Ayabara Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 I går gikk jeg til innkjøp av mitt første speilreflekskamera. Kjøpte et Nikon D40-kit hos Elkjøp, og nå har jeg begynt å leke meg litt og lese litt bruksanvisning. Som ventet er det jo haugevis med ting å stille på som jeg aldri har tenkt på når jeg pekte og klikket med Ixusen min. Har planer om å lese fotokompendiet ++ for å få litt bedre innblikk i teorien rundt iso, fokus, lukkehastighet og alt det derre derre :-) Det jeg egentlig lurer på er: Hvilke av alle disse innstillingene har en vanlig dødelig bruk for når han/hun/den tar bilder? Hva slags innstillinger tweaker dere når dere tar bilder til daglig? Hvis noen med D40 tar seg tid til å svare kan dere gjerne knytte svaret opp mot konkrete programmer/innstillinger på dette kameraet :-) Til nå har jeg lært meg litt om knapper, display, ulike programmer og om ulike måter å fokusere på. Må ut i naturen og leke litt før jeg leser mer. Dette er moro :-D En ting til forresten. Hva slags kvalitet bør jeg bruke på bildene? Usikker på hva jeg skal foreta meg med RAW-bilder, så foreløpig har jeg valgt beste jpeg-kvalitet. Lenke til kommentar
turnipkongen Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Bruk manuelt i starten så forstår du lettere kordan ting heng saman. har du dårleg tid så kan du bruke blender/lukkerprioritert. og auto kan du ha på når du i eit svakt augeblikk låner vekk kamera til bestemor. RAW har ukomprimert data, der du kan stille på kvitbalanse og liknande etter du har tatt bildet. Har du god plass på minnekortet så bruker du raw. Viss ikkje bruker du jpg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Som Canon bruker skal jeg svare på generellt grunnlag. Bruker du grønn firkant, så kan du bruke kameraet mer eller mindre som IXUS'en. For hverdagsbruk kan du velge P og sette ISO på 100 (når det er mye lys), 200 eller 400 (når det er lite lyst). Sjekk display, og er lukkertid under 1/60 (*) så slå på blitsen. Jeg bruker mest A/Av da jeg bruker blender til å justere hvor mye dybdeskarphet jeg skal ha. ISO varierer jeg alt fra 100 til 800, avhengig av forholdene. Den siste knappen jeg bruker en del er +/- (eksponeringskompensasjon) for bevists over- eller undereksponere. Når det gjelder bildekvalitet, så er beste JPEG et greit utgangspunkt. Men hvis du har skal ta noen bilder som som du synes er viktige å få til, så kan RAW være tingen. Ulempen med RAW er at bildene må stelles litt med etterpå, fordelen er at du har muligheten til å redde bilder som er for mørke eller lyse (innenfor rimelige grenser). Tom (*) Egentlig bør lukkertid aldri være mindre enn ca 1/(2*brennvidde) for å unngå bevegelsesuskarphet. Blitz, stativ eller objektiv med bildestabilisering må da til. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det er jo gitt mange svar på dette tidligere, og du har kanskje ikke søkt slikt du burde jmf. regelverket. Men hvorfor dvele ved dette, her er iallefall mine 2 cent på viktige funsjoner på nikon DSLR: Programvalg A, S, P: Jeg foretrekker å bruke disse fremfor de øvrige "scenemodus" som du har på hjulet ditt. Det betyr kanskje at du får noen bomskudd mer enn du skulle ønske i starten, men jeg vil hevde det er viktig å lære seg disse da du raskere kommer inn i grunnleggende prinsipp for fotografering. A: Aperature-priority (Blenderprioritet). Denne bruker jeg 90% av tiden- da jeg liker å ha full kontroll over dybdeskarphet. Aperatur og dybdeskarphet henger mye sammen- med lavt tall (typisk f2.8 og ned) har du stor åpning i lamellene på objektivet ditt og kortere dybdeskarphet- dette er ikke så lett å se på ditt kit-objektiv og uten egen nedblendingsknapp. Med høye tall (f11) vil du ha liten åpning og ha større dybdeskarphet. Slik kan du f.eks bestemme om du ønsker å ha fokus kun på et ansikt og la andre ting være mykere, eller ha full fokus over meste av bildet på f.eks et landskap. Sett modus hjulet på A og snurr ivei på kommandohjulet for å se det tallet endre seg. S: Shutter-priority (Lukkerprioritet). Skal du ta bilder av bikkja i fart og ønsker fryse bevegelsen kan dette være riktig modus. Her gjør kamera det den kan for å tillate deg riktig eksponering med høyere lukkertider. Ikke forvent deg noe magisk- lys må du ha uansett, men her vil den typisk endre aperatur og iso for å gi deg den lukkertiden du ønsker (f.eks /500s) Dette kan selvsagt også fungere motsatt vei om du ønsker lengre lukkertider. P: Program. Her ligger hundretusenvis av motivdata inne i kamera fra produsenten, og den vil "gjenkjenne" denne sammensetningen og foreslå en type eksponering for deg. Du kan rulle på kommandohjulet og bla gjennom alternativer om du ikke synes den gitte kombinasjonen av aperatur og lukkertid var riktig for deg. Om du kun har kit-objektivet kan det hende du til tider har litt for lite tilgjengelig lys- og ender opp med uskarpe bilder grunnet lange lukkertider. Da vil jeg anbefale å aktivisere auto-iso med en øvre grense på f.eks iso 800. Da vil kamera automatisk trå til å skru opp iso om den registrerer for lite lys i skuddøyeblikket. Bedre med litt iso-støy enn uskarpt/null bilde. Ellers bør du sette deg inn i lysmålingen; Matrix, Center & Spot. Noen motiver har såpass store kontraster i felt mellom lys og mørke at du ofte ønsker å forsikre deg at ET av områdene er riktig eksponert. Der kan du f.eks skru over til center eller spot- og kamera vil tvinges til å foreta en lysmåling på valgte fokuspunkt i motsetning til en evaluering av hele motivet. D40 har uendelige muligheter, men det er disse jeg typisk involverer meg mest med i det daglige. Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Bruk beste JPG i begynnelsen. Jeg vil annbefale å starte med /m/. ISO, lukker, blender. Still alt selv, og du vil lære mye mer enn å bruke /a/ Det du generelt sett vil, erå ligge på lav blendner, slik at du kan ha høy lukkertid. Bruk Displayet å se hvordan bildene blir, og hva som skjer når du justerer lukkertiden. Foto-kompendiet annbefales å leses, uten at jeg har lest det selv, men mange andre sier at det er lærerikt Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Tusen takk for kjappe og utfyllende svar. Skal kjøre i vei på manuell og se hva jeg får til :-) Det er jo gitt mange svar på dette tidligere, og du har kanskje ikke søkt slikt du burde jmf. regelverket. Guilty as charged Søker som regel før jeg spør, men akkurat i dag var jeg litt overivrig. Godt at dere bærer over med meg Endret 27. juli 2007 av Ayabara Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 I og med at du ikke spurte om hvilken speilrefleks til 5000,- som er best, så er du tilgitt Tom Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Bruk beste JPG i begynnelsen. Jeg vil annbefale å starte med /m/. ISO, lukker, blender. Still alt selv, og du vil lære mye mer enn å bruke /a/ Det du generelt sett vil, erå ligge på lav blendner, slik at du kan ha høy lukkertid. Bruk Displayet å se hvordan bildene blir, og hva som skjer når du justerer lukkertiden. Foto-kompendiet annbefales å leses, uten at jeg har lest det selv, men mange andre sier at det er lærerikt 9153282[/snapback] M er vel litt vel brutalt for en fersk fotograf? begyn på A og S instillingene, alt etter hvilken effekt du er ute etter. Og begynne i JPG beste kvalitet? den forstod jeg ikke? Greit nok om du har ett minnekort på 256MB og skal ta mest mulig bilder, men for all del, fotografer i RAW fra starten (gjerne RAW+Jpg). Selv om du er nybegynner betyr det IKKE at du ikke kan få noen riktig bra blinkskudd (selv om det gjerne er mer flaks enn dyktighet i starten ) og da er det bra å ha max muligheter til redigering (Les RAW format), selv om man er newbie Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Mr Lee: Takk for det siste innspillet, håpet på at noen skulle ha vett nok til å kommentere bruk av M. Det er fremdeles noen som går rundt og tror at Manuellmodus er en eller annen høyverdig form for fotografering. I mine øyne er det ofte bare bakstreversk og i verste fall mister du de bildene du skulle hatt. En ting er det var snakk om et 100% manuelt kamera som Nikon F2 og den aktuelle personen skulle begynne på et eller annet fotografstudium- Men her snakker vi om fantastisk automatikk som gir gnistrende bilder til en gryende DSLR eier. Det er snakk om utvikling, det er en god grunn til at Leica valgte å innføre Aperaturmodus på M7 (selvsagt til stort oppstyr blant de mest retartderte samlerene (ikke fotografene selvsagt)). Leica er ikke akkurat kjent for å være kjappest ute med denslags løsninger. Manuellmodus kan du alltids leke med når du sitter hjemme og klunker ivei på stilleben, og blomstene i hagen- men å starte ut med det som "walkaroundmodus"- det lukter bare kjepphøyt. Lenke til kommentar
turbokalle Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Her er det stort sett 90% Av og resten Tv/P det går i.. Ser ingen grunn til å knote med manuell, når kamera har såpass god automatikk som fikser det meste.. Men for å lære seg fotografering så må man knote og stille en del for å skjønne hvordan ting henger sammen.. Endret 30. juli 2007 av turbokalle Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Her er det stort sett 90% Av og resten Tv/P det går i.. Ser ingen grunn til å knote med manuell, når kamera har såpass god automatikk som fikser det meste.. Men for å lære seg fotografering så må man knote og stille en del for å skjønne hvordan ting henger sammen.. 9172306[/snapback] Annet enn /m/ gir ikke kontrollerte eksponeringer når man rører mye på kameraet. Får man lys bakrund vil kameraet undereksponere hovedmotivet, og får man mørk bakgrunn vil kameraet overeksponere hovedmotivet. Grunnen til at jeg ikke annbefaler RAW- til startende er fordi man sjeldent får blinkskuddene de første dagene man har et speilrefleks, og tror det kan bli litt tungvint med RAW på starten. M er ikke noe som tilsier at man er bedre enn noen som bruker P, men personlig så vil jeg annbefale andre som skal starte, og bruke m for å ha større kontroll. Teknisk sett er det egentlig det samme, man endrer bare lukker ved å dra på kompenseringshjulet, men om man ikke har en kontrollert lysmengde, kan kameraet finne på å gjøre ting det ikke skal. Lenke til kommentar
lohelle Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Jeg bruker Av modus (A på Nikon) 99% av tiden (utenom studio). Denne gjør jo "det samme" som P, bare med fast blender. Jeg mener at blender er det første man bør lære seg. Man lærer ikke mye "teknikk" ved bruk av P-modus. (man lærer selvsagt komposisjon av motiv osv i P-modus.. og dette er kanskje ENDA viktigere enn alt annet.. men..) Min anbefaling: Bruk A-modus (blenderprioritet, ikke AUTO!) og lær deg å justere ISO deretter for å oppnå kort nok lukkertid. Da lærer man mange av de viktigste innstillingene raskt, uten å brutalt måtte gjette alle riktige "tallene" i M-modus fra dag 1. edit: les litt om lysmåling i bruksanvisning. Det er som oftest mulig å velge hvor i "synsfeltet" kamera skal måle lyset. Når du tar bilde av et mørkt motiv med lys bakgrunn så er det lurt at kamera måler lyset på motivet, og ikke hele synsfeltet. Viss ikke så blir motivet gjerne for mørkt da så mye av synsfeltet er lyst.. Om du vil ha mer hjelp så er det bare å sende meg en PM så kan vi ta en prat via msn (??) Jeg er ikke verdens beste fotograf akkurat, men teorien kan jeg! Endret 30. juli 2007 av lohelle Lenke til kommentar
turbokalle Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Kort sagt så gjelder det for trådstarter å kjøpe seg ei god fotobok, kombinere det med lesing av bruksanvisning, samt eksperimentere MYE med manuelle instillinger... Lær deg alt som har med eksponering å gjøre (blender, lukkertid, ISO, lysmåling), samt komposisjon. Her er et par sider du bør gå gjennom: Selv om den er skrevet for kompaktkamera-brukere så er det en bra artikkel som bør leses: http://www.akam.no/guide//fototips_til_gro...nipsere/34780/1 Fotokompendium: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=490679 Samtidig så kan jeg anbefale to knallgode bøker: "Fotografering" av John Hedgecoe - Tar for seg alt som har med fotografering, komposisjon og lyssetting. "Digital Fotografi i Praksis" av Magnar Fjørtoft - En del fototeori, mye stoff om etterbehandling i Photoshop Fotografering er sinnsykt artig. Er nybegynner selv, men har fått helt dilla. Så lykke til!! Endret 30. juli 2007 av turbokalle Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Jeg tror kanskje dette er smak og behag. Jeg liker noe, dere liker noe annet. Da vil det bli nesten som en Canon vs Nikon krig. Vi argumenterer i evigheter mot hverandre, men kommer ingen vei. Vi diskuterer mot hverandre, selv om alle vet at Nikon egentlig er bedre, og m, egentlig er bedre. Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor For dere som ikke kjønner ironien, og fikk lyst til å begynne å argumentere mot det jeg nettopp sa, ryk og reis! Endret 30. juli 2007 av Mr. Olsen Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 "Fotografering" av John Hedgecoe - Tar for seg alt som har med fotografering, komposisjon og lyssetting. " Finner to bøker av ham på haugenbok. 1. Fotografering, slik blir du en kreativ fotograf (The new manual of photography), 2004 2. Fotografering, Komposisjon, lyssetting, fototeknikk, tradisjonell og digital fotografering (The book of photography), 2006 Hvilken av disse var det du mente? Lenke til kommentar
turbokalle Skrevet 2. august 2007 Del Skrevet 2. august 2007 "Fotografering" av John Hedgecoe - Tar for seg alt som har med fotografering, komposisjon og lyssetting. " Finner to bøker av ham på haugenbok. 1. Fotografering, slik blir du en kreativ fotograf (The new manual of photography), 2004 2. Fotografering, Komposisjon, lyssetting, fototeknikk, tradisjonell og digital fotografering (The book of photography), 2006 Hvilken av disse var det du mente? 9183406[/snapback] Denne: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&r=1&cid=163979 Men tror det bare er en nyere utgave av den andre.. Lenke til kommentar
Ayabara Skrevet 6. august 2007 Forfatter Del Skrevet 6. august 2007 Denne: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&r=1&cid=163979 Men tror det bare er en nyere utgave av den andre.. Supert. Kikket litt på den i en bokhandel, og kommer nok til å bestille den. La merke til at det står mye om komposisjon og sånne ting, men kanskje ikke så mange sider om hvordan kameraet funker (iso, blender, lukketid osv). Noen tips til en bok jeg kan kjøpe som har mer om disse tingene? Har lest kompendiet, og der sto det jo også en god del om dette. Lenke til kommentar
turbokalle Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Denne: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&r=1&cid=163979 Men tror det bare er en nyere utgave av den andre.. Supert. Kikket litt på den i en bokhandel, og kommer nok til å bestille den. La merke til at det står mye om komposisjon og sånne ting, men kanskje ikke så mange sider om hvordan kameraet funker (iso, blender, lukketid osv). Noen tips til en bok jeg kan kjøpe som har mer om disse tingene? Har lest kompendiet, og der sto det jo også en god del om dette. 9217729[/snapback] Kombinert med bruksanvisninga så står det det du trenger å vite... Ellers så kan du bruke www.wikipedia.no og søke på lukker, blender osv... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå