corcky Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Heisann. Har ett spørsmål angående politiets rett til å frata førerkortet på stedet. Har en bekjent som klarte å kjøre på en person i ett fotgjengerfelt. Dette var selvsagt førers skyld, men har politet lov til å ta lappen på stedet? Har hørt noe om at de må kjøre det gjennom rettsystemet først? Eller tar jeg feil her? Lenke til kommentar
starks Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 juridisk sett har jeg ikke noe å komme med, men jeg vet om folk som har blitt fratatt sertifikatet på stedet tidligere. det heter vel at det blir suspendert mens saken etterforskes dersom jeg ikke tar feil.. Lenke til kommentar
archanios Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Politiet vil ta lappen uansett, men dersom du setter deg imot det, så må det vel behandlast før dei kan ta den frå deg, noko som kan ta opptil tre veker. Politiet skal vel strengt tatt spørre om du motsetter deg at dei tek sertifikatet, før dei dreg det inn. Lenke til kommentar
SvennAndre Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kan nekte å levere det inn, men da må politiet reise en tiltale mot deg innen ei tidsfrist. Tror det er 2-3 uker. Lenke til kommentar
corcky Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Personen dette gjelder fikk vel spørsmålet om han motsatte seg førerkortbeslaget på stedet og sa nei til dette grunnet situasjonen. Men kan han nå gå ned på politistasjonen å endre førerkortbeslaget til at han ikke går med på det og la det dra ut noen uker før det blir beslaglagt? Endret 27. juli 2007 av corcky Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Heisann. Har ett spørsmål angående politiets rett til å frata førerkortet på stedet.Har en bekjent som klarte å kjøre på en person i ett fotgjengerfelt. Dette var selvsagt førers skyld, men har politet lov til å ta lappen på stedet? Har hørt noe om at de må kjøre det gjennom rettsystemet først? Eller tar jeg feil her? 9151900[/snapback] Dette reguleres i vegtrafikklovens § 33. Politiet kan selvsagt tilbakekalle førerretten og ta beslag i førerkortet på stedet. Samtykker ikke sjåfør i beslaget må saken bringes inn for tingretten innen tre uker. § 33. Tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn mv. 1. Blir den som har førerett ilagt straff, kan det i samme dom eller forelegg fastsettes tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn for en bestemt tid eller for alltid, dersom hensynet til trafikksikkerheten eller allmenne hensyn ellers krever det. (..) 3. Finner politiet at fører eller eier av motorvogn eller den som på eierens vegne har rådigheten over motorvognen med skjellig grunn er mistenkt for et straffbart forhold som kan medføre tap av retten til å føre førerkortpliktig motorvogn, kan en polititjenestemann midlertidig tilbakekalle føreretten og ta førerkortet fra ham. Spørsmålet om å opprettholde midlertidig tilbakekall av føreretten og beslaget skal snarest mulig forelegges for en tjenestemann som hører til påtalemyndigheten. Beslutningen skal være skriftlig. Dersom den mistenkte ikke samtykker i det midlertidige tilbakekallet av føreretten og beslaget, må spørsmålet innen 3 uker oversendes tingretten til avgjørelse. Lenke til kommentar
corcky Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Så utifra det kan personen her få tilbake førerkortet inntil en eventuell tiltale er tatt ut? Endret 27. juli 2007 av corcky Lenke til kommentar
starks Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 sånn jeg tolker det beholder nok politiet lappen uansett, han kan klage til tingretten, men er uten sertifikat så lenge saken behandles.. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 En kamerat av meg var igjennom det samme da politiet hadde enkelte mistanker. Ble fratatt førerkortet på stedet, selv om vedkommende motsatte seg det. Deretter må politiet reise tiltale innen ei viss tid, ellers må de leverere førerkortet tilbake. Noe de ikke gjorde i hans tilfelle da de faktiske bevisene talte mot politiets misstanker. Men kameraten min ble uten førerkort, også i lang tid etter at politiets frister var utløpt. Men husk nå at å ha førerkort ikke er en rettighet. Dersom øvre myndigheter mener du er en fare for deg selv eller dine omstendigheter må det naturligvis være mulig å forhindre dette. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Så utifra det kan personen her få tilbake førerkortet inntil en eventuell tiltale er tatt ut? 9152068[/snapback] Nei Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 § 33. 5. Når tap av førerett er rettskraftig avgjort, eller det er truffet vedtak om midlertidig tilbakekall av retten til å føre motorvogn og midlertidig beslag av førerkort, plikter rettighetshaveren straks å levere førerkortet til politiet Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå