embark Skrevet 9. august 2007 Del Skrevet 9. august 2007 Betalte 155kr for to seksere med Tuborg (0,33l) i går. Synes ikke det var særlig dyrt egentlig, men så er jeg ganske billig i drift da. Utepilsen derimot, den svir. 60kr for 0,4l væske der halvparten er vann er i mitt hode uakseptabelt. Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Betalte 155kr for to seksere med Tuborg (0,33l) i går. Synes ikke det var særlig dyrt egentlig, men så er jeg ganske billig i drift da. Utepilsen derimot, den svir. 60kr for 0,4l væske der halvparten er vann er i mitt hode uakseptabelt. 9242195[/snapback] Dersom du vil kjøpe noe annet enn tuborg, feks carlsberg må du opp i 18kroner for flaska.. Uansett så får man Øl til helt ok priser i Norge:) Lenke til kommentar
V-by Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hva er det som er så galt med å senke prisene? Folk vil drikke mere, ja, men hva er galt med det? Skal ikke folk få lov til det hvis de vil det? Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Hva er det som er så galt med å senke prisene? Folk vil drikke mere, ja, men hva er galt med det? Skal ikke folk få lov til det hvis de vil det? 9276034[/snapback] Nei, vi får faktisk ikke lov til og bestemme det sjøl...De forbanna bedrevitenede idiotene på stortinget skal bestemme alt for oss da...Ikke lenge før man får utdelt en barnevakt ved fødsel som skal passe på alt vi gjør.... Lenke til kommentar
Islanbadsj Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Ikke lenge før man får utdelt en barnevakt ved fødsel som skal passe på alt vi gjør.... 9276109[/snapback] Det får du allerede, de heter foreldre. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Er det no rart i at nordmenn drikker seg fra sans og samling når de kommer til utlandet....Her i Norge er det umulig og ha en fornuftig drikke kultur med de prisene vi har her....Heldigvis bor jeg i Vestfold så det er ikke lange biten over til billige varer så staten får ikke en cent av meg i avgift for alkoholen jeg kjøper og drikker...Kjenner også flere som smugler og de lever godt av det også....kjøper ofte av de hvis jeg ikke drar over dammen og henter sjøl....Avgiftene skulle vært nede på ihvertfall Svenskt nivå mener jeg, men det tror jeg aldri kommer til og skje så lenge de apene som regjerer dette landet skal få bestemme... 9154170[/snapback] Høy alkoholpris holder flere ungdommer unna tror jeg. 9225402[/snapback] Høy alkohol pris har vel skylda for den helgefylla vi har i dag.Nå "sparer" man penger til helga, for å drikke seg kanon. Blir prisen lavere, vil man stoppe det at folk drar over grensa og handler, ikke alt, men en del. Man vil muligens også få et mere jevnt bruk av alkohol. men nå vet ikke jeg hva som er sunnest, en øl et par ganger i uka elns, mot helgefylla... 9225437[/snapback] Etter hva jeg har sett på svenske ungdomsfilmer, så er ikke drikkekulturen der borte så helt ulik vår.Er dere helt sikre på at den svenske drikkekulturen er bedre enn den norske? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 (endret) Hva er det som er så galt med å senke prisene? Folk vil drikke mere, ja, men hva er galt med det? Skal ikke folk få lov til det hvis de vil det? 9276034[/snapback] Nei, det kan kanskje ikke ha noe med at alkohol er skadelig i større mengder? Det kan kanskje ikke ha noe med at staten ønsker å begrense omfanget av alkoholskader? 10% av norges befolkning har "synlige" skader. Det er litt å tenke på før du mener det bør være fritt frem Endret 14. august 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 14. august 2007 Del Skrevet 14. august 2007 Etter hva jeg har sett på svenske ungdomsfilmer, så er ikke drikkekulturen der borte så helt ulik vår.Er dere helt sikre på at den svenske drikkekulturen er bedre enn den norske? 9278979[/snapback] Jeg kan bekrefte at drikkekulturen er omtrent lik som i Norge da jeg kjenner en del svensker og har snakket en del med de om disse tingene. Og det samme gjelder for danskene. Men, svenskene har en mye strengere alkohol-politikk enn oss i Norge. I Sverige må man være 20 år for å handle øl med 4,5% alkohol, og dette selges bare på polet der. Det eneste man får i butikken er 3,5% som kan handles når man er 18. Forøvrig synes jeg at avgiftsnivået i Norge er helt sykt, og jeg skulle gjerne sett at de senket grensen på sprit til 18 år og ikke 20 som nå. Lenke til kommentar
Yanami Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 De må gjerne senke prisene, selv om jeg tror det vil ha en negativ effekt. Folk må få drikke med de vil, kunne ikke brydd meg mindre. Men før de senker prisene må ting forandres. Jeg vil nødig akseptere lavere priser, før 18års grensa blir opprettholdt (ja, jeg kan drømme lenge om den), men når jeg ser fulle 12åringer i sentrum her jeg bor, da er det noe som ikke stemmer. Kompiser av meg i Sverige nyter godt av de billige prisene de har. Drikker hver dag før de legger seg, og en skikkelig fyllekule til helga. Venner av meg i USA fikk sjokk når vi diskuterte prisene på alkohol. Men det er kanskje ikke så rart, de går ut jo ut og drikker seg drita annenhver dag. Det vil i mine øyne ha en negativ effekt hvis prisene senkes. Folk som sier de ikke har penger, iallfall av mine venner, drikker minst 2 dager i uka. Full hver gang. Om det kan kalles moderat inntak skal ikke jeg legge meg opp i, men jeg synes ihvertfall det er litt for mye av det "gode". Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Hva er det som er så galt med å senke prisene? Folk vil drikke mere, ja, men hva er galt med det? Skal ikke folk få lov til det hvis de vil det? 9276034[/snapback] Nei, det kan kanskje ikke ha noe med at alkohol er skadelig i større mengder? Det kan kanskje ikke ha noe med at staten ønsker å begrense omfanget av alkoholskader? 10% av norges befolkning har "synlige" skader. Det er litt å tenke på før du mener det bør være fritt frem 9281322[/snapback] Så folk skal ikke få velge om de vil skade seg selv? Hvorfor vil staten gjøre dette? For at landet skal se bedre ut utenifa? Jeg driter i hvor mange som stryker med av alkohol, vil du drikke en øl, er det helt opp til deg selv, vil du drikke ti øl, er det fremdeles bare opp til deg om du vil gjøre det, osv... Det er en selv som bestemmer om man vil drikke seg sørpa hver dag, eller om man ikke vil drikke i det hele tatt. Hva har de egentlig med å gjøre hva jeg vil gjøre med MIN kropp? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Så folk skal ikke få velge om de vil skade seg selv? Hvorfor vil staten gjøre dette? For at landet skal se bedre ut utenifa? 9283743[/snapback] For å holde på arbeidskraften i landet. Hvis plutselig 10% av arbeidskraften forsvinner, så kommer vi garantert til å merke det.Dessuten betaler staten utdanning til alle disse i minst 10 år, og stort sett i 13 og kanskje 18 år. Og staten vil gjerne ha noe igjen for den tjenesten. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Så folk skal ikke få velge om de vil skade seg selv? Hvorfor vil staten gjøre dette? For at landet skal se bedre ut utenifa? 9283743[/snapback] For å holde på arbeidskraften i landet. Hvis plutselig 10% av arbeidskraften forsvinner, så kommer vi garantert til å merke det.Dessuten betaler staten utdanning til alle disse i minst 10 år, og stort sett i 13 og kanskje 18 år. Og staten vil gjerne ha noe igjen for den tjenesten. 9283795[/snapback] Jeg betaler skatt Og jeg kan ikke skjønne at så mange blir alkoholikere av at prisene går ned noen kroner... Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Hva er det som er så galt med å senke prisene? Folk vil drikke mere, ja, men hva er galt med det? Skal ikke folk få lov til det hvis de vil det? 9276034[/snapback] Nei, det kan kanskje ikke ha noe med at alkohol er skadelig i større mengder? Det kan kanskje ikke ha noe med at staten ønsker å begrense omfanget av alkoholskader? 10% av norges befolkning har "synlige" skader. Det er litt å tenke på før du mener det bør være fritt frem 9281322[/snapback] Så folk skal ikke få velge om de vil skade seg selv? Hvorfor vil staten gjøre dette? For at landet skal se bedre ut utenifa? Jeg driter i hvor mange som stryker med av alkohol, vil du drikke en øl, er det helt opp til deg selv, vil du drikke ti øl, er det fremdeles bare opp til deg om du vil gjøre det, osv... Det er en selv som bestemmer om man vil drikke seg sørpa hver dag, eller om man ikke vil drikke i det hele tatt. Hva har de egentlig med å gjøre hva jeg vil gjøre med MIN kropp? 9283743[/snapback] Fordi det er staten og samfunnet som må betale for behandling av skadene, både på de som drikker og miljøet rundt. Hadde det ikke vært slik kunne de seilt sin egen sjø og vi kunne hatt null avgifter på alkohol. Staten tar derimot alikevel ansvar og det er dette alkoholavgiftene går til, nemlig betaling av de samfunnmessige skadene ved å tillate lovlig bruk av alkohol. At avgiftene er høye er et resultat av at man skal dekke utgiftene samtidig som man ikke ønsker at de skal øke og at man ikke ønsker høyere utbredelse av alkoholisme. Endret 15. august 2007 av Ernie Lenke til kommentar
V-by Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 Fordi det er staten og samfunnet som må betale for behandling av skadene, både på de som drikker og miljøet rundt. Hadde det ikke vært slik kunne de seilt sin egen sjø og vi kunne hatt null avgifter på alkohol. Staten tar derimot alikevel ansvar og det er dette alkoholavgiftene går til, nemlig betaling av de samfunnmessige skadene ved å tillate lovlig bruk av alkohol. At avgiftene er høye er et resultat av at man skal dekke utgiftene samtidig som man ikke ønsker at de skal øke og at man ikke ønsker høyere utbredelse av alkoholisme. 9283926[/snapback] Hvor mye penger får staten av alkohol avgiften? Og hvor mye brukes på folk som har fått for mye? Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 15. august 2007 Del Skrevet 15. august 2007 (endret) Fordi det er staten og samfunnet som må betale for behandling av skadene, både på de som drikker og miljøet rundt. Hadde det ikke vært slik kunne de seilt sin egen sjø og vi kunne hatt null avgifter på alkohol. Staten tar derimot alikevel ansvar og det er dette alkoholavgiftene går til, nemlig betaling av de samfunnmessige skadene ved å tillate lovlig bruk av alkohol. At avgiftene er høye er et resultat av at man skal dekke utgiftene samtidig som man ikke ønsker at de skal øke og at man ikke ønsker høyere utbredelse av alkoholisme. 9283926[/snapback] Hvor mye penger får staten av alkohol avgiften? Og hvor mye brukes på folk som har fått for mye? 9284134[/snapback] Har ingen anelse, men det er snakk om flere milliarder bare i ren behandling. Så kommer div. ulykker pga. fyllkjøring. En ulykke koster i gjennomsnitt drøyt 1 million, men med tanke på at slike ulykker fort kan være mer alvorlig er det ikke utenkelig at det er høyere. Uannsett må man huske på at det her i verstefall skal dekkes kostnader for utrykkning fra alle de 3 blå etatene, oppryddning, behandling av skader, rehabilitering og også i verstefall uføretrygd o.l resten av livet. I tillegg kommer også tapte skattepenger pga. mulig nedsatt arbeidsførhet. Så kommer alt fyllebrået på byen hvor både politil, ambulansepersonell samt akuttmottak får mer å gjøre. Her kan man også i verstefall få tap av penger i forhold til nedsatt arbeidsførhet osv. Stort sett det jeg kan komme på sånn i farten. Sannsynligvis har vel ingen regnet ut eksakt hvor mye det er snakk om. Staten får forøvrig inn litt under 10milliarder om jeg ikke tar helt feil. Edit: Her er det en som påstår utgiftene forbundet med alkohol er på 20 milliarder. Jeg kan ikke gå god for tallet, men det høres ikke urimelig ut. Skulle det stemme får staten et underskudd på drøyt 10 milliarder pga. alkohol. Endret 15. august 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Sn3ipen Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Vi får demonstere mot de høye prisene med å røyke og drikke enda mer hver gang de setter dem opp hehe.. neida men jeg synes det er litt i drøyeste laget med de avgiftene de tar for alkohol kjøpt ute på byen. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Med "ute på byen" kan jeg vel anta det gjelder pub o.l? Isåfall så er det ingen særavgift på det (ikke som jeg veit om iallfall). Det er bare innehaver som vil tjene penger. Deriblant er det vel en fin liten forsikring som må betales. Et helt lokale fult av mer eller mindre godt berusa folk kan overhode ikke være billig å forsikre. Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 17. august 2007 Del Skrevet 17. august 2007 Jeg leste at det må koste såpass med drikke på utesteder for å holde stedet gående. Er ikke billig å drive slikt. Lenke til kommentar
Engen_2k Skrevet 22. august 2007 Del Skrevet 22. august 2007 Edit: Her er det en som påstår utgiftene forbundet med alkohol er på 20 milliarder. Jeg kan ikke gå god for tallet, men det høres ikke urimelig ut. Skulle det stemme får staten et underskudd på drøyt 10 milliarder pga. alkohol. 9284248[/snapback] Du utlot noe i regnestykket ditt. Hva med alle de som jobber med de som er skadde eller lager bråk pågrunn av alkoholen? Hvis alle disse skulle gått arbeidsløse måtte staten gitt dem trygd istedenfor å tene penger på dem. Så man kan jo også vri det til at alkohol gir flere jobber Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. august 2007 Del Skrevet 23. august 2007 (endret) Edit: Her er det en som påstår utgiftene forbundet med alkohol er på 20 milliarder. Jeg kan ikke gå god for tallet, men det høres ikke urimelig ut. Skulle det stemme får staten et underskudd på drøyt 10 milliarder pga. alkohol. 9284248[/snapback] Du utlot noe i regnestykket ditt. Hva med alle de som jobber med de som er skadde eller lager bråk pågrunn av alkoholen? Hvis alle disse skulle gått arbeidsløse måtte staten gitt dem trygd istedenfor å tene penger på dem. Så man kan jo også vri det til at alkohol gir flere jobber 9341027[/snapback] Det blir litt feil. Alternativet er at de jobber med helt andre ting og bidrar til verdiskapning i samfunnet. Dog, tror du det utgjør 10milliarder? Endret 23. august 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå