spøkelse Skrevet 29. august 2007 Del Skrevet 29. august 2007 Man får store dekk og små dekk. Kan ha lite luft og mye luft i dekkene. Jeg stoler mer på GPSen enn sykkecomputeren. Og de distansemerkene Veivesenet har satt opp i fylla, dem har jeg liten tro på. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 20. oktober 2007 Del Skrevet 20. oktober 2007 Håndholdte GPSer har typisk nøyaktighet på 5-25 meter, men har du gode signaler kan dette være bortimot +-1 meter. Og er det en ting GPSer uten korreksjon er notoriske på så er det høydefeil. Og farten GPS bruker å vise (den regner ut farten fra koordinatflyttingen du gjør) er utrolig nøyaktig. Bare test den opp i mot de Vis Farten boksene som er så populære i disse dager. Lenke til kommentar
Mr_Bilbo Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Håndholdte GPSer har typisk nøyaktighet på 5-25 meter, men har du gode signaler kan dette være bortimot +-1 meter. Og er det en ting GPSer uten korreksjon er notoriske på så er det høydefeil. Og farten GPS bruker å vise (den regner ut farten fra koordinatflyttingen du gjør) er utrolig nøyaktig. Bare test den opp i mot de Vis Farten boksene som er så populære i disse dager. En vanlig sivil GPS (ikke DGPS) har en nøyaktighet på ca 5 - 100 meter. Det mange tror når de har en normal GPS i hendene er at denne er supernøyaktig. Det kan den være, men den kan også ikke være det... Problemet er at du vil aldri helt vite når den er mest nøyaktig, det har å gjøre med DOP'ene som alle GPS signaler utsettes for, og feilen er variabel. Den "innbakte" feilen man hadde tidligere er som kjent fjernet, men helt nøyaktig er signalene likevel ikke. høyde og tidsfeil er vel dem som vanligvis vil være mest fremtredende. For å med høy grad av sikkerhet være i stand til å oppnå nøyaktighet ned mot og under 1 meter trenger man en DGPS. En DGPS mottar som kjent korreksjoner via radiolink for å kunne gi brukeren mest mulig nøyaktig posisjoner. Slikt utstyr er imidlertid veldig dyrt og ikke noe man som privatperson hverken har behov for eller råd til. Et annet aspekt som er verd å nevne i dene sammenhengen er jo også at når man har behov for så høy grad av nøyaktighet bruker man gjerne minst 2 DGPS'er. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 21. november 2007 Del Skrevet 21. november 2007 Det er som Mr Bilbao sier varierende nøyaktighet på vanlig GPS pga forskjellig satelittmottak. På profesjonelle DGPSer er nøyaktigheten vanligvis ca 1.3 til 2.0 meter. Under gode forhold beholder man nøyaktigheten selv om korreksjonssignalene faller ut. Til andre tider sier DGPSen at posisjonsangivelsen er ubrukelig uten korreksjonssignaler. Problemet blir da at på mindre avanserte GPSer vil nøyaktigheten hele tiden variere uten at man har noen god mulighet til å vite det. En måte å sjekke dette på er om du har mulighet til hele tiden lese av retningen du beveger deg i, enten ved en kurs eller et plot. Dersom du kjører beint fram og GPS mener du kjører vinglete blir GPS-avstanden feil. Dersom du kjører på svingete vei og GPSen kutter svingene blir det også feil avstand. Det hele kommer an på hvordan GPSen retter sine egne feil. Nå vet ikke jeg hvordan slike enkle modeller virker men jeg antar at de bruker et slags variabelt gjennomsnitt av tidligere posisjoner for å danne seg et bilde av hva som skjer i fremtiden, dvs en enkel versjon av Kalman-matrisen. Dette kan man sjekke ved å kjøre i en hårnålssving, da vil GPSen fortsette rett frem og svinge sakte for så å svinge hurtigere, øke farten og passere der man egentlig er for så å kjøre litt forbi, slakke av og tilslutt stabilisere seg der man befinner seg. Dette vil neppe fungere på bilnavigasjonssystemer som er koblet til kart siden de jeg har prøvd fester bilen til veien dersom man er i nærheten av en vei. Hvordan et slikt bilnavigasjonssystem finner ut avstand er et himla godt spørsmål. Vil tro den bruker avstanden i kartet så lenge så mulig. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Emnetittel endret pga. brudd på 3-ordreglen og dårlig bruk av emnefelt. MVH KVTL Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Vanlige GPSer kan være unøyaktige ja, men min erfaring tilsier at de fleste GPS-moduler faktisk vanligvis er overraskende nøyaktige. Jeg har eigd mange bluetooth GPS-moduler opp gjennom årene og testet dem ganske nøyaktig. To år på rad nå har jeg logget kjøretur fra Oslo til Finaland via Sverige og deretter Finland rundt. Fordelt på disse to turene ble 3 GPS-moduler brukt, den ene av dem svært gammel. Når jeg plottet loggene på kart ble jeg faktisk svært overrasket. GPS-ene var svært nøyaktige, tok svært sjeldent feil, og nesten hele turen kunne man faktisk se hvilken side av veien man kjørte på. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Når jeg plottet loggene på kart ble jeg faktisk svært overrasket. GPS-ene var svært nøyaktige, tok svært sjeldent feil, og nesten hele turen kunne man faktisk se hvilken side av veien man kjørte på. Og hvis du ikke har GPS kan du bare sjekke venstre forskjerm. Hvis den er hel har du kjørt på rett side av veien. (Unnskyld, klarte ikke å dy meg) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 nå får vi heldigvis snart to andre konkurerende systemer, som burde kunne gi bedre nøyaktighet, + konkuranse, noe markedet trenger. Lenke til kommentar
ADSL768/128 Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg har en Garmin Edge 305 som jeg har hatt i ca. 1 år. Jeg er generelt veldig fornøyd og har testet den mot bilen innebygde GPS og disse samsvarer bra. Det som er UTROLIG kjipt med Edge 305 er at den bruker UTROLIG LAAAANG tid på å låse seg til satelittene. Hvis jeg skal ut og trene så skrur jeg alltid på GPSen og legge den på utsiden mens jeg skifter. Da er den alltid klar når jeg kommer ut. Hvis jeg glemmer det og så begynner å gå da kan jeg gå flere hundre meter før den klarer å låse seg og være klar til måling. Jeg har en Nokia N95 som er kjent for å være treg, men den er jo mange ganger raskere enn Edge 305? jeg har lastet ned siste firmware så det skal ikke ha noe med det å gjøre. Noen andre som dette problemet? Lenke til kommentar
asbhegge Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Jeg har en Garmin Edge 305 som jeg har hatt i ca. 1 år. Jeg er generelt veldig fornøyd og har testet den mot bilen innebygde GPS og disse samsvarer bra. Det som er UTROLIG kjipt med Edge 305 er at den bruker UTROLIG LAAAANG tid på å låse seg til satelittene. Hvis jeg skal ut og trene så skrur jeg alltid på GPSen og legge den på utsiden mens jeg skifter. Da er den alltid klar når jeg kommer ut. Hvis jeg glemmer det og så begynner å gå da kan jeg gå flere hundre meter før den klarer å låse seg og være klar til måling. Jeg har en Nokia N95 som er kjent for å være treg, men den er jo mange ganger raskere enn Edge 305? jeg har lastet ned siste firmware så det skal ikke ha noe med det å gjøre. Noen andre som dette problemet? Gps`ene uten sirf er litt trege på å få fix, ikke noe å gjøre med det. Men derimot en Garmin forerunner 305 med sirf, låser seg mot satelitter på få sekunder. Lenke til kommentar
runerask Skrevet 11. februar 2008 Del Skrevet 11. februar 2008 Noe man også må ha med i beregningen er nøyaktigheten på kart-basen i GPS'en. Har selv lagt merke til at hus er fortløpende lagt inn i basen, og stemmer dermed ikke med plasseringen. Det er ikke dermed sagt at GPS'en er unøyaktig.... Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Har en Garmin Forerunner 305. Den fungerer bra bortsett fra høydeangivelsene. Av og til opplever jeg spikes hvor den mener at jeg har hoppet opp hundrevis av meter. Når jeg løper på bane, tror GPS-en at jeg stadig løper opp og ned i bakker på mange meter. Når jeg løper en runde og kommer tilbake til utgangspunktet, kan GPS-en f.eks. vise at jeg har løpt opp 100 meter og løpt ned 200 m. Kan ikke svare for hvordan GPSer fungerer generelt, men høydeangivelsene til Forerunner 305 kan man i alle fall ikke stole på... Har ikke samme erfaring som deg. Har kontrollmålt den mot fjell med målt høyde, og den har vist seg å være meget nøyaktig. Selv på løpeturer i skog er feilmarginen på lengdemåling under 1%, dvs. at på en mil er det under 100m feil. Som regel ligger dette på 0,2-0,5%, og enda mindre når man løper mer rett fra A til B. Lenke til kommentar
Acurus Skrevet 29. januar 2010 Del Skrevet 29. januar 2010 (endret) GPSen regner i utgangspunktet ut hvor man er i et såkalt ECEF koordinatsystem, Earth Centered Earth Fixed, et system med jordaksen som en akse og som roterer med jorden. Ut fra dette kan man direkte beregne lengde- og breddegrad. For å beregne høyde over havet, må gpsen vite hvor høyt havet (teoretisk) er på det stedet den befinner seg. Dette beregner den utfra et såkalt "datum" som er en modell for fasongen på jorden, grovt sett teoretisk havflate (0 moh). M. Datum er en samlebetegnelse for en hel del parametere, men geoiden er ikke en av de. Geoiden (tyngefeltet til jorden) beskriver et tilnærmet midlere havnivå. (kan også brukes om andre potensialflater, som ikke er refferert til havnivå) Datum beskriver rotasjonselipsoiden som er en matematisk tilnærming til jordoverflaten, men er ikke forankret i noe fysisk på jorden. Jordrotasjon, platetetonikk er også beskrevet i datumet. Håndholdte GPSer har typisk nøyaktighet på 5-25 meter, men har du gode signaler kan dette være bortimot +-1 meter. Og er det en ting GPSer uten korreksjon er notoriske på så er det høydefeil. Og farten GPS bruker å vise (den regner ut farten fra koordinatflyttingen du gjør) er utrolig nøyaktig. Bare test den opp i mot de Vis Farten boksene som er så populære i disse dager. En vanlig sivil GPS (ikke DGPS) har en nøyaktighet på ca 5 - 100 meter. Det mange tror når de har en normal GPS i hendene er at denne er supernøyaktig. Det kan den være, men den kan også ikke være det... Problemet er at du vil aldri helt vite når den er mest nøyaktig, det har å gjøre med DOP'ene som alle GPS signaler utsettes for, og feilen er variabel. Den "innbakte" feilen man hadde tidligere er som kjent fjernet, men helt nøyaktig er signalene likevel ikke. høyde og tidsfeil er vel dem som vanligvis vil være mest fremtredende. For å med høy grad av sikkerhet være i stand til å oppnå nøyaktighet ned mot og under 1 meter trenger man en DGPS. En DGPS mottar som kjent korreksjoner via radiolink for å kunne gi brukeren mest mulig nøyaktig posisjoner. Slikt utstyr er imidlertid veldig dyrt og ikke noe man som privatperson hverken har behov for eller råd til. Et annet aspekt som er verd å nevne i dene sammenhengen er jo også at når man har behov for så høy grad av nøyaktighet bruker man gjerne minst 2 DGPS'er. DOP verdiene er ikke lenger noe god beskrivelse for feilmargin for GPS målinger. Det er noe som stammer fra tidligere år, da geometrien mellom de få satellittene man fikk inn kunne skape problemer. Hovedgrunnen til feilmarginen i håndholte gps'er er : Satelittbanefeil, satelittklokkefeil, atmosfæreforsinkelse og multipathing. Problemet med håndholte mottakere er at de kan godt treffe med 1m, men de har ingen intregitet, så man vil aldri vite hvor nøyaktig de er til envær tid. Derfor vil det i mange tilfeller være likegyldig om viser midt på punktet den skal være, eller 100m lenger vekk. Nå har jeg svært lite erfaring med håndholdte mottakere, men om det er mulig å laste ned rådatane fra de, vil man kunne gjøre etterprossesering av disse og oppnå nøyaktighet på rundt 1m kanskje bedre. Men det krever at man innfører en hel del verdier fra IGS og har tilgang på relativt sær programvare. Endret 11. april 2010 av kule-ku Lenke til kommentar
jonlem Skrevet 3. april 2010 Del Skrevet 3. april 2010 Mye bra her, nøyaktighet og presisjon med GPS er et kinkig tema. Essensen må vel være at det i utgangspunktet ikke er til å stole på, hverken på den ene eller andre måten. Det er elektronikk, basert på i utgangspunktet relativt enkle beregninger av avstander (og litt annet småsnacks) - men som på grunn av ekstreme dimensjoner og dermed mange feilkilder blir svært unøyaktig. Alle som har hatt en viss befatning med datautstyr vet at det aldri er 100% til å stole på Uansett skal de aller fleste bil-GPSer (nå bør man vel egentlig si GNSS) være gode nok til å telle metrene fra A til Å langs veien. Jeg kan ikke forestille meg at den gemene bilfører har behov for å vite avstanden fra hjemme til svigermor innenfor +/- stort mer enn 100 meter uansett? Skal man ha GNSS-systemer som er til å stole på, med nøyaktighet og presisjon som er noe å skrive hjem om, må en fort opp i 6-sifrede beløp. Om noen vil ha systemer i bilen som greier +/- < .05 meter, så er det fint mulig, men som sagt - det koster, og det krever litt mer enn bare mottakeren fra Elkjøp til 998,- .. Min mening om nøyaktigheten til GPS? Alt er mulig, men man kan ikke forvente noe særlig av de billige mottakerne man får kjøpt overalt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå