Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har dere erfaringer med Kiropraktorer?

AKIRAx77

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har for første gang i mitt liv gått til kiropraktor. Begynner å dra på årene og fikk rygg smerter en dag. Så tenkte jeg skulle få ryggen sjekket ut.

Har vært på to behandlinger.

Greie er at jeg er usikker på hvordan kroppen skal føles etter en slik behandling. Og dermed hadde jeg likt å høre fra andre her om hvordan de har opplevd prosessen.

Som sagt fikk jeg vondt i ryggen og gikk til kiropraktor. Han poppa to ledd i ryggen på den første timen.

Dagen etter hadde situasjonen forverret seg til å spre seg til brystkassen. Det gjorde det vanskelig å puste. En smerte jeg har hatt før. Og ryggen føltes øm og støl og sår. Samme dag gikk jeg til en time nr 2 og han poppa to ledd igjen.

Det føltes litt bedre med engang. Dagen etter var smerten rundt brystkassen borte. Men ryggen var like øm og støl, men i løpet av dagen når jeg beveger meg så "mykner" jeg opp. Ved legge tid vil jeg si at jeg var 85% i normal form.

De to påfølgende dagene var like. Jeg våkner med en veldig sår og støl og vond rygg som over dagen myknes opp og rundt legge tid følte jeg meg nesten helt normal.

Idag kom det en "knepp" lyd fra midt på ryggen og en stikkende smerte til venstre for ryggraden og ryggen gav litt etter. La meg ned i noen timer og da jeg stod opp igjen kom det en mindre "knepp" lyd og jeg håper det liksom fikset det som skjedde...smerten er der enda..men kanskje litt mindre...akkurat som som ett blåmerke etter ett slag. Problemet er borte, men nå må det leges.

Så....er dette en normal progressjon for folk hos kiropraktorer. Blir man litt støl og vond under behandlingen. Det han gjør med ryggen er jo litt voldsom og jeg kan se at kroppen kan blir litt sår og støl av å bli behandlet såpass uvanlig..men hvor lenge skal sånt vare? Jeg føler meg bare veldig usikker på om jeg går inn i en helt ny fase av livet eller om dette er forbigående og at alt vil bli bra.

Takk for alle innspill!

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har vært hos kiropraktor en gang før... hadde vondt i korsryggen (antaglig etter å ha lanbdet stivt). Etter 2 behandlinger gikk det helt bort. Så jeg har bare gode erfaringer med kiropraktorer.

Men jeg har også hørt at noen mener at kiropraktorer ødelegger ryggen.. så --- du bør kanskje kontakte en lege?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke mye peiling på dette men siden jeg har en svoger til kiropraktor har jeg fått litt innsyn.

Og jeg tror det er sånn at man kan være såpass ødlagt at de må rette opp litt etter litt...

Det med lege vs kiropraktor er jo venstre og høyre, kiropraktorene vil rette på mennesket slik at det blir sundt igjen mens legene bare bedøver :p

Men er ikke det beste bare og spørre kiropraktoren din ?

Lenke til kommentar
Det med lege vs kiropraktor er jo venstre og høyre, kiropraktorene vil rette på mennesket slik at det blir sundt igjen mens legene bare bedøver  :p

9158398[/snapback]

En gjennomsnittling lege har utrolig dårlig greie på rygg & nakke. En lege vil se på deg, teste refleksene dine, og spørre de vanlige spørsmålene. Så blir du henvist til en kiropraktor eller en fysioterapeut.

Ja, jeg har førstehåndserfaring.

Lenke til kommentar

Gikk en del til kiropraktor for noen måneder siden. Inn på kontoret, ned på benken, et knekk, ingen forbedring og 250 kr fattigere x 10.

Kiropraktorer er bare tull slik jeg har opplevd det, virker som dem ikke har noen anelse av hva dem holder på med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Da broren min og jeg var ute og leket da vi var små unger for rundt 10 år siden falt broren min ned noen meter og landet på ryggen på en stor stein. Han klagde over vondt i ryggen, men det gikk over etter en liten stund. 10 år senere klaget han (igjen!) over vondt i ryggen. Han gikk til kiropraktoren og fikk det fikset. Det var skaden han pådro seg som liten som ble fikset. Dette gjorde han fikk bedre bevegelighet enn han hadde hatt før.

Lenke til kommentar

Penn og Teller Bullshit! har laget en episode om kiropraktorer, ganske sjokkerende hvordan de drev på der borte. Knakk på bittesmå barn som ikke hadde plager i det hele tatt.

Penn og Teller er vel ikke alltid like objektive, så det er ikke bra å sluke alt rått heller. Det er uansett en interessant episode, lærte endel som jeg ikke visste fra før.

Lenke til kommentar

Jeg har bare gode erfaringer. Kan jo virke ubehagelig de første gangene etter behandling fordi du har fått "justert" noe i ryggen/nakke osv.

Jeg var alltid i himmelen etter jeg hadde vært der, følte meg mer normal da enn før jeg hadde time :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...