv om du og et fåtall andre innfører alkohol ulovlig inn i Norge er det alikevel ikke utenkelig at man alikevel tjener på det siden det kan være flere som begrenser seg.

Lenke til kommentar

9347375[/snapback]

9347384[/snapback]

9347994[/snapback]

Lite gjennomtenkt? Hvorfor skulle det være det? Selv om du og et fåtall andre innfører alkohol ulovlig inn i Norge er det alikevel ikke utenkelig at man alikevel tjener på det siden det kan være flere som begrenser seg.

9348045[/snapback]

Jasså du tror det er et fåtall som innfører alkohol ulovlig...Tror nok du tar skammelig feil der....Jo mer forbud og høyere priser fører selvfølgelig til mer smugling ikke sant...At høyere pris fører til begrensing av kjøp av alkohol i Norge sier seg jo sjøl da...Da er det jo flere som kjøper ulovlig og staten tjener mindre...Nei,avholds folk som ikke unner andre en dram har jeg ikke noe til overs for... :tease:

Lenke til kommentar
Jasså du tror det er et fåtall som innfører alkohol ulovlig...Tror nok du tar skammelig feil der....Jo mer forbud og høyere priser fører selvfølgelig til mer smugling ikke sant...At høyere pris fører til begrensing av kjøp av alkohol i Norge sier seg jo sjøl da...Da er det jo flere som kjøper ulovlig og staten tjener mindre...Nei,avholds folk som ikke unner andre en dram har jeg ikke noe til overs for... :tease:

9348172[/snapback]

Jo dyrere det blir, jo færre er det som kjøper det. Slik er det vel med hva som helst, og det er vel det som er meningen fra staten sin side.

Men det de ikke har tenkt over, eller vurdert nok, er at jo dyrere det blir, da vil flere enten smugle med seg spriten fra utlandet, og flere vil brenne selv.

Flere folk vil også kjøpe sprit de egentlig ikke vet hva er, selv om de tror det. Ta f. eks metanol/etanol(?) saken...

Lenke til kommentar

Leste en fin undersøkelse nettopp. Alkoholkonsumet har som kjent steget i norge, men alkoholrelaterte skader hadde ikke økt.

Nå var det ingen "hvorfor" med i den der, men jeg tipper at folk kjøper mindre 96%, og mer polvarer.

Skal ikke mange år tilbake der 96%, hjemmelaget vin og øl florerte i store mengder. Jepp, store mengder ja. Var ikke et problem å skaffe.

Bullshit at dyrere varer fører til måtehold. Mulig statestikkene ser pene ut som basserer seg på kjøp og salg fra polet ... men hallo ... da er du dum om du stoler på de talla er reell konsum.

Lenke til kommentar

Bare bullshit? Derfor andre land i økende grad ser på hvordan Norge gjør det når de skal justere avgiftsnivået? Hva tror du skjedde når Finland kuttet i avgiftene for noen år siden? Kan si deg med engang at alkoholinntaket iallfall ikke sank ;) I tillegg opplevde de noe pussig. Innføring av alkohol gikk ikke ned slik man trodde, men fordoblet ... Bullshit sa du? :shrug:

Endret av Ernie
Lenke til kommentar

Jeg mener priser på alkohol ikke stopper folk i å bli alkoholikere, blir prisen for dyrt for dem så tar de til andre midler(hjemmebrent,smuglersprit eller dem mekker selv)

Grunen til at den "lovlige" alkohol mengden doblet seg i Finnland kan godt skyldes at det ikke lenger lønner seg lenger med "ulovlige drikke"

Synes en må da satse på billigere alkoholutgifter, da slipper en den såkalte "Norman i fylla", i tilleg til helgefylla blir trolig roligere mtp mindre hjemmesprit..

Lenke til kommentar

Hvorfor skal senking av alkoholavgiften ha en slik negativ effekt på lovlig og ulovlig innføring av alkohol til landet? Det er ikke bare å si at det ikke lønner seg lengre, for deler av den innføringen er jo via kvota man har. Man skulle jo da tro at det minsker fordi man har tilgang til billigere alkohol i selve landet. Det viser seg altså ikke å være tilfellet. Forøvrig er Finland medlem av EU og har en mamutkvote på 10 liter sprit, 90 liter vin, 29 liter sterkvin og 110 liter øl. Hvorfor skal finene plutselig få økt lyst til å benytte seg av denne kvota?

Lenke til kommentar

På utesteder er ølprisene altfor høye. Det er galskap å måtte betale 60 kr for halvliteren! Jeg mener at en halvliterpris (IKKE 0,4 liter!) på 30 kroner hadde vært akseptabelt.

9153481[/snapback]

Svar på tiltale fra bransjemann.

Finn servitører og bartendere som ønsker å jobbe for godt under minstelønna så skal jeg hjelpe deg.

Finn leverandører som er lystne på å fjerne servicekostnader og leiekostnader med tappeanlegg så skal jeg hjelpe deg.

Finn en "husvert" som er grei nok til å halvere husleien så skal jeg hjelpe deg.

Finn ei vaskemaskin til meg som ikke drar strøm, ikke trenger spesialvaskemiddel for ølglass og ikke koster penger så skal jeg hjelpe deg.

Finn en kommune som ikke krever etablererprøve og skjenkeprøve + avgifter for å få skjenkeløyve så skal jeg hjelpe deg..

Sitt på gulvet foran baren i stedet for på en stol og et bord så skal jeg hjelpe deg.

Drikk mer øl ute og mindre øl hjemme så skal jeg bestille taxi til deg hjem.. til og med betale den

Det er mer enn bare pilsen som koster penger.

Lenke til kommentar
For å få en ting klart: De høye prisene er ikke årsaken til drikkekulturen hvor vi drikker oss kanon èn gang i uka. Denne drikkekulturen har vi hatt i Norge siden tidlig på 1800-tallet.

9364920[/snapback]

.... Betyr bare en ting og det er at normenn lærer aldri... :ermm:

Lenke til kommentar
For å få en ting klart: De høye prisene er ikke årsaken til drikkekulturen hvor vi drikker oss kanon èn gang i uka. Denne drikkekulturen har vi hatt i Norge siden tidlig på 1800-tallet.

9364920[/snapback]

.... Betyr bare en ting og det er at normenn lærer aldri... :ermm:

9364931[/snapback]

Eller man kan si at utlendingene lærer aldri. Kanskje det er vår måte å drikke på som er best?

Lenke til kommentar

9364920[/snapback]

Ikke det? Hadde prisen vært på tysk nivå ville jeg heller tatt en øl til middagen hver dag enn å spare all ølen til helga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...