Gå til innhold

Vista og XP på samme PC

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har akkurat installert Vista på PC'en min. Alt ser ut til å fungere (utenom et PCI kort som visstnok aldri vil få Vista drivere)

Jeg har ikke verdens største partisjon til Vista, men kan sikkert omorganisere litt i PC'en for å legge inn XP på en annen partisjon.

Finnes det en kort og lettfattelig oversikt over hvordan jeg kan installere XP på en annen partisjon, og hvordan jeg kan, f.eks ved oppstart, velge hvilket operativsystem som skal startes.

Jeg har prøvd å lese meg frem til dette, men siden jeg er relativt "dum" på dette området, får jeg ikke oversikten.

Hvis noen kunne guide meg med en f.eks 10 steps oversikt, ville dette hjulpet meg masse.

Problemet med andre oversikter jeg har sett, er at jeg ikke skjønner alle begreper.

Så, situasjonen min er som følger:

1. Jeg har en PC med 2 interne og en ekstern HD.

2. De 2 interne er partisjonert med 2 deler hver.

3. Den eksterne er partisjonert, men inneholder kun dokumenter, bilder, musikk, video etc. (og dette passer meg utmerket da jeg ønsker å flytte denne mellom forskjellige PC'er i huset: f.eks flytte bilder til Mediasenter PC'en etter de er katalogisert og redigert på "kontor" PC'en)

4. Jeg kan lage plass på en intern HD for XP (hvis dette er lurt)

5. Jeg ønsker å installere XP, med et minimum av rare prosesser kjørende for optimal kjøring av f.eks Pinnacle Studio eller Cubase.

Hvis det er mulig og rett og slett installere XP på f.eks "D:" siden Vista er installert på "C:", hvordan skal jeg da kunne velge mellom disse ved oppstart?

Håper noen kan hjelpe meg med en enkel løsning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Update:

Nå har jeg kødda det til, tror jeg.

Jeg installerte XP på en partisjon (D:), men har ikke fått noen mulighet til å velge OS, selv om Vista er installert på C:

HJELP !!!

Jeg finner ikke noe i BIOS som skiller mellom C: og D:, kun et navn på HD'en.

Jeg finner ikke noe i Win XP som gir meg muligheten til å velge at oppstartsdisken skal være C: (eller D:)

Hva gjør jeg nå?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JSHtTF0R
Jeg veit ikke hvordan det er med vista, men regner med at det likt som da man installerer f.eks XP og Win2k sammen, eller XP og ubuntu sammen.

Da får man valget mellom hvilket OS man vil boote under oppstart.

9153395[/snapback]

Det som du tenker på er nok grub, bootloadern til Ubuntu. :)

Jeg vet ikke noen bra løsning på problemet... Kanskje du kan installere grub, men vet ikke om det virker uten linux inne.

Lenke til kommentar
Jeg veit ikke hvordan det er med vista, men regner med at det likt som da man installerer f.eks XP og Win2k sammen, eller XP og ubuntu sammen.

Da får man valget mellom hvilket OS man vil boote under oppstart.

9153395[/snapback]

Det som du tenker på er nok grub, bootloadern til Ubuntu. :)

Jeg vet ikke noen bra løsning på problemet... Kanskje du kan installere grub, men vet ikke om det virker uten linux inne.

9154943[/snapback]

Så det finnes et program (bootloader) som gjør at man kan velg mellom installerte OS'er?

Lenke til kommentar
Det kommer automatisk, regner med at det gjør det med vista også.

9154992[/snapback]

Men, jeg har installert både Vista, og så XP. Rekkefølgen ble slik da jeg først installerte Vista, så XP for å kunne nyttiggjøre meg av programmer som kjørte mer stabilt i XP, og for at et PCI kort (Videocapture) ikke har Vista drivere.

Jeg fant et bootloader program på nettet (GAG)

skal jeg tørre ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JSHtTF0R
Man får jo også et valg da man har 2 Windows operativsystemer også.

