galaxee Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 noen som veit korleis eg får deling av internett på windows xp og 2000? bruker xp pro som oppkobla den andre er windows 2000 prof. bruker kun den routeren eller ka det heter eg fikk med på adsl (nokia) kjørde windows xp på 2 dataer og delte der så gikk den ene bare gjennom en gateway og det funka fint...men xp og 2000? :-? Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 har blitt tatt opp en del tråder om akkurat dette! se på denne guiden: http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=79388 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 noen som veit korleis eg får deling av internett på windows xp og 2000?bruker xp pro som oppkobla den andre er windows 2000 prof. bruker kun den routeren eller ka det heter eg fikk med på adsl (nokia) kjørde windows xp på 2 dataer og delte der så gikk den ene bare gjennom en gateway og det funka fint...men xp og 2000? :-? Hvilken ISP bruker du? telenor? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 ja http://www.pcworld.no/dataguiden/index.cfm...A03D59A7522EB50 Lenke til kommentar
venomzorg Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 kjøp en switch. kjør adsl'n inn og pcene inn. går som hakka møkk. Lenke til kommentar
DevianX Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 kjøp en switch. kjør adsl'n inn og pcene inn. går som hakka møkk. du må huske på at det ikke er alle switcher som har denne muligheten og med Telenor ADSL, må du gjennom en router eller en pc som kjører med to nettverkskort! Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 kjøp en switch. kjør adsl'n inn og pcene inn. går som hakka møkk. du må huske på at det ikke er alle switcher som har denne muligheten og med Telenor ADSL, må du gjennom en router eller en pc som kjører med to nettverkskort! Har ennå ikke vært borti en switch som det ikke er mulig å koble ADSL-modemet til. Har ikke switchen en uplink-port, er det bare å finne frem en krysset kabel En slik følger gjerne med ADSL-modemet. Og nei, man trenger heller ikke 2 nettverkskort i maskinen som man bruker til delingen. Dog får man et mer ryddig ( med tanke på brannmur ) og fremtidsrettet oppsett med to nettverkskort. Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Zenit har feil når man har ADSL fra Telenor MÅ du ha en router som støtter PPP eller bruke en PC som gateway til den andre (2 nettverkskort) for å bruke flere maskiner samtidelig på nettet. Lenke til kommentar
muahahaha Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 http://www.dlink.no feks selger routere som støtter Telenor sin oppkoblingsprotokoll... Har en selv og det fungerer veldig bra Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Zenit har feil når man har ADSL fra Telenor MÅ du ha en router som støtter PPP eller bruke en PC som gateway til den andre (2 nettverkskort) for å bruke flere maskiner samtidelig på nettet. Det er riktig det du sier at må må enten ha en ruter som støtter PPPoE el. en PC som fungerer som gateway. Hvis du leser innlegget mitt en gang til vil du se at jeg aldri påsto noe annet :-? Poenget mitt var bl.a at man ikke trenger 2 nettverkskort i PC'en som fungerer som gateway, en ruter kan godt ha kun 1 fysisk interface. Lenke til kommentar
simmy Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Man trenger IKKE en router når man har telenor adsl! Alt man trenger er enten en switch eller hub som det er uplink på, som nevnt tidligere, så funker det, hvis man selvfølgelig bruker raspppoe(som mange gjør, i forhold til å bruke møkka installasjonscd`en til telenor) Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Man trenger IKKE en router når man har telenor adsl! Alt man trenger er enten en switch eller hub som det er uplink på, som nevnt tidligere, så funker det, hvis man selvfølgelig bruker raspppoe(som mange gjør, i forhold til å bruke møkka installasjonscd`en til telenor) Du trenger router uansett, enten det er en egen box eller du kjører via software på en PC så trenger du en router. Lenke til kommentar
simmy Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Nei, telenor har et adsl-modem som følger med. så lenge du har det, og en switch eller hub, så funker det. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Nei, telenor har et adsl-modem som følger med. så lenge du har det, og en switch eller hub, så funker det. Hva fungerer? ICS i windows? ja, selvsagt virker det i og med ICS er en routerløsning. Lenke til kommentar
simmy Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Poenget mitt er at man trenger ikke en router for at adsl fra telenor skal virke. finito. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Poenget mitt er at man trenger ikke en router for at adsl fra telenor skal virke. finito. Nei, du kan bruke en software router ala ICS men du slipper ikke unna router i en eller annen form. Lenke til kommentar
Phoenix) Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Har man Telenor ADSL og vil dele internett med flere så må man bruke ruter fordi Telenor ADSL'en ikke ruter IP adressene selv (eller noe sånt). Jeg har Telenor ADSL selv, og har vært igjennom det samma styret. Har man ADSL fra nextgentel trenger man bare en svitsj siden ADSL modemet deres fungerer som en ruter. Det er sikkert flere måter å dele internetten på, men jeg tenker på svitsj kontra ruter. Lenke til kommentar
simmy Skrevet 14. januar 2003 Del Skrevet 14. januar 2003 Har man Telenor ADSL og vil dele internett med flere så må man bruke ruter fordi Telenor ADSL'en ikke ruter IP adressene selv (eller noe sånt). Jeg har Telenor ADSL selv, og har vært igjennom det samma styret. Har man ADSL fra nextgentel trenger man bare en svitsj siden ADSL modemet deres fungerer som en ruter. Det er sikkert flere måter å dele internetten på, men jeg tenker på svitsj kontra ruter. OK: så med andre ord så er switchen min er egentlig en hardware ruter da, da må jeg ha sett sinnsykt feil asså. og den forrige huben jeg brukte var kanskje router den og? nei. Jeg sharer internett med 5maskiner hjemme, så jeg VET at man ikke trenger en router. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå