Gå til innhold

Bildekritikk; tur til Trollstigen

Anbefalte innlegg

Var på tur igår, og tok dette bildet. Har ikke gjort så mye i etterbehandling osv, men prøvde å presentere det fint :yes:

Lurer veldig på hvordan det ble, da det (som mange sikkert vet) er vanskelig å dømme sine egne bilder. Tok flere bilder som jeg vil si ble OK, men velger å legge frem dette :)

Vet at himmelen er noe utbrent, noe som jeg personlgi syns er vanskelig når det er sånt vær (kritthvite skyer, med skarpt lys).

Ros og ris tas imot med takk :)

post-121713-1185523791_thumb.jpg

Og for de som vil ha EXIF:

ISO: 200

Brennvidde: 18mm

Eksponeringstid: 1/500 sec

f/s: 7,1

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Det blir et vanskelig motiv dette her. Det er vel gjerne tre ting du vil ha med på dette bildet: Varden, vannet og bakgrunnen. Det virker derfor som om det har blitt en mellomting. Varden har såpass mye bakgrunn bak seg så den får ikke markert seg nok. Ellers syntes jeg vannet og bakgrunnen var virkelig idyllisk. Du kunne ha tatt bildet fra en ganske lavere vinkel og fått varden som en siluett mot himmelen, men da hadde ikke vannet blitt med. Så ut ifra hvordan motivet så ut, så har du ikke gjort en alt for dårlig jobb.

Teknisk så liker jeg godt grønn fargen som går igjen i bildet. Spesielt da den litt mørke fargen som havet har fått. Såklart er det litt synd med den utbrente himmelen, men i mange tilfeller er det vanskelig å gjøre noe med det. Et alternativ er jo da å konsentrere bildet mot noe annet (prøve å få med så lite himmel som mulig).

Så alt i alt et helt greit bilde, men problemet mitt er at det ikke markerer seg nok. Alt delene av bildet glir litt inn i hverandre hvis du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar

Jeg flyttet meg rundt, og tok fra flere vinkler, og dette er det jeg nok ble mest fornøyd med. Det at himmelen er utbrent må nok lyset og skyene ta litt skylden for, men selvsagt, kunne helst sikkert gjort det mye bedre. Men øvselse gjør mester :thumbup:

Lenke til kommentar

Det er jo ikke lyset og skyene som skal tilpasse seg deg, det er du som må kalibrere og måle for så å dra i alle spaker og hjul du har til rådighet. Med andre ord, du skal tilpasse deg. Men ellers er min kritikk lik de andres, bortsett fra at jeg absolutt elsker fargene og teksturen på alt utenom himmelen. Forstår at det var vanskelig å velge noe å offre, men du kunne ha kjørt en middelvei for så å ordne litt på recovery og fill light i LR eller PS etterpå

Lenke til kommentar

Selvsagt, sliter alltid midt på dagen når himmeln er sånn :) Men du har jo rett ang. at det er meg som må tilrettelegge meg etter forholdene.

Ja, og ellers takk for tilbakemeldinger, det inspirerer jo endel :)

Endret av pinnsvin
Lenke til kommentar

Den utbrente himmelen ødela alt på bildet og tar fokus vekk fra selvet motivet. Her ville jeg ha brukt en mye raskere lukkertid, minst en dobling...på denne måten hadde du sannsynligvis ikke fått utbrent himmel. Fjellet og innsjøen ville ha blitt mye mørkere, men det er lettere å fikse ved etterbehandling enn utbrente partier.

Deler av steinene til hø er ikke med, dette trekker også ned. Totalt sett et mislykket bilde, mest pga de utbrente områdene i himmelen. Men når det er sagt, er dette et vanskelig motiv å fange inn optimalt pga stort dynamisk omfang. HDR kunne ha vært til hjelp her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...