Gå til innhold

Kommentartråd: Min nye PC (første med vannkjøling)


Anbefalte innlegg

Ser du klokker til 3,8.

 

Jeg har selv netopp kjøpt en QX6850 brukt (men må vente på hovedkorte før jeg får testet), og har tenk å klokke den til 3,5-3,6 for 24/7 bruk. Regner med å få maks klokk på 3,8-4,0. Med en klokk på 3,5-3,6 så skulle denne kjøre som fjell, ved en spenning på litt over 1,4. :cool:

 

Det var det jeg kunne forvente i på denne CPUen på vann ifølge forrige eier - som vet hva han snakker om ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se her ja! Endelig så er kortene i hus igjen..

 

Men fryktelig varme da? Mitt GTX kort idler på rundt 60, og det er ikke under ekstreme omgivelser. Bare vanlig romtemp.

 

 

Åssen merke er det på de? Det skal jo ikke ha noe å si på selve hardwaren på kortene, men artig å vite.

Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger. :thumbup:

 

Kortene mine er av typen NX8800GTX-T2D768E-HD-OC. Dette er såkalt "Overclock Edition" kort, dvs at de er klokket noe høyere enn standard fra fabrikk. Core er klokket til 610MHz (standard er 575) mens minnet er klokket til 2000MHz (standard er 1900). Men dette er ikke så mye at det burde utgjøre en slik dramatisk forskjell. Google er min venn og han forteller meg også at rundt 60 grader idle er normalt for 8800GTX kort.

 

Hvorfor mine kort er så mye varmere aner jeg ikke men jeg antar det skyldes en kombinasjon av noe overklokking, det faktum at alle PCI slottene mine er fulle, litt høy romtemperatur samt generelt noe dårlig luftsirkulasjon i kabinettet mitt.

 

Om kjølepastaen er riktig påført vet jeg ikke. Jeg benytter i øyeblikket standard kjøler og de er jo påsatt fra fabrikk så jeg får tro det er gjort riktig. Uansett så skal jo disse snart byttes så *da* blir det i hvert fall gjort korrekt. :p

 

Jeg får bare håpe å tro at ting blir mye bedre når jeg får på plass vannblokkene for disse kortene. Men jeg er fortsatt bekymret for vanntemperaturen min. :hmm:

Lenke til kommentar

Kan også nevne at mitt kort også er overklokket fra fabrikk. 600mhz på core, men husker ei hva det var på minnet. Var ikke så mye som 2ghz.

 

Vannkjøling på de kortene blir nok bra! Men hvorfor er du så redd for vanntempen? Det blir jo uansett kjøligere enn det er nå, selv om kanskje gradene på de andre komponentene går opp et par hakk.

 

EDIT: Hvilke vannblokker skulle du bruke på de?

Endret av AnaXyd
Lenke til kommentar

En detaljert oversikt over alle kompnentene jeg bruker, inklusive GPU vannblokker, finner du i arbeidsloggen min her.

 

Jeg er bekymret for vanntemperaturen min fordi jeg ikke har så mye mer å gå på selv eter en moerat overklokk av min QX6850 til 3.5 GHz. Øker vanntemperaturen noe særlig mer enn 2-3 grader så må jeg antakelig ned til stock speed (3 GHz) for at det ikke skal bli for varmt ved maks belastning (Prime95 small FFTs).

Lenke til kommentar

Hehe ja gjett om jeg skal huske den "ramma" denne gangen :)

 

Jeg tror faktisk disse Thermaltake GBPU blokkene kan bli bra. Mye kan sies om vannblokkene til Tt og CPU blokkene har jo under middels ytelse. Men av en eller annen grunn har jeg tro på disse Tt GPU vannblokkene. Kombinasjonen vann/vifte tiltaler meg også, og viftene er faktisk nærmest lydløse.

 

Jeg er spent på hvordan temperaturene blir når jeg får dette på plass. men det blir trolig ikke før om 2+ uker da jeg skal ut å reise på søndag og blir borte i 2 uker.

 

Muligens får jeg gjort noe i helga men jeg tenkte å bytte ut de stive Tt slangene med skikkelige Tygon slanger samtidig så det hele vil ta noe tid.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Skummet gjennom prosjekttråden nå, og det er et skikkelig spennende prosjekt med fine spesifikasjoner! :)  Heldig med skjermkortene også, hehe. Tør jeg spørre hvor mye du har brukt til sammen på denne PC-en med alt utstyret? Det kan vel ikke være lite :cool:

 

Har du nå to sett med vannkjøling nå foresten?

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

Hmm ja hvor mye har jeg egentlig brukt? Har egentlig ikke lyst til å tenke så mye på det men til sammen har jeg i hvert fall brukt over 50000 så langt, men så har jeg også "dobbelt opp" av en del ting. Det er nok litt "overkill" med en QX6850 CPU samt 2 * 8800GTX i SLI oppsett, spesiellt siden jeg ikke spiller noe særlig spill. Men når jeg føst bygget en ny PC så tenkte jeg det var like greit å ta i skikkelig. :w00t:

 

Ja jeg har vel egentlig to sett med vannkjøling også, det som blir til overs tenkte jeg etter hvert å montere inn i Media Center PC-en jeg har i stua.

Lenke til kommentar

Sukk, jeg kjøpte de tynne Tygon slangene siden de tykke ikke var på lager hos SideWinder når jeg bestillte dem (sammen med en del andre ting jeg ville kjøpe derfra). Jeg får bruke "sleeves", da blir bøying/knekking allikevel ikke noe problem.

 

PC-en er forøvrig tilbake i "kroken sin" da eg er ute og reiser igjen. Må jo tjene noen kroner innimellom også og det er snart jul. :p

Lenke til kommentar

Nettopp, SideWinder Computers som Naitsirhc7 så korrekt linker til ovenfor. Jeg har bare godt å si om dem. Godt utvalg og lave priser samt veldig god og personlig service. Gary Stofer er hjelpsomheten selv og har gode kunnskaper om det han selger så ikke vær redd for å be ham om råd.

 

Jeg har bestillt derfra flere ganger og en gang skjedde det at han sendte meg mye mindre slangelengde enn det jeg hadde bestillt (og betalt for). Han ryddet umiddelbart opp og sendte meg det dobbelte av slange express og helt uten kostnad for meg. Han la med noen nipler gratis også.

 

I tillegg så har han alltid satt ned prisen i fraktpapirene slik at jeg skulle slippe unna med mindre toll og avgifter, det gjorde han helt automatisk uten at jeg ba om det. Nå hadde jeg ikke så stor bruk for akurat det siden jeg bestillte varer fra Singapore, hvor jeg bor i øyeblikket, og der har de en del mer liberale importregler enn i norge.

 

Så jeg anbefaler Sidewinder Computers på det varmeste. :thumbup:

 

PS: Selv om det sikkert høres ut som jeg har "aksjer" i Sidewinder så har jeg altså ikke det, jeg er bare strålende fornøyd med dem. :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...