Gå til innhold

Kommentartråd: Min nye PC (første med vannkjøling)


Anbefalte innlegg

Hva med å montere den bakre 120mm radiatoren utenfor kabinettet, med viften mot kabinettet? Da vil luften sige direkte ut, i steden for at den stopper opp og sirkulerer rundt blokkene før den tilslutt kommer ut. :)

 

Må si at du har et utrolig sprekt oppsett der! Vannkjølingen skal ikke jeg si noe på, men resten er jo sinnsykt! ;) Kabinettet så også ut til å være veldig godt konstruert og med mange smarte løsninger, som den radiatoren!

 

Lykke til videre! Det blir noe modding, vel? ;)

 

Øyvind

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par ting du bør tenke på med tanke på thermaltake :

 

*Den Gule Uv guffa gir en god kjøleeffekt vs destilert vann med glykol, problemet mitt var dog at den vil gi avleivringer over tid, dvs ting kan tettes opp. Det er også mulig for den å ta til seg alger... Jeg fikk til slutt grønne kabler med Rocket oppsett.

 

*Synnes det ble litt mye utstyr koblet på en radiator, med to skjermkort som generer såpass mye effekt pluss en cpu som sikkert skal overklokkes så er du nok oppe i 300W som skal kjøles, derfor stiller jeg med kritisk til hvor effektivt dette kommer til å skje med oppsettet ditt. Det vistes ikke bra nok på bildene, men har du 2x radiatorer?

 

 

Eksmpel på praktisk loop : Cpu>NB/SB>HD>Radiator1>Skjermkort1+2>Radiator2

 

Ser dog at det er vifter på vannkjølinga som er brukt på skjermkort, fortsatt skeptisk til dette oppsettet men du får vel gi tilbakemelding på hvor bra det virker.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Dette ser jammenta meg bra ut:)

 

Måtte regne litt på hva du punger ut for dette:P Hvis jeg tok billigste nettbutikk for hver del, og tippa at hovedkortet kostet rundt +-2000 kr så har du punget ut ca 41 TUSEN NORSKE KRONER! Og det var før vannkjølingsopplegget :p Men så handlet ikke du i Norge, men det blir vel der i leiren et sted.

 

Her er det bare å bøye seg i støvet. Mannen vet helt klart hva han holder på med :woot::cool:

Endret av asjafjell
Lenke til kommentar

Jeg har et par ting å si...

 

Et pent prosjekt her ja :thumbup:

 

Likte spesiellt LianLi hjulene på kabinettet. Jeg har samme kabinettet, bare det sølvfargede, og liker det godt. Det egner seg bra til vannkjøling. Jeg må dessverre si at det skrangler litt, så vibrasjonsdemping på harddisker (som du har) er nesten et must. Videre, så bråker pumpen en del,og her takket den for seg etter ca. 5 måneder.

 

Men jeg hadde samme plan som deg, altså MCP655 på meg også, men noen andre blokker enn deg da (D-Tek FuZion på CPU og MCW60 på GPU)

 

Uansett, fint prosjekt, og ser ut til at det var bra gjennomført. MEGET pene deler du har, og jeg må si at jeg kommer til å være passe sint på deg hvis du ikke kommer til å prøve å overklokke CPU og GPU!

 

 

Lykke til videre :)

Endret av Farnsworth
Lenke til kommentar

Takk for alle tilbakemeldinger så langt. :thumbup:

 

Den "gule guffa" er forøvrig ikke den som fulgte med fra Thermaltake men noe "vidundervann" fra Fluid XP. Hvor godt det fungerer gjenstår jo å se.

 

Ellers så tror jeg at jeg har tilstrekkelig kjøling med en trippel radiator (360 cm) i front samt en ekstra 120 cm radiator i bakkant. Jeg viser vel bilder av begge radiatotrene i arbeidsloggen min. Det burde holde selv med mitt SLI oppsett og Quad CPU. Rutingen min er forøvrig slik: pumpe -> NB -> SB -> Mosfet -> CPU -> Singel Rad -> 1>2 splitt -> 2x8800GTX -> 2>1 splitt -> Trippel Rad -> Vanntank

 

Angående viftene på GPU blokkene så er disse *veldig* stillegående. De er der fordi dte kun er selve GPUen som kjæøles av vann, minne og "resten" kjøles av kjøleribber som viftene blåser på. Viftene er praktisk talt ikke hørbare selv om du legger øret helt inntil med åpent kabinett.

 

Jeg bruker koplinger og splittere etc av solid rustfritt stål og en liten utfordring er at disse er litt tunge. Koplingen inklusive splitt mot skjermkortene er såpass tung at den drar veldig i de korte slangene som var pre-monterte på GPU blokkene. Jeg må på en eller annen måte få støttet opp dette. Om noen har en god ide om hvordan så si gjerne i fra her. :yes:

Lenke til kommentar

Ahhh mann!

 

Ser meget bra ut dette hittil, og gratulerer med ny rigg^^

 

(Pass på og låse døra, for her er det noen deler jeg vil ha, lol...)

 

 

Hehe, fra spøk til "alvor", har selv oppgradert for ikke lenge siden og kjøpte da selv Kandalf kabinettet fra Komplett. SVÆRT kabinett, fett og se på. Dette er også, i likhet med ditt, min første vannkjølings pc^^

 

Må si meg ganske fornøyd hittil, BORTSETT FRA DEN FORBANNA PUMPA!

 

Bråker din like jævlig som min el? Eller er det bare jeg som ikke har festa den skikkelig?

 

Gikk også for et DFI kort, et NF590 SLI M2RG AM2, da jeg er en AMD fanboy (selv om jeg begynner bli lettere overbevist av Intels nye prosessorer... *fyyy, skamme seg*) hehe, men vet du om disse north/south(?)bridge kjølerne dine passer til mitt, og evt hvor man lettest og billigst får tak i dem?

 

DFI er kick ass, av en eller annen grunn MÅTTE jeg bare ha det når jeg satt sