razzimond Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 hmm, kom til å tenke på en ting, jeg har en maskin med 32 bit. og 4g minne. men har lest at feks. xp 32 bit ikke støtter mer enn 3g minne. gjelder dette også vista? vist så er, har jeg kasta bort penger på en brikke for mye? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det gjelder Vista ogsa. Alle 32-bit OS kan bare benytte seg av 3.3GB Minne Lenke til kommentar
razzimond Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 hehe, da skjønner jeg hvorfor jeg ble ledd ut sist gang jeg viste oppsettet til en bekjent. Takk for svar Lenke til kommentar
Rugboy Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Knaskje litt OT det her men la gå.. Viss man ska kjøpe ny pc idag, og siden alle cpu'er er 64bit, lønner det seg da, sånn ytelses messig å kjøpe 64bit windows? Lenke til kommentar
Rugboy Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Ja? Okey, men e det nå komplikasjona me 64bit windows i forhold til spill å anna software/hardware som man burde være oppmerksom på, hvis man eventuelt skulle kjøpe en 64bit vista utlimate? Endret 27. juli 2007 av Rugboy Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Ja? Okey, men e det nå komplikasjona me 64bit windows i forhold til spill å anna software/hardware som man burde være oppmerksom på, hvis man eventuelt skulle kjøpe en 64bit vista utlimate? 9152261[/snapback] er veldig nazi på drivere i vista x64 :edit: er stort sett sånn at drivere MÅ være vista godkjent av MS så vidtt jeg har forstått det Endret 27. juli 2007 av stich_it Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Ja? Okey, men e det nå komplikasjona me 64bit windows i forhold til spill å anna software/hardware som man burde være oppmerksom på, hvis man eventuelt skulle kjøpe en 64bit vista utlimate? 9152261[/snapback] Kjøper du Windows Vista Ultimate får du med 2 DVD plater. Ein med Vista 32bit og ein med Vista 64bit. Det gjelder vel ikkje OEM versjonen. Edit: til deg oppom her, nei, trur da ikkje det. Den der sjekken av drivere kan du skru av. Dessuten har da eg installert mega beta drivere av nvidia skjermkor drivern, tviler på at microsoft gidder å godkjenne dei beta driverene. Endret 27. juli 2007 av Cornel Lenke til kommentar
broadpark Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det gjelder Vista ogsa. Alle 32-bit OS kan bare benytte seg av 3.3GB Minne 9152202[/snapback] Det stemmer vel ikke helt? Windows Server 2003 Enterprise støtter opp til 32 GB for x86-based PCs i 32-bit versjonen, og R2 versjonen støtter opp til 64 GB. Windows Server 2003 System Requirements Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det aller meste fungere som det skal i Windows 64bit, men det som er mest problematisk er at man MÅ ha såkalte "signerte" 64bit drivere. F.eks hvis du mangler en "signert" 64bit driver til skriveren så får du ikke brukt den. Det hjelper ikke å få tak i en offisiell men "usignert" driver. Mitt tips er å sjekke om all maskinvaren din har signerte drivere og evt. se om du kan skifte ut den eller de delene som ikke har det. Tidligere var det også mange virusfjernere, brannmurer, virtuelle CD-romer og partisjoneringsverktøy som ikke fungerte i 64bit, men det er godt ryddet opp i nå av produsentene. Finner du drivere så skal det gå rimelig glatt. Under XP 64bit er det litt enklere enn i Vista 64bit siden XP ikke er så vanvittig kravstor med tanke på at driverne må være signerte. Selv har jeg brukt Windows XP 64bit i et par år nå og har drivere til alt sammen. Har prøvd Vista 32 og 64bit men gått tilbake til XP av mange grunner. Så lenge alt fungerer så skal 64bit både gi mulighet for mer enn ca 3GiB minne og bedre ytelse og stabilitet generelt. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Det gjelder Vista ogsa. Alle 32-bit OS kan bare benytte seg av 3.3GB Minne 9152202[/snapback] Det stemmer vel ikke helt? Windows Server 2003 Enterprise støtter opp til 32 GB for x86-based PCs i 32-bit versjonen, og R2 versjonen støtter opp til 64 GB. Windows Server 2003 System Requirements 9152330[/snapback] Dei bruker noke som heiter PAE. Les meir om det her: http://support.microsoft.com/kb/283037 Edit: What Simen1? Kordan fikk eg da installert beta nvidia drivere på min vista 64bit? Endret 27. juli 2007 av Cornel Lenke til kommentar
Rugboy Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Ja? Okey, men e det nå komplikasjona me 64bit windows i forhold til spill å anna software/hardware som man burde være oppmerksom på, hvis man eventuelt skulle kjøpe en 64bit vista utlimate? 9152261[/snapback] Kjøper du Windows Vista Ultimate får du med 2 DVD plater. Ein med Vista 32bit og ein med Vista 64bit. Det gjelder vel ikkje OEM versjonen. Edit: til deg oppom her, nei, trur da ikkje det. Den der sjekken av drivere kan du skru av. Dessuten har da eg installert mega beta drivere av nvidia skjermkor drivern, tviler på at microsoft gidder å godkjenne dei beta driverene. 9152307[/snapback] Jaok, det var vell helst den OEM utgaven eg tenkte meg da. Vil ha vista 64bit pga det med rammen, så eg lurte lissom på om det her verdt å gå for den da Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det gjelder Vista ogsa. Alle 32-bit OS kan bare benytte seg av 3.3GB Minne9152202[/snapback] Det stemmer vel ikke helt? Windows Server 2003 Enterprise støtter opp til 32 GB for x86-based PCs i 32-bit versjonen, og R2 versjonen støtter opp til 64 GB. Windows Server 2003 System Requirements 9152330[/snapback] Flisespikking. Den støtten der går via en teknikk (også kalt "stygg hack") som heter PAE og har en rekke begrensninger. Blant annet går det sterkt ut over ytelsen og med mindre man bruker spesialtilpassede programmer for PAE så kan hvert program maksimalt bruke 4GiB hver. Slike programmer er svært uvanlige. OSet kan også bruke maksimalt 4GiB (inkludert swap og diverse systemadresser). PAE-teknikken er teknisk sett et misfoster man bør bør unngå så langt det er mulig. Heller 3GiB tilgjengelig ram enn 4 med PAE. PAE bør egentlig utelates fra slike diskusjoner fordi det bare skaper forvirring og ikke er noe gunstig alternativ for noen. Ergo, kjapt og enkelt: 32bit OS er begrenset til ca 3GiB, mens 64bit OS er praktisk talt ubegrenset. (256 TiB om jeg husker rett) Lenke til kommentar
Rugboy Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Det aller meste fungere som det skal i Windows 64bit, men det som er mest problematisk er at man MÅ ha såkalte "signerte" 64bit drivere. F.eks hvis du mangler en "signert" 64bit driver til skriveren så får du ikke brukt den. Det hjelper ikke å få tak i en offisiell men "usignert" driver. Mitt tips er å sjekke om all maskinvaren din har signerte drivere og evt. se om du kan skifte ut den eller de delene som ikke har det. Tidligere var det også mange virusfjernere, brannmurer, virtuelle CD-romer og partisjoneringsverktøy som ikke fungerte i 64bit, men det er godt ryddet opp i nå av produsentene. Finner du drivere så skal det gå rimelig glatt. Under XP 64bit er det litt enklere enn i Vista 64bit siden XP ikke er så vanvittig kravstor med tanke på at driverne må være signerte. Selv har jeg brukt Windows XP 64bit i et par år nå og har drivere til alt sammen. Har prøvd Vista 32 og 64bit men gått tilbake til XP av mange grunner. Så lenge alt fungerer så skal 64bit både gi mulighet for mer enn ca 3GiB minne og bedre ytelse og stabilitet generelt. 9152350[/snapback] Du vet, jeg har har tenkt å kjøpe NY pc, så det meste av ny hardware har vell drivere som støtter vista 64bit? Endret 27. juli 2007 av Rugboy Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Enkelt å greit, sjekk før du bestiller. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jepp, det meste av ny hardware har drivere som støtter 64bit Windows (Både XP og Vista), men det finnes jo unntak og det er det jeg skriver om kan skape problemer. For sikkerhets skyld er det jo lurt å sjekke om alt i den nye PCen faktisk har drivere til 64bit Windows. Hvis du bare gambler så har du jo alltids 14 dagers angrerett så lenge du kjøper som privatperson og ikke kjøper over disk (elkjedene). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå