Sherra Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Spørsmålet er hva vi skal ta hensyn til. De som ser på alkohol som et rusmiddel eller de som ser på det som en drikk. Man kan argumentere både for fordobling og halvvering av alkoholprisene i Norge. Jeg ser på alkohol først og fremst som et rusmiddel, men har kun gått på en virkelig smell én gang. Det tror jeg for øvrig man har godt av. Nå drikker jeg en god del når jeg går ut i helgene, men aldri mer enn at jeg er passe frisk dagen etter. Jeg er mest opptatt av ølprisene (stort sett det jeg har peiling på og kjøper) og mener at prisene burde ligge heromkring for norske ølmerker: 0,33 l: 11 + pant 0,50 l: 16 + pant På utesteder er ølprisene altfor høye. Det er galskap å måtte betale 60 kr for halvliteren! Jeg mener at en halvliterpris (IKKE 0,4 liter!) på 30 kroner hadde vært akseptabelt. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Synes det er flott at det er høyt nivå på alkohol. Det gjør at staten får inn penger de kan bruke på å behandle alkoholskader, for det trengs. Man regner at 1-2% av befolkningen har alkoholisme samt at ytterligere ca 10% bruker alkohol på en slik måte at det er skadelig. Det er klart dette koster, og jeg synes blir mer riktig at de som faktisk drikker alkohol, spesielt de som drikker mye, betaler for dette enn at man bruker av skattepenger e.l. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Lett for avholdsfolket å si. Vi som drikker moderat skal ikke svi for alkisenes uansvarlige drikking. FrP vil ha like billig sprit som i Sverige for å få slutt på smuglinga av metanol og annen dritt. Endret 27. juli 2007 av Sherra Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Synes ikke vi som holder oss unna alkohol skal få svi heller, og det blir feil at mine penger skal gå til behandling av skader man selv påfører seg. Det er ingen hemmelighet at alkohol skader kroppen, og du trenger ikke drikke så veldig mye før det skader. Men for all del, vi kan jo kutte ut avgiftene og droppe gratis behandling av alkoholskader og se hvordan det går. Kan tenke meg at endel da hadde gått rett i grøfta fordi de ikke kan betale for seg. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Men det synes jeg vi skal gjøre: La de som blir alkiser betale, la basehoppere betale, la røykere betale og la narkomane betale for behandling. Man trenger ikke dra velferdsstaten lenger enn at man faktisk må stå ansvarlig for egne valg. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Det er jo akkurat det de gjør. Drikker man mye, betaler man mye til felleskassen. Samme med de som røyker. Men du må jo ta med de som kjører for fort. De må betale for de ulykkene de forårsaker, for UP og andre hastighetsdempene tiltak. Har du et moderat forbruk, har du også råd til å betale de prisen som er nå. Det er bare snakk om å være kritisk til hvor du går ut å drikker. Styr unne de dyre plassene. Det er mange andre avgifter som bør vurderes før reduksjon av alkoholavgiften. Ørjan... Endret 27. juli 2007 av Orjanp Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Jada, med mitt forbruk har jeg råd til å betale 150 kr halvliteren også, men jeg vil jo spare mest mulig penger. Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Er det no rart i at nordmenn drikker seg fra sans og samling når de kommer til utlandet....Her i Norge er det umulig og ha en fornuftig drikke kultur med de prisene vi har her....Heldigvis bor jeg i Vestfold så det er ikke lange biten over til billige varer så staten får ikke en cent av meg i avgift for alkoholen jeg kjøper og drikker...Kjenner også flere som smugler og de lever godt av det også....kjøper ofte av de hvis jeg ikke drar over dammen og henter sjøl....Avgiftene skulle vært nede på ihvertfall Svenskt nivå mener jeg, men det tror jeg aldri kommer til og skje så lenge de apene som regjerer dette landet skal få bestemme... Skal man spise en bedre middag ute her i Norge og vil ha en god flaske vin til så skal man ha gode nerver når kelneren kommer med regningen..... Endret 27. juli 2007 av Znoken Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Nei, det er ikke rart at nordmenn drikker seg drita når de får alkohol i Syden til 10% av prisen i Norge. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hvor mye er et moderat forbruk? Og hvor mye koster det dere? Ørjan... Lenke til kommentar
