Sherra Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Sliter med å finne et sted hvor man sender søknad om lån på nettsøknaden deres. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg skjønner ikke deg helt. Sliter du med å navigere deg fram til nettsøknaden på sidene til Lånekassa, eller er det noe i selve nettsøknaden du sliter med? Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Jøss, fikk det til nå. Tror det må ha vært en feil på siden nettopp. Det er vel lurt å søke fullt stipend og fullt lån? Gjeldsbrev elektronisk eller i pposten?? Mener å huske at jeg ikke fikk noen av delene i fjor. Penga bare kom inn på konto automasisk hver måned. Er det annerledes i år? Endret 27. juli 2007 av Sherra Lenke til kommentar
starks Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 det dem spør om der er vel sannsynligvis om du vil ha første utbetalingen (som du må kvittere ut) levert med vanlig post til studiestedet ditt, eller elektronsik (med sånn buybass sak tror jeg) slik at du kan signere elektronisk å få pengene rett på konto uten å hente det brevet på skola. de øvrige utbetalinger kommer rett inn på kontoen din fullt stipend og fullt lån hvis du vil ha bacon til egget ditt i helgene! Lenke til kommentar
Sherra Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Ser nå at de hadde samme opplegg i fjor. Men da brukte jeg verken buypass eller hentet brev på skolen, tror jeg... Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Velg fult stipend og lån. Du betaler ikke rente uansett så hvis du får penger til overs kan du bare spare til du er ferdig med å studere. Jeg bruker å få gjeldsbrev i posten som blir sendt til min folkeregistrerte adresse, da må du skrive under på at du godtar betingelsene eller noe sånt. så får du utbetalt når du har sendt den inn. Elektronisk gjeldsbrev har jeg ikke prøvd ettersom jeg ikke har den kortlese saken som trengs. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Tipper jeg kan prøve å gjøre ting litt klarere for folk Du trenger ikke noe Buypass-ting elns for å søke om lån/stipend på nett. Du trenger en PIN-kode fra lånekassen. Dette har du fått i posten dersom du er kunde fra før, hvis ikke så må du vel be om dette(skal ikke banne på akkurat dette). Dersom du tidligere har mottatt lån fra lånekassen må du signere et gjeldsbrev før du får de "nye pengene". Dette kan man enten gjøre via altinn.no med et smartkort utstedt av Buypass, eller man kan gjøre det på den manuelle måten å få brevet, signere å sende inn igjen. Personlig foretrekker jeg altinn-metoden da man ikke er avhengig at noen manuelt må registrere min signatur hos lånekassen og man får pengene så fort man har betalt semesteravgift på skolen. Det eneste som er bajs er at det ser ut som altinn sliter med Firefox 2 :s. Forhåpentligvis fixer de det etterhvert, men jeg har ihvertfall sendt min "klagemail". Følger nok folk etter så får de vel kanskje ut ræva si å fixer det. Siden jeg har vært "kunde" hos lånekassen lenge, sendtes mitt gjeldsbrev som standard pr post, så jeg måtte manuelt inn på "Min side" hos lånekassen og velge at jeg ønsket det sendt til altinn. For å signere gjeldsbrev hos Altinn med et buypass-kort trenger man en kortleser. Dersom man har et Norsk Tipping Spillerkort kan må få en slik gratis fra Norsk Tipping. Dersom man har kjøpt spillerkortet sitt hos kommisjonær, må man bestille Buypass activate for å få PKI-sertifikatene som trengs for å kunne signere. Alle Buypass-kort bestilt på internett og hentet som rekommandert sending på posten tror jeg skal inneholde disse PKI-sertifikatene. Endret 28. juli 2007 av CrZy_T Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå