Gå til innhold

Excel har for få rader!

Anbefalte innlegg

Hei!

Har i forbindelse med jobben mottatt en rimelig SVÆÆÆR prisfil. Så svær at 65.000 linjer faktisk ikke er nok....

Noen som har tips til:

a. Plugin i Excel som gjør at arket blir lengre? Alternativ kan dette gjøres uten plugin?

b. Alternativt program som ramser opp et semikolonnedelt dokument i kolonner/rader?

Litt desperat etter dette....!

- Amund

Endret av amundsf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det hjelper deg kanskje ikke nå, med mindre du tar deg bryet med å installere en prøveversjon, men Excel 2007 håndterer mer enn 65536 rader.

Kolonner

Tidligere versjoner: 256 (2^8)

Excel 2007: 16 384 (2^14)

Rader

Tidligere versjoner: 65 536 (2^16)

Excel 2007: 1 048 576 (2^20)

Ellers er forslaget fra GeirGrusom helt kurant, og med så store filer kan Access fort være mer egnet enn Excel uansett. Alternativt kan du åpne filen i notepad, og klippe og lime slik at du får flere filer på <65536 rader som da kan åpnes som flere regneark i Excel.

Lenke til kommentar

Valget mellom Access eller Excel handler da mest om hva disse dataene skal brukes til, og det sier han ingenting om. Men hastigheten til Excel 2007 er det i hovedsak ingen grunn til å klage over. Ok, det ER enkelte ting som lugger ved store datamengder, men det er funksjoner som ikke er i særlig utbredt bruk.

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Takk for forslagene!

Harald har helt rett i at jeg ikke sier noe om hva dataene skal brukes til. Og Excel er bare en mellomstasjon. De skal importeres inn i et økonomiprogram, men pga. diverse ting får jeg ikke gjort det enda. Og i mellomtiden trenger jeg noen av dataene i arket...

Så jeg tror nesten jeg går for forslaget om å åpne i notepad og lime over deler :)

Et problem er imidlertid at arket må konverteres over til csv for å få det inn i økonomiprogrammet - og det har jeg så langt gjort via excel. Så der et potensielt problem :hmm: (Spesielt ettersom det ikke er jeg som skal gjøre dette på sikt - men litt_eldre_ikke_like_gode_på_data_folk :p

- Amund

Lenke til kommentar

Pass i så fall på at csv (=comma separated values) er et strengt amerikansk format som ikke gir mening eller fungerer noe særlig mer en europeisk Excelversjon der semikolonene ruler. Så "Excel" er så mangt.

Det virker kanskje som om det du skal er å ta en diger datafil og bytte ut semikoloner med kommaer (pluss noe greier med tusenskille, desimalseparatorer og datoer kanskje). Det er ganske så enkelt å programmere noe som gjør sånt automatisk, Excel er helt overkill til oppgaven og krever mye manuell innblanding. Kjenner du noen som kan programmere ?

Beste hilsen Harald

Lenke til kommentar

Må si meg enig med Harald; Excel høres ut som en omvei slik du skisserer behovet.

Hvis du egentlig bare trenger å gjøre noen endringer i en fil med ren tekst og lagre denne som csv, og ikke kjenner noen som kan programmere noe snacks for deg, så tror jeg nesten en teksteditor som støtter makro vil være beste forslag.

I makroen vil du kunne legge inn alle nødvendige search-and-replace, slik at disse utføres fortløpende. I praksis vil dine teknisk analfabete kollegaer kunne åpne datafilen i teksteditoren, trykke på knappen som trigger makroen du har laget, og i den andre enden lagres det en csv-fil som kan importeres rett inn i regnskapsprogrammet.

Lenke til kommentar

Takk for tipsene! :)

Skal uansett ha hjelp av en konsulent for andre deler av opplegget her (det fila så etterpå skal brukes til). Så kan nok helt sikkert få hjelp av han til dette også :)

Jeg er imidlertid ikke helt sikker på at dette vil fungere. Noen problemer har oppstått. Som gjør at fila trolig må bearbeides noe.

Men takk for tipsene uansett!

- Amund

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...