Gå til innhold

Viritual Server pc.

Anbefalte innlegg

Sitter å lurer på om eg skal bygge meg ein server for å teste ut litt Windows 2003 AD og slikt.

Eg har litt hardware fra før, og kjøper litt nytt, på den måten får eg oppgradert hovedpc'n min i samme slengen.

Hardwaren eg tenkte å benytte i servern er:

Asus P5W DH (gammal)

Intel Core 2 Duo E6600 (gammal)

2gb med Twinmos ddr2 ram (ny)

2x Seagate 15k rpm scsi disker (gammal)

Intel PCI-e scsi raid kort (gammal)

+ eit par s-ata disker for lagring. (gammal)

Lian-li kabinett (gammal)

PSU i 6-700 watt klassen (ny)

Kjøper ram i 2x1gb brikker, så eg kan putte i meir om eg skulle trenge det, maks blir da 4gb.

Lurer litt på om eg skal sette scsi diskene i raid 0 eller raid 1.

Dei viriutelle pc'ene må eg nok uansett kjøyre fra s-ata disker, burde kanskje sette opp eit raid 1 array av 2x300gb disker også for det formålet?

36gb er vel nok til installasjon av ein server.

Programvaren eg skal bruke blir Windows 2003 R2 Server 64bit for hoved OS'et slik at også har muligheiten til og installere Exchange 2007 på den om eg vil.

Litt usikker på om eg skal bruke vmware eller Viritual Server 2005 r2 fra microsoft til å kjøyre dei virituelle serverene. Vmware koster kanskje penger? Microsoft sin løysing er jo gratis.

Kva synes dere? vil dette funke bra?

Kva løysing skal eg gå for på scsi diskene?

og kva løysing for lagring av dei virituelle pc'ene?

Har laga ein tråd her om software biten. Her snakker vi hardware heretter.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har testet både gratis versjonen til mikrosoft og VMvare workstaton.

Kan si at ytelsen og funksjonen er mye bedre med Vmvare.

Nå vet jeg ikke om det har komt noen oppdateringer på micrisoft sine sider, kansje de har løst noen problemer..?

Lenke til kommentar

Eg veit ikkje kva versjon du har testa, men eg er fornøydd så langt som eg har testa Microsoft sin server versjon.

Er det Viritual PC 2007 eller Viritual PC 2007 eller Viritual Server R2 SP1 du har testa?

http://www.microsoft.com/windowsserversyst.../downloads.aspx

Info fra Microsoft.com om Server R2 SP1

Quick Details

Version: 1

Date Published: 6/11/2007

Language: English

Den er ikkje så gammal.

http://www.microsoft.com/technet/try/vhd/default.mspx Her kan ein også laste ned test versjonar av diverse Microsoft produkt.

Lenke til kommentar

Kansje litt gammel versjon " Virtual pc 2004 build 582"

Da regner jeg med 2007 er litt oppgradert ja :p

Jeg var inne på ei side tidligere der de listet opp fordeler og ulemper med de forsjellige virtuelle programvare skal se om jeg finner igjen den,,

Lenke til kommentar

Ja, nå var det jo ikkje VPC eg tenkte mest på.

Og i denne tråden tenkte eg mest på hardware biten av servern, men eg nemde jo software biten også, men det var for å få nok info om kva som skulle kjøyres.

Eg kan lage ein eigen tråd under programvare avdelingen for operativsystem og viritualieringssoftwaren.

Software diskusjonen tar vi i denne tråden heretter.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

Kjører vmware server på linux jeg med 5 virtuelle, 2stk win 2k3 srv, 1 xp og 2 stk debian.

Ytelsen er bra, selv med hardware som AMD 64 3400+ og 1gb ram. OS og virtuelle maskiner ligger på en WD Raptor disk.

Har ikke testet Virtual Server, men med vmware kan du få webconsole og et programm du kan kjøre fra hvilken som helst pc, også over WAN

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...