Gå til innhold

Helgefylla vs. moderat forbruk gjennom hele uka

Anbefalte innlegg

Tuborg Lite...Uttales det LITE eller LAIT?

Og er det virkelig de samme organene som forbrenner alkohol som forbrenner mat?

Tror uansett det kan være sunt med en fyllekule i blant. Ikke for kroppen rent fysisk, men for å ha det artig og skeie litt ut.

9154616[/snapback]

Er ikke helt sikker på om det er de samme organene, men uansett så bremser alkoholen opp forbrenninga på en eller annen måte! Alkoholen forbrennes i hvertfall i leveren.

Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er alkohol aldri direkte sunt, men i små mengder er det ikke så ille som enkelte skal ha det til ..

Endret av mr.nauz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurer på hvordan alkoholen skal greie å renske kroppen for dritt. Alkoholen er en gift i seg selv. Det merker man hvis man har vert på grisefylla :p

9154587[/snapback]

Må nok være enig i det ja... øl er jo brygget på gammel forråtnelse og avfall (gjær).

Men det er nå godt med noen pils da, det er for seint å drikke når man er død :whistle:

Svein.

9154678[/snapback]

Dø skal man uansett, så hvorfor ikke drikke?

Lenke til kommentar
Og hvorfor skulle det blitt bannlyst?

Hvis jeg har lyst til å stikke en kniv i armen på meg, burde jeg få lov til det? eller hva? Det er jo bare meg det går utover.

Akkurat det samme med alkohol. Hvert voksent individ i Norge burde få lov til å gjøre akkurat hva de vil med sin egen kropp, uten at noen skal bryte inn, og gi bøter eller fengselstraff.

9154677[/snapback]

Men bør drikkepress forbys?

Og hvis alkohol skulle vise seg å være synd, er jo det dumt. Men ingen har beviser, så la oss drikke. Skål!

I framtida klarer kanskje forskerne å lage et sunt rusmiddel.

Endret av Sherra
Lenke til kommentar

Hvordan mener du man skal forby drikkepress?? I Norge er det ikke lov til å reklamere for alkohol engang! Ikke en gang på hjemmesiden til feks ringnes, har de lov til å skrive om produktene sine! Det er jo direkte skammelig! :ermm:

Man skal dø uansett, så hvorfor ikke kose litt den tiden man lever? :love:

Lenke til kommentar
Men bør drikkepress forbys?

Og hvis alkohol skulle vise seg å være synd, er jo det dumt. Men ingen har beviser, så la oss drikke. Skål!

I framtida klarer kanskje forskerne å lage et sunt rusmiddel.

9154729[/snapback]

Lykke til hvis du skal greie å få drikkepresset forsvinne ;)

Er du religiøs, da synder folk, men er du ikke, så er det ingen ting som heter synd.

Når det gjelder det sunne rusmiddelet, så kan man jo "ruse" seg på lyd. Med i-doser og sånt. Men funker ikke på alle, og aner ikke hvor sunt/usunt det er...

Lenke til kommentar
Hva er en i-dose?

9154803[/snapback]

i-doser.

google det, og du kan laste ned en testversjon av det.

Det er et program, som gir ut en lys, som vistnok skal gjøre deg rusa. Du kan velge lyd ettersom hva slags rusmiddel du vil ta. Det finnes en tråd ett eller annet sted på forumet om dette også.

Lenke til kommentar
Hva er en i-dose?

9154803[/snapback]

i-doser.

google det, og du kan laste ned en testversjon av det.

Det er et program, som gir ut en lys, som vistnok skal gjøre deg rusa. Du kan velge lyd ettersom hva slags rusmiddel du vil ta. Det finnes en tråd ett eller annet sted på forumet om dette også.

9154827[/snapback]

Man kan ikke bli avhengig av det da? Har du prøvd?

Lenke til kommentar

Helgefylla er sunnest for kroppen. Nettopp fordi kroppen reagerer negativt dagen derpå. Og det skal den jo gjøre. Hvis vi skal venne den til større toleranse, mener jeg vi er på ville veier. Ikke sikkert "Helge" er enig men det får nå stå sin prøve :!:

Som mange har skrevet før meg, så øker toleransen for alkohol gjennom daglig bruk. Tenk på hvordan det utvikler seg derfra. Bilkjøring på morgenen og promille på jobben er noen av konsekvensene, da man føler seg edru nok pga. av større toleranse. At det i mange tilfeller fører til mer alvorlige konsekvenser, som uaktsomt drap etc. er ikke vanskelig å tenke seg til.

Det blir som å brenne seg selv med sigaretter. Har du gjort det daglig i hundre dager, kjenner du ikke noe særlig til det. Men gjør du det kun av og til, så sender kroppen ut faresignal og man tåler ikke like mye. Jeg synes ikke det er normalt å tvinge seg selv til et daglig forbruk av alkohol på trass. Det er rett og slett sykt.

Jeg mener alkohol er usunt da det ikke er normal næring (proteiner, fett, karbohydrater) i det og passer ikke inn i et sunt kosthold. Alkohol består kun av 99% kalorier og mineraler og er med på å fete opp folk da de legger mer på seg av maten de spiser. Nettopp på grunn av det enorme kalori-overskuddet man får av alkohol. Mineralene gjør at mange får nyrestein, som er skikkelig vondt.

Hvis du skal opp i vekt, må du spise mer enn kaloribehovet til kroppen. Skal du ned i vekt, må du spise mindre enn kaloribehovet til kroppen. Dette er vitenskap alle kroppsbyggere og slankere praktiserer til daglig. Å bytte ut mat med alkohol, regner jeg derfor med alle forstår ikke er bra.

Protein: Byggesteiner for muskler, bein osv.

Fett: Smøring er viktig det også, men helst omega 3, 6, og 9.

Karbohydrater: Fyller opp glykogenlagrene til muskler og hjerne.

Øl 4,5% inneholder (pr. 100 gram): 0,6 g protein, 0 fett, 3,4 g karbohydrater og 47 kalorier. Det blir 47x5 = 235 kalorier pr 0,5 l. boks. 5 bokser blir 235x5=1175 kalorier. Det er ca. halve dagsbehovet til et vanlig menneske (70 kg).

En middag består av mellom 400-600 kalorier. 1 porsjon.

Man kan nesten ikke spise noe som helst i tillegg uten å gå opp i vekt hvis man drikker 5 bokser øl hver dag. Du må derfor halvere matinntaket. Det sier seg selv at dette ikke er bra. Du kan selvsagt basere deg kun på øl og ernæringsmiddel som har flust av proteiner. Men orker du det?

Derfor er det sunnest å drikke bare i helgene. Det er ikke bra det heller, men bedre. Fordøyelsesprosessen tar vel mellom 5-7 timer. Så lenge greier du ikke å holde på ølet når du drikker mye. Jeg må på do etter hver boks, når systemet er fylt opp. Når du drikker moderat, får du i deg mye mere, da kroppen får lengre tid på å spise alle kaloriene.

Man bør ikke drikke i det hele tatt. Men det er nå godt å leve livet mens man har det. Det er for seint når man er død, og som jeg skrev tidligere, stemning og en god latter forlenger livet ;)

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar
Men det er nå godt å leve livet mens man har det. Det er for seint når man er død, og som jeg skrev tidligere, stemning og en god latter forlenger livet  ;)

Svein.

9156577[/snapback]

Helt enig! Man kan ikke alltid tenke på hva som er sunt og usunt!

Men husk en ting folkens : Det er bedre å ha Alkohol i blodsystemet, en å ha blod i alkoholsystemet :p

Lenke til kommentar
Takk for at spørsmålet endelig er oppklart, Svein. Vi bør altså fortsette tradisjonen med helgefylla framfor å drikke litt hver dag. Allerr helst bør vi imidlertid bli avholdsmenn.

9158732[/snapback]

Er forsåvidt enig i hva man bør gjøre. Alkohol er usunt. Men jeg kan jo ramse opp 10 ting som rettferdiggjør bruk av alkohol...

1. Helgefyll er best. Det er vi enige om. Stemning skaper hygge og ofte en god latter.

2. Det er for seint å drikke når man er død.

3. Det er lettere å komme i kontakt med damer og få en livspartner.

4. Gud har skapt verden. Mennesket kan ikke råd for at det havnet på jorden.

5. Ved helgefyll, kan du trene de øvrige dagene i uka og få bedre helse.

6. Du slipper å miste lappen på hverdager når du skal på jobb.

7. Du blir mer ærlig og sier ting som de er.

8. Du gir dama underholdning og det blir aldri kjedelig til henne.

9. Du får full næring gjennom maten 5 dager i uka.

10. Det finnes folk til alt... vær gla du ikke tar stoff, men drikker alkohol.

Nyrestein kommer du aldri unna uansett helgefyll eller moderat drikking. Spesielt krydret alkohol f. eks. gin&tonic og sånt må folk som er plaget med nyrestein holde seg unna.

Det finnes selvsagt motargumenter til dette, men det får vi nå bare tåle ;)

Svein.

Endret av Sveinl
Lenke til kommentar

Men det kan hende at vinen i Bibelen er alkoholfri?

Er ikke sikkert han hadde unnet oss alkohol i helgene, nei. Han unner oss ikke sex før ekteskapet, vi får ikke lov til å begjære andre damer, vi får ikke si faen og helvete, osv osv.

Lenke til kommentar
Han unner oss ikke sex før ekteskapet, vi får ikke lov til å begjære andre damer,

9168896[/snapback]

Spørs om dette har sammenheng med gammel sjalusi og er av muslimsk preg. Når det gjelder alkoholen, så tror jeg ikke de hadde hverken vett eller teknologi til å brygge alkoholfritt.

Når det er sagt, så kan det jo hende at mye er fylleprat :!:

Svein.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
At øl er fetende tror jeg bare er en myte, som du sier.

9154434[/snapback]

Øl er proppfullt av karbohydrater så du tar nok feil her. Et par øl får blodsukkeret til å stå i taket og insulin produseres så det damper. Får du i tillegg i deg chips, nøtter og den obligatoriske kebaben, så begynner vi å snakke. Det tar vel rundt 12 minutter å jogge bort, altså forbrenne, en halvliter (grovt sagt).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...