V-by Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Ned med alkhohol avgiftene. Nå er det såppas "dyrt" for alkohol, at folk "sparer" pengene til helga, for å ta en skikkelig fyllekule. Kanskje hvis avgiftene ble lavere, så ville vi drukket mere moderat... Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Hvor mye er et moderat forbruk? Og hvor mye koster det dere? Ørjan... 9154263[/snapback] Jeg drikker kun en gang i uka. 7-8 pils på vors og 2-3 ute. Blir ca 1000 kr i måneden. Mye for en student. I ferien blir det mere, men da drar jeg som regel utenlands for å drikke. Sparer lett inn flyturen etter en uke på fylla på Kypros, for eksempel. Endret 27. juli 2007 av Sherra Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det skal mye til å endre den Norske drikkekulturen! Jeg tror at dersom avgiftsnivået synker, vil også forbruket av smuglersprit synke! Det er en tanke i hvertfall! Lenke til kommentar
McBitch Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Jeg drikker odin, så det er bare 9kr + pant der. Ikke så alt for gale. Men jeg kjøpte meg en liter vodka forleden. Rundt 370kr. Så stå jeg å så på den flasken og tenkte "Helvete, så mye penger for en liter væske." Forsvinner fort også. Lenke til kommentar
Znoken Skrevet 3. august 2007 Del Skrevet 3. august 2007 Kjøpte 3 kasser Carlsberg (24) og 5 liter flasker Absolutt (1liter 40%) ikveld og prisen for det var 1600 nkr.-......Kan ikke klage på prisen for det da...Sikkert ikke lovlig ført inn i landet da....but who cares..... Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 For å si det sånn; Jeg er ikke sikker på hva 70cl Absolutt Vodka (den gjennomsiktige, klassikeren) koster her i Norge, men jeg vet det er langt over 300 kr. Jeg var på cruise i Middelhavet i sommer, og der solgte de slike, bare 1 litersflasker på Tax-Free til 9 Euro, som er 72 kr! Det er altså nesten 5 ganger billigere, og du får 30 cl mer. Greit nok det var Tax-Free, men de koster jo dobbelt så mye i Norske Tax-Free butikker også... Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Synes ikke vi som holder oss unna alkohol skal få svi heller, og det blir feil at mine penger skal gå til behandling av skader man selv påfører seg. Det er ingen hemmelighet at alkohol skader kroppen, og du trenger ikke drikke så veldig mye før det skader. Men for all del, vi kan jo kutte ut avgiftene og droppe gratis behandling av alkoholskader og se hvordan det går. Kan tenke meg at endel da hadde gått rett i grøfta fordi de ikke kan betale for seg. Og jeg vil ikke betale penger slik at resten av Norge får det bedre, er det det du sier? Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Jeg synes det er passe slik det er nå. Hvis alkoholen hadde vært så billig som mulig hadde folk kjøpt mer av det. Det ville ført til høyere forbruk, som igjen ville ført til mer alkoholisme. Vi kunne forsåvidt satt prisen ned på alkoholen og økt prisen på tobakk istedet, men det er greit å nøytralisere det. Alkohol er jo ikke farlig i moderate mengder, men det finnes jo folk som ikke klarer og begrense seg. Lenke til kommentar
Sindrelol Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Høy alkoholpris holder flere ungdommer unna tror jeg. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 7. august 2007 Del Skrevet 7. august 2007 Høy alkoholpris holder flere ungdommer unna tror jeg. 9225402[/snapback] Høy alkohol pris har vel skylda for den helgefylla vi har i dag. Nå "sparer" man penger til helga, for å drikke seg kanon. Blir prisen lavere, vil man stoppe det at folk drar over grensa og handler, ikke alt, men en del. Man vil muligens også få et mere jevnt bruk av alkohol. men nå vet ikke jeg hva som er sunnest, en øl et par ganger i uka elns, mot helgefylla... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå