Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Får ikke sykemelding


JULINGiKAKE

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Søndags natt reiste Svigerfar seg opp av sengen og gispet etter luft, for så å bli bevisstløs uten puls. (han er 48 år).

 

Nevøen hans som var på besøk hos sønnen hans i etasjen nedenfor sprang opp og satte i gang munn til munn og hjertekompresjoner. Ambulanse kom til stedet og brukte over en time på stedet for å få puls.

 

Svigerfar hadde fått hjerteinfarkt.

Han ble sendt til Stavanger og kjølt ned og satt i koma , for å prøve å berge ham fra hjerneskade i og med at han var livløs så lenge.

 

Jeg, dama mi, søstera til dama mi og forloveden, og svigermor reiste med en gang til Stavanger.

 

Der har vi vært hele uka.

 

Det var knyttet stor angst og spenning til Onsdagen for da ville han bli varmet opp og da ville vi sannsynligvis få svar om han slapp unna hjerneskade.

 

Oddsen var ikke god.

 

Men svigerfar har kjempet hardt og kommet til bevissthet, og sluppet unna uten hjerneskade. Han kjente oss igjen, er selvfølgelig forvirret. Noe som er forståelig.

 

Nå fredag, har familien tatt ringerunde til sine fastleger for å få sykemelding.

 

Alle pårørende som reiste til Stavanger fikk sykemelding.

 

Men dama mi fikk ikke sykemelding. Hos hennes fastlege sa de bare at de ikke kunne tilbakedatere sykemeldingen.

Blir så forbanna. Hun mister ei ukes inntekt fordi hun satt ved sin fars side når han kjempet for å overleve. I tillegg kommer det en del utgifter ved å oppholde seg utenbys.

 

Går det an å klage på dette?

Hva ville dere gjort?

 

 

Takker for innspill

 

 

 

For øvrig skal de ansatte på sykehuset i Stavanger ha veldig skryt for deres jobb, ikke bare deres medisinske arbeid men for måten de tok oss av oss pårørende. De har vært helt fantastiske. :)

Endret av JULINGiKAKE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å være ærlig så syns jeg det er mye at fem stykker tar sykemelding en hel uke på grunn av dette selv om det var aldri så kritisk. Trodde ikke at det kunne gå an, men det er vel for at systemet ikke kan se at det er noen link mellom alle sykemeldingene ?

 

Hun hadde vel sagt ifra til sin arbeidsgiver ? Da mener jeg det skulle være uproblematisk.

 

Men det du spør etter er egentlig hvilken klageinstans man kan bruke ? Noen vet sikkert dette bedre enn meg, men hvorfor ikke prøve å snakke med Rikstrygdeverket først ?

Lenke til kommentar

Det var ikke 5 som tok sykemelding. Jeg har ferie og søstera til dama mi er arbeidsledig.

 

Hun ga selvfølgelig beskjed med en gang til arbeidsgiver, og de har full forståelse for dette.

 

 

Uansett synes jeg ikke det er noe galt i at 5 personer tar sykemelding. Vi står ham veldig nær, det var et veldig uventet infarkt. Han har god helse til vanlig, og han var veldig nær død eller hjerneskade.

 

Han lå i koma, og vi fikk beskjed om at det var fint hvis vi hele tiden var tilstede og var hos ham to personer om gangen, og snakket til ham under oppvåkningsprossessen som tar opptil 48 timer.

 

 

Jeg vet at det er regler om tilbakedateringer om sykemeldinger, men mener at legen ved skjønn kunne vurdere dette. Det er det legene til de andre pårørende gjorde.

Lenke til kommentar

Hvis dama di hadde ringt legekontoret på mandag og gitt beskjed og evt kommet til time f.eks på fredag og de hadde skrivi sykemeldinga da kunne de tilbakedatert til mandag, fordi hun da tok kontakt med lege. Det holder ikke å bare melde i fra til arbeidsgiver ved sykdom, man er nødt til å kontakte lege ved første mulighet. Jeg tror ikke det er lagt inn noe rom for skjønn i regelverket på dette.

Usikker på om det er mulig å klage på dette, men det kan du få svar på av NAV / trygdekontoret.

 

Men hun kan vel bruke egenmelding på man-onsdag, så taper hun iallefall ikke for de dagene?

 

Det er synd at man i tillegg skal tape penger på det når man står oppe i en sånn situasjon, er jo ikke akkurat det første en tenker på å ringe legen sin. Men det kan være greit å ha i bakhodet hvis man opplever lignende i framtiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...