langtongting Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Til dere som er aktive her på Religion, filosofi og livssyn vil jeg anbefale dere å se dokumentaren What We Still Don't Know. Denne serien på 3 episoder, ta for seg følgende spørsmål: - Er vi alene i universet? - Hvorfor er vi her? - Er vi virkelige? Denne serien går i dybden på mange spørsmål vi har om universet og man får innsikt i en del teorier angående disse spørsmål. En ting jeg bet meg fast i, er at det i det vitenskapelige kretser finnes en matematisk modell som underbygger tanken om at noe/noen har designet/skapt Universet. Ta en diskusjon ut fra denne dokumentaren og kom med deres synspunkter. hjemmesiden til seien er http://www.channel4.com/science/microsites...know/index.html Endret 27. juli 2007 av langtongting Lenke til kommentar
RobinTX Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Vel alt har en Design etc. Så da må det være noe som har skapt alt dette. eller sier dere at det er design osv men ingen skaper/osv? Intelligent kraft bak alt dette er = God Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Du støtter deg til kreajonisme? Dette er jo en meget godt tilbakevist påstand, det er bevist at en slett ikke trenger en skaper for å få det mangfoldet av arter som er og har vært på planeten. Evolusjon via darwinistisk naturlig utvalg forklarer dette. Og for å ta designkonseptet i seg selv, en må alltid anta at den som skaper noe er mer kompleks enn det som blir skapt. En ser aldri en potte lage en pottemaker osv... Ergo må en antatt gud være uendelig kompleks, men det som faktisk hevdes er at gud er enkel. Om en i tillegg ser på sannsynlighetsberegningene for en kompleks designer så kommer en frem til at sannsynligheten for en slik eksistens er så liten at en slik eksistens kan regnes som insignifikant. Det kan med andre ord ikke tilbakevises 100%, ingenting kan det, det er kun grader av sannsynlighet, men det er langtfra en 50% - 50% sjanse for eksistensen av en gud. Jeg vil postulere at det er så mange nuller bak kommaet før ettallet kommer til syne i sannsynligheten for at en gud eksisterer at om du skrev en null pr. sekund fra universets opprinnelse og frem til i dag var du fortsatt ikke ferdig. Der har du et perspektiv. Se termodynamikkens 1. lov samt relativitetsteorien, kikk også på superstrengteori. Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Oppfordrer dere til å se alle 3 episodene føre vi tar diskusjonen videre. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hvorfor må vi ha en grunn til å være her? Som alle andre skapninger på jorda så blir vi mennesker født, så opplever vi mye rart mens vi lever, så dør vi. Mens vi holder på med denne prosessen så føder vi andre mennesker, noe som gjør at vi ikke dør ut(og det at vi har utviklet våpen). Siden vi ikke dør ut så fortsetter vi å utvikle oss teknologisk, og sikkert fysisk om et par tusen/millioner år, hvem vet. Så den eneste grunnen til at vi er her er for å utvikle oss og flytte til andre planeter når Jorda blir uboelig. Kanskje vi klarer å flytte og formere oss på andre planeter før Jorda blir ubrukelig, hvis vi ikke gjør det så er det takk og farvell. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hvorfor er vi her? Reproduksjon, reproduksjon, reproduksjon, reproduksjon, reproduksjon og atter reproduksjon. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 - Hvorfor er vi her? 9152831[/snapback] Hvorfor ikke? Det er jo tross alt ikke som om vi har noe bedre å gjøre på. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det er ingen GRUNN til at vi er her, vi bare ER her. Så en ok forklaring en gang som jeg hadde sansen for: Det stod at jorda hadde fått mennesker på samme måte som menneskene får virus og sykdommer. Dvs at mennesket til syvende og sist var en sykdom som jorden hadde fått. Med det vi har fått til av krig og miljøfaenskap så er jeg faktisk enig. Skal man legge det ut mer filosofisk, så kan man jo spørre seg akkurat det samme spørsmålet om absolutt alt rundt oss. Hva er MENINGEN med at mygg finnes, står og faller universet på om det finnes eller ikke mygg? Hva er MENINGEN med at måker finnes? Igjen, kollapser alt om man fjerner måkene? Jeg synes det er interressant å se jordens utvikling etter at menneskene ble utviklet. Har vi gjort NOE annet enn å herpe den SKIKKELIG, omtrent praktisere den brente jords taktikk på et globalt vis? Hvis jeg skal gå med på at det er noen som helst grunn til at vi er her, så er det for å demonstrere for alt annet hva de IKKE skal gjøre. Man sier til barna at de må jobbe flittig på skolen ellers så vokser de opp og blir parkeringsvakter. Da blir de skikkelig skremt til å gjøre en god innsats. Jeg kan tenke meg at dyr og fugler sier til ungene sine at de må være snille ellers så vil de utvikle seg til å bli mennesker. DET skremmer dem nok SKIKKELIG!! Lenke til kommentar
kjetil02 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 vi bare ER her.9157844[/snapback] Er vi? Lenke til kommentar
pumba50 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Vi er her fordi livet skal nytes. Jeg kan ikke se noen andre grunner man lever for. Lykke. Sjansen for at jeg skulle vært her er lik 0. At jeg ble til noe fra ingenting, for så å bli ingenting fra noe, er for meg idiotisk. Vi blir nok født på nytt igjen skal du se. Bare synd at du ikke FÅR sett det. He-He. Lenke til kommentar
KeyanZa Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Meninga med livet er å flytte på tind, må da alle forstå. samme faen hva du gjør så flytter du på ting.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Meninga med livet er å flytte på tind, må da alle forstå. samme faen hva du gjør så flytter du på ting.... 9160195[/snapback] hahahahaha beste forklaringa på meininga med livet Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 vi bare ER her.9157844[/snapback] Er vi? 9158279[/snapback] Ja. Lenke til kommentar
B_G Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 - Er vi alene i universet? Er ikke det åpenbart? Svar: 42 Lenke til kommentar
Kakofoni Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 vi bare ER her.9157844[/snapback] Er vi? 9158279[/snapback] Ja. 9167495[/snapback] Interresant. Forklar nærmere. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 Vel alt har en Design etc. Nei, det har det ikke. Så da må det være noe som har skapt alt dette. Nei, det er ingen skaper. eller sier dere at det er design osv men ingen skaper/osv? Korrekt. Intelligent kraft bak alt dette er = God 9152845[/snapback] Men det står ingen bak. Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 4. august 2007 Del Skrevet 4. august 2007 (endret) Interresant. Forklar nærmere. 9204238[/snapback] Hva skal jeg forklare? At "meningen med livet" bare er noe tull som er funnet opp fordi vi ikke skal være redd for å dø? Vi er bare her. Vi tror vi er smarte og viktige, og en del av det store, men det er vi ikke. Vi er bare et overutviklet dyr som tenker ALT for mye! Liv etter døden er en så sinnsykt egoistisk tanke. Tenk på det! Hvis alle menneskene som kunne ha blitt født, men som har gått med i mens, onani, prevansjon og sex i seg selv (med tank på at det er kun én av 500 +/- millioner sædceller som overlever), hadde vi vært flere enn sandkornene i Sahara. Altså, vi som har vunnet dette fantastiske livslotteriet burde ikke gå å tenke på etterlivet. Det blir som å vinne 100 millioner i Jackpot i lotto, også bli skuffa når V75'en ikke tikker inn. Edit: Leif. Endret 4. august 2007 av Okstad Lenke til kommentar
langtongting Skrevet 4. august 2007 Forfatter Del Skrevet 4. august 2007 Vel alt har en Design etc. Nei, det har det ikke. Så da må det være noe som har skapt alt dette. Nei, det er ingen skaper. eller sier dere at det er design osv men ingen skaper/osv? Korrekt. Intelligent kraft bak alt dette er = God 9152845[/snapback] Men det står ingen bak. 9206358[/snapback] Som vitenskapen underbygger, er det en modell (blant mange) som innebefatter design. Hva du måtte mene her er, vel? bare din enkle mening. Lenke til kommentar
Bamsemumsen Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Selvfølgelig skapte ikke Gud noe som helst, historien om skapelsesberetningen er latterlig og kunne vært skrevet av en liten drittunge. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 (endret) Som vitenskapen underbygger, er det en modell (blant mange) som innebefatter design. Hva du måtte mene her er, vel? bare din enkle mening. 9209134[/snapback] Vitenskapen underbygger ikke noe model med design. Tolkninger av vitenskapen underbygger design. Men det er tolkninger. Andre tolkninger motsier design ganske drastisk, fordi enkelt og greit må det ha vært en uforståelig føkket designer for å skape noen av de mer "spesiell" vesenene og relasjonene man finner i verden. Noe design virker veldig "intelligent", men ekstremt mye virker bare veldig tungt, krongelete, upraktisk, og rett og slett idiotisk. Og gjennom historien har nye arter dødd ut gang på gang, enkelt og greit fordi de er for teite til å overleve. Høres det ut som arbeidet til en "intelligent designer"?? Endret 5. august 2007 av Niskivara Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå