Gå til innhold

Luft eller vannkjøling for å klokke?

Anbefalte innlegg

Skal bygge ny PC, som skal kunne klokkes (nybegynner). Lurer på om det er tilstrekkelig med luftkjøling eller om jeg bør satse på vannkjøling? Bryr meg ikke så veldig om litt viftestøy, og kan godt ha mange vifter.

Skal brukes til photoshop og litt spilling og tror det viktigste er å få klokket opp hastigheten på prosessoren.

Planlegger følgende:

Coolmaster Stacker 832 kabinett som har god plass til flere vifter

med

GIGABYTE GA-P35-DQ6 Silent Pipe

http://www.netshoposlo.no/aspx/produkt/prd...aspx?plid=47552

Intel Q6600 eller Q6700

OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC

http://www.netshoposlo.no/aspx/produkt/prd...aspx?plid=47316

XFX GeForce 8800GTS 500M 640MB

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=327331

Kan eventuelt vurdere å ta et enklere skjermkort som gir mindre varme?? hvis varmen fra skjermkortet "smitter" til HK/prosessor.

I tillegg en del harddisker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvertfall generelt så kan man komme ganske langt bare med luftkjøling. Et GODT vannkjølingssett kan fort koste 2-3k.

Kan ikke svare helt for meg om vannkjøing er verdt investeringen på Q6600/Q6700, men den har (i mitt tilfelle) hatt veldig lite å si med vann på en P4 2,66.

Lenke til kommentar

Forskjellen rent temperaturmessig på klassisk vannkjøling og god luftkjøling er ikke stor nok til at det gir noe betydelig utslag åp hvor mye du kan overklokke.

Luft er også mye billigere og mye enklere, så i utgangspunktet vil jeg si luft er tingen dersom du IKKE altså bryr deg noe særlig om viftestøyen. vklassisk vannkjølings største fordel er nettop at du kan oppnå både god kjøling og lavt støynivå.

I ditt tilfelle om rene temperaturer er alt du bryr deg om hadde jeg holdt meg til luft inntil den dagen du evt. er klar til fasekjøling (noen tusenlappers investering).

-Stigma

Lenke til kommentar

Hadde vi snakka om dual så hadde jeg vært enig med deg, men det er ikke langt du får klokka på luft uten at det blir veldig varmt når det gjelder quad.Klart du kan klokke langt på luft, men da må du godta høye temps også.

Og jo du får klokka lengre på vann hvis du vel og merke får det kjøligere enn da du hadde luft. Så klart en godluftkjøler m\ en Delta på kjøler ganske bra.

Men samme åssen jeg vrir og vender på det så er jeg enig i det du sier :)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Forskjellen rent temperaturmessig på klassisk vannkjøling og god luftkjøling er ikke stor nok til at det gir noe betydelig utslag åp hvor mye du kan overklokke.

Luft er også mye billigere og mye enklere, så i utgangspunktet vil jeg si luft er tingen dersom du IKKE altså bryr deg noe særlig om viftestøyen. vklassisk vannkjølings største fordel er nettop at du kan oppnå både god kjøling og lavt støynivå.

I ditt tilfelle om rene temperaturer er alt du bryr deg om hadde jeg holdt meg til luft inntil den dagen du evt. er klar til fasekjøling (noen tusenlappers investering).

-Stigma

9187586[/snapback]

Hei, og takk for alle som svarer!

Jeg tror jeg satser på luftkjøling i første omgang ut fra det du og de under skriver. Velger et stort kabinett (Coolmaster Stacker 832) slik at det kan være plass til ev vannkjøling.

"Fasekjøling" har jeg ikke hørt om tidligere, har du anledning til å forklare litt nærmere?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...