På pcen jeg hadde på skolen, hadde jeg Win2k3 server og XP samtidlig, en annen pc hadde jeg W2k og XP på. Fikk da også opp valgmulighetene da. Så er nok ikke grub som gjør det, kommer nok uansett.

9154967[/snapback]

Visste jeg faktisk ikke. Sikkert Vista som absolut skal "overta" XP da...

Lenke til kommentar

Ny oppdatering i historien om 2 operativsystemer:

Har endelig klart å finne Vista igjen. Jeg har slettet XP partisjonen for å prøve på nytt.

Nå skal jeg prøve å installere på samme HD og evt samme partisjon. Går det tror dere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-JSHtTF0R

Det går nok på samme HD, men ikke på samme partisjon... Fordi da kommer Windows filene til å bli "tvinnet"(tror jeg i stor grad). Men på samme HD burde gå fint :)

Lenke til kommentar

Hei igjen

Til slutt gikk det. Etter 4 XP installasjoner og 3 Vista installasjoner har jeg endelig begge OS'ene på samme HD (hver sin partisjon)

Det merkelige er at jeg har benyttet samme fremgangsmåte, med forskjellig resultat. Uansett, nå fungerer maksinen som den burde.

Maskinen har en AMD 64 3400 socket 759, med 1024 RAM. Et Nvidia skjermkort GeForce 6800. 3 HD's, 3 lydkort og et videocapture kort.

Uten optimering av maskinen benytter XP ca 100 mb Ram ved kjøring av OS, og Vista bruker ca 400 mb Ram ved kjøring av OS. Dette er vel ganske merkelig?? Men, det er vel kanskje Vista som trenger så mye minne for å kjøre?

Nå kommer optimeringsdelen, og her kunne jeg trenge alle råd og tips tilgjengelig.

Vista delen skal kun benyttes til surfing, e-mail og office funksjoner (kanskje litt spill osv.)

XP delen skal kun benyttes til Videoredigering og musikk. Derfor ønsker jeg å ikke laste noen drivere jeg ikke har behov for til dette.

Hvordan kan jeg enklest sørge for at nettverkskort, skriver og andre enheter ikke lastes eller på noen måte påvirker systemet når jeg kjører XP, men at alle disse enhetene er tilgjengelige når jeg kjører Vista?

Jeg har prøvd å gå inn i enheltsbehandlingen for å avinstallere f.eks skriver driverne, men kun med det resultat at jeg får spørsmål om å installere disse.

Har noen tips om hvordan jeg kan optimere maskinen, evt guide meg til nettsteder hvor det finnes gode tips og råd? (noen finner jeg jo her, men det finnes sikkert flere steder)

Lenke til kommentar
Uten optimering av maskinen benytter XP ca 100 mb Ram ved kjøring av OS, og Vista bruker ca 400 mb Ram ved kjøring av OS. Dette er vel ganske merkelig?? Men, det er vel kanskje Vista som trenger så mye minne for å kjøre?

9170853[/snapback]

Vista bruker minne på en ganske annen måte enn XP/2k. Du vil konsekvent se at mer minne er "brukt" i Vista, men det er ingenting å uroe seg for. Vist har en funksjon som kalles "SuperFetching" som forhåndslaster programmer du starter ofte inn i minnet uten å faktisk kjøre dem. Når du fyrer opp et slik program ligger det allerede i minnet og starter dermed raskere, om du starter noe anna sparker Vista det/de forhåndslastede programmene ut av minnet.

/DFN

Lenke til kommentar
Høres ut som Prefetching i Windows XP og 2000....

9171426[/snapback]

Mye av det samme prinsippet ja, som indikert av navnelikheten. SuperFetching prefetcher imidlertid mye mer data enn XPs versjon av prefetching og prøver i bunn og grunn å bruke så mye minne som mulig for å utnytte rammen best mulig, noe XP-prefetching absolutt ikke gjør.

/DFN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...