Sherra Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hva er sunnest av alternativene i topicen? I Norge er det vanlig å være avholds gjennom hele uka, for så å drikke seg sørpe dritings i helga. I mange andre land er det vanlig å ta seg en pils eller dram i ny og ne også på hverdager, mens det i helga trappes litt opp, men ikke til norsk nivå. Hva er sunnest, tror dere? Lenke til kommentar
starks Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 er vel ganske selvsagt at det er sunnest å drikke litt ofte, enn å drikke mye en sjelden gang. sånn er det vel med alt du putter i kroppen din, store doser av alt er skadelig. er nok mange her i norge som drikker litt i uka også, selv om dem kanskje drikker seg full i helga. er vel ikke noe enten eller forhold sånn sett. kommer også an på din holdning til alkohol; er det en drikk eller et rusmiddel? skal du bli full eller skal du ha noe velsmakende til å skylle ned middagen? en alkoholpolitikk basert på høye avgifter og begrenset tilgjengelighet er nok med på å skape denne situasjonen.. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Synes det blir tull og tøys å blande inn sunest i den sammenhengen her. Det er jo ikke sunt å drikke alkohol. Med det sagt: Det er ikke helt enkelt å si hva som er minst helsefarlig. Klart man kan si jevn forbruk er minst helsefarlig, men med et jevnt forbruk øker da også toleransen og dermed også forbruket. Med et høyt, men kort forbruk får man kanskje ikke det i like stor grad? Med tanke på alkoholisme er iallfall et jevn forbruk lite ideelt. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Et moderat alkoholforbruk er sunnere enn totalavhold. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Et moderat alkoholforbruk er sunnere enn totalavhold. 9153895[/snapback] Kan jeg ikke tenke meg kan stemme. Noe seriøs forskning som tilsier at du har rett? Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Jada. Ikke at dette er en fullgod kilde, men det står litt om det: http://www.forskning.no/Artikler/2002/april/1017153381.88 Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det sises jo at det er " direkte sunt" å drikke ett glass vin om dagen Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Ahh ... "Et glass vin er sunt"-argumentasjonen ja. Det er ingen enighet om hva som er riktig, men hvis det er sunt så betyr det ikke at det er selve alkoholen som er sunn? Sannsynligvis er det andre ting i vinen som er sunt. Hvis det dog er alkoholen som er sunn, hvorfor ser det ikke da ut til at f.eks øl sunt i de samme mengdene? Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Nå vet ikke jeg om du er avholds av religiøse grunner eller hva, men forskning viser nå at et glass vin om dagen er sunt. Kanskje er det alkoholen som renser kroppen for dritt, kanskje er det kombinasjonen av stoffer som er utslagsgivende, ikke veit jeg. Forskningsresultater lyver imidlertid ikke, så et glass vin om dagen er sunt, uavhengig av hvor syndig sognepresten måtte mene at det er. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Hva jeg tror og ikke tror om gud o.l har da ingenting med diskusjonen her å gjøre. Som sagt, det er ingen enighet om det er sunt eller usunt. Enkelte forskningsresultater tilsier at det er sunt, mens andre tilsier at det ikke er det. http://www.guardian.co.uk/uk_news/story/0,...,621861,00.html Endret 27. juli 2007 av Ernie Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Nå vet jeg ikke hvor troverdig denne The Guardian er, men artikkelen er uansett fra 2001. Denne er ganske ny: http://ezinearticles.com/?Red-Wine-is-Healthy&id=169400 Endret 27. juli 2007 av Sherra Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 For å svare på spørsmmålet til trådstarter: Det er klart mer "sunt" å ha ett moderat forbruk gjennom uka, enn å drikke deg helt ned i helgene! Når det gjelder om alkohol er sunt eller ikke, så veit jeg i hvertfall det at enkelte forskere mener at Vin og Øl er sunt i små mengder ( ett par flasker øl om dagen og et glass vin). Feks så inneholder Øl en del B vitaminer og mineraler, samt fosfor, som er nyttig for å gjøre skjelett og tenner harde. Øl har også færre karbohydrater enn både brus og melk, så det er ikke fetende i små mengder! Øl kan også gi deg bedre blodomløp og redusere risikoen for hjertesykdommer med over 40 prosent.( hvis man nøyer seg med ei flaske eller to om dagen) Altså er det ikke Usunt å drikke øl om man klarer seg med ett par flasker Hvis du Googler litt rundt, finner en haug med kilder som hevder dette! Kom forresten også over en side der det står at Sprit også er sunt i små mengder. ( Link) Skåål Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Hehe, bare å drekka! At øl er fetende tror jeg bare er en myte, som du sier. Det er nok heller det at ølet er apetittvekkende som gjør at mange pøbbvankere blir feite. Mange klarer jeg jo ikke uten en feit 250 g burger eller en pose pottis når de drikker. Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Hehe, bare å drekka! At øl er fetende tror jeg bare er en myte, som du sier. Det er nok heller det at ølet er apetittvekkende som gjør at mange pøbbvankere blir feite. Mange klarer jeg jo ikke uten en feit 250 g burger eller en pose pottis når de drikker. 9154434[/snapback] Det er nok ikke bare en myte gitt. Når kroppen får i seg mye alkohol, så forbrenner kroppen alkoholen fremfor det man har spist. Dersom man drikker mye, bruker kroppen lang tid på å forbrenne alkoholen, og maten som ikke blir forbrent hoper seg opp.. Det var kanskje en smule dårlig forklart, men noe i den duren er ganske riktig. Desuten så brukes mye av B vitaminene opp ved forbrenningen av alkoholen, så dersom man drikker mye er ikke Øl " sunt" lenger.. Alkoholikere, som så og si alltid har alkohol i blodet, er ofte " feite".. Btw : Lettøl og alkoholfritt øl, som inneholder mindre/ ikke alkohol kan man drikke mer av Det finnes også Øl med mindre kalorier som feks Hansa Ultra, Ringnes og Tuborg Lite... Endret 27. juli 2007 av mr.nauz Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det sises jo at det er " direkte sunt" å drikke ett glass vin om dagen 9154105[/snapback] Nå hadde det vært enda sunnere om alkoholen i vinen ikke hadde vært med. Det å si at alkohol er sunt, som det så og si er sagt høyere opp, er direkte feil. Alkohol er etanol som faktisk er en gift, derfor får du den "gode følelsen" når du drikker alkohol, fordi alkoholen bedøver. Men ja, vin er sunt i små mengder, men dette har ingenting med alkoholen å gjøre, men hva annet som er i vinen. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Nå vet ikke jeg om du er avholds av religiøse grunner eller hva, men forskning viser nå at et glass vin om dagen er sunt. Kanskje er det alkoholen som renser kroppen for dritt, kanskje er det kombinasjonen av stoffer som er utslagsgivende, ikke veit jeg. Forskningsresultater lyver imidlertid ikke, så et glass vin om dagen er sunt, uavhengig av hvor syndig sognepresten måtte mene at det er. 9154162[/snapback] Jeg lurer på hvordan alkoholen skal greie å renske kroppen for dritt. Alkoholen er en gift i seg selv. Det merker man hvis man har vert på grisefylla Kan heller ikke helt skjønne hvorfor det skal være sunt å drikke litt hver dag (selv om forskerne sier det) Alkohol er jo tross alt avhengighetskapende, og etter en stund med alkohol hver dag, så må du bli avhengig til slutt. Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Tuborg Lite...Uttales det LITE eller LAIT? Og er det virkelig de samme organene som forbrenner alkohol som forbrenner mat? Tror uansett det kan være sunt med en fyllekule i blant. Ikke for kroppen rent fysisk, men for å ha det artig og skeie litt ut. Endret 27. juli 2007 av Sherra Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Kan heller ikke helt skjønne hvorfor det skal være sunt å drikke litt hver dag (selv om forskerne sier det) Alkohol er jo tross alt avhengighetskapende, og etter en stund med alkohol hver dag, så må du bli avhengig til slutt. 9154587[/snapback] Hva er galt med å være avhengig av noe som er sunt? Vel, hvis det viser seg at alkohol er usunt uansett, foreslår jeg forbud. Hadde alkoholen blitt funnet opp i dag, ville den blitt bannlyst, eller hva? Lenke til kommentar
V-by Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Hva er galt med å være avhengig av noe som er sunt? Vel, hvis det viser seg at alkohol er usunt uansett, foreslår jeg forbud. Hadde alkoholen blitt funnet opp i dag, ville den blitt bannlyst, eller hva? 9154640[/snapback] Alkohol er usunt. men det er andre ing i vin og øl som er sunt. da går det kansje opp i opp? ikke veit jeg Og hvorfor skulle det blitt bannlyst? Hvis jeg har lyst til å stikke en kniv i armen på meg, burde jeg få lov til det? eller hva? Det er jo bare meg det går utover. Akkurat det samme med alkohol. Hvert voksent individ i Norge burde få lov til å gjøre akkurat hva de vil med sin egen kropp, uten at noen skal bryte inn, og gi bøter eller fengselstraff. Hvorfor skulle det vert ulovlig? skal andre folk få lov til å bestemme hva jeg skal gjøre med min kropp? Sisst jeg sjekket var det jeg som fikk vondt da jeg slo meg, ingen andre... Lenke til kommentar
Tannpirkeren Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Jeg lurer på hvordan alkoholen skal greie å renske kroppen for dritt. Alkoholen er en gift i seg selv. Det merker man hvis man har vert på grisefylla 9154587[/snapback] Må nok være enig i det ja... øl er jo brygget på gammel forråtnelse og avfall (gjær). Men det er nå godt med noen pils da, det er for seint å drikke når man er død Svein. Endret 27. juli 2007 av Sveinl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå