vk2elev Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Enig. Men det vil bli færre av dem. Hører ofte religiøse stille spørsmål som "hva er det som gjør at jorda følger en bane rundt sola, og ikke bare fyker ut i verdensrommet og frosser ihjel? Det må være Gud som sørger for dette..." Vet du i det hele tatt hva du snakker om? Vi kan forklare dette ved hjelp av krefter og farten til legemet. Men det er enda ingen som vet hva gravitasjonskrefter er. Om du selv hadde hatt fysikk på VGS som du vil ha mer av(eller i det minste fulgt med), så ville du visst at det er ingen i dag som har klart å lage en suksessfull kvanteteori for gravitasjonskreftene. Så spørsmålet "hva er det som gjør at jorda følger en bane rundt sola, og ikke bare fyker ut i verdensrommet og frosser ihjel?", vel det kan du ikke få ordentlig svar på selv om du tar fysikk. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) M-teorien er en av strengteoriene som virker lovende. Uansett forklarer man ingenting ved å trekke inn en gud. Det er det de kristne tror. Allerede i første forelesning sa fysikkprofessoren vår at kristendom er uforenelig med moderne vitenskap. Endret 29. juli 2007 av Sherra Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) M-teorien er en av strengteoriene som virker lovende. Uansett forklarer man ingenting ved å trekke inn en gud. Det er det de kristne tror. Allerede i første forelesning sa fysikkprofessoren vår at kristendom er uforenelig med moderne vitenskap. 9167039[/snapback] Okey, men går det an å undervise den på VGS-nivå? Selv om den er lovende kan vi ikke si enda at det er noe som forklarer gravitasjon 100%, så folk kan fortsatt gi Gud æren for det. Menmen jeg står fortsatt på det jeg sier om at vi gir mangel på realfag i skolen skylden for altfor mye. Man forklarer jo ting med å trekke inn Gud(men om dette er så troverdig, det vet jeg ikke helt enda. :!: ) Saken er uansett at om motivet for å få inn mer realfag er å få bort overtro, så tror jeg vi vil mislykkes sterkt. Overtro har eksistert i lange tider, og vi vil ikke få det bort med det første. Dessuten synes jeg bare det er godt om noen forbedrer livet sitt med engler og finner trygghet i å tro på dem. At det vil omvende noen få har jeg derimot litt tro på. Men er det verdt å "tvinge" mange som er uinteressert i realfag igjennom det, bare for at noen få skal "omvendes"? Endret 29. juli 2007 av vk1elev Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Disse folkene gir jo Gud æren for skapelsen av menneset, selv om det er bevist at vi har utviklet oss fra mer primitive arter. Hadde skoleelevene blitt vant til å tenke i vitenskapelige baner tidlig, ville langt færre forklart tyngdekraften med Gud. Før eller siden vil vi vite hva tyngdekraft egentlig er. Selv om vi ikke vet det helt ennå, er det ingen seriøse forskere som tror at svaret er Gud. Tror nok neppe M-teorien hadde egnet seg som vgs-tema. Litt for komplisert, og ennå i startgropen. Fint at folk søker trygghet i engler og religion? Jeg synes det er trist at ikke folk kan konsentrere seg om den virkelige verden i det ene livet vi har. Hva gjør livet mer mening ved å tro at det finnes engler? Skremmende at ønsketenkning driver dem til å tro på hva som helst og akseptere hvilke dogmer det skulle være som følger med på kjøpet. For øvrig har du nok rett i at mange er totalt uinteressert i realfag. I hvert fall når det gjelder å gå i dybden. Men jeg tror svært få er uinteressert i konsekvensene og mulighetene moderne forskning og vitenskap gir. Mange bra programmer på discovery for eksempel. Programmer som Åndenes makt på TVNorge burde forbys. Tragisk at folk ser på det. Endret 29. juli 2007 av Sherra Lenke til kommentar
vk2elev Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Jeg skjønner hvordan du tenker og det vil nok som sagt hjelpe noen. Men før man setter i gang disse tiltakene må man spørre seg selv, er det virkelig et problem at noen tror på dette? Selv om jeg selv er glad i realfag så tror jeg ikke løsningen er å bare pøse dette på alle, da vil man jo få veldig umotiverte elever. Det som jeg og reagerer på er at det var Martha sitt utspill som fikk deg til å komme med dette forslaget. Tenk om vi hadde hatt en seriemorder i nyhetene, og vi etter at han ble tatt fikk vite at han hadde hatt problemer som ung, og ikke visste hvordan man skulle tilpasse seg i samfunnet. Da kunne jo samfunnsvitere kommet på banen og sagt at for lite samfunnsfag i skolen hadde skylden for dette, og at om vi kuttet ned på realfag og heller innførte sosialfag så ville ungdommer lære seg hvordan man skulle oppføre seg. Det jeg fortsatt lurer på er hvorfor er Martha sitt utspill et problem for deg? For meg gjør det ikke noe at folk tror på dette, det som jeg derimot synes er forkastelig er at folk som Martha og andre som starter slike skoler kan utnytte folk som har det vanskelig, eller er deprimerte, og som trenger mening og trøst. Hehe brukte litt tid på å skrive dette og ser nå at du har reagert innlegget ditt. Åndens makt og slik liker jeg ikke, men jeg synes folk skal få se på dem. Det jeg ikke liker er det jeg har skrevet ovenfor at folk kan tjene penger på å utnytte alle som trenger noe å tro på. Det jeg kanskje kan være enig i er at det skal være ulovlig å tjene penger på å spre slike ting til andre, for det er bare kynisk. Endret 29. juli 2007 av vk1elev Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 29. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2007 er det virkelig et problem at noen tror på dette? 9169928[/snapback] Ikke store problemet for meg personlig. Men se på verden. Det er ikke få konflikter og kriger i dag og opp gjennom historien som bygger på religiøse konflikter. Religion lærer mennesker til å være fornøyd med å ikke forstå. Man skal bare ta en titt i en hellig bok og nikke som en dukke. Man skal ikke bruke logikk og fornuft til å finne ut hva som er riktig. Svaret er å finne i Bibelen. Også svarene på moralske spørsmål finner vi i hellige bøker. Dette er en farlig holdning. Ikke for moderate kristne, men for de fundamentale (og de vil det jo alltid være mange av). Homofili er dødssynd og forskning på stamceller er grusomt. Se på USA. Man må bekjenne seg til den kristne tro for å få politisk makt i landet. Presidenten nevner Gud i hver eneste tale. USA står som et prakteksempel på hvor galt det går når fundamentale kristne får makt i et samfunn. Der jobbes det nå med å få inn kreasjonisme i like stor grad som evolusjon i skolen. Det er farlig når disse menneskene får innflytense i skolevesenet. Skolen skal være et senter for spredning av kunnskap, ikke forkynnelse av overtro. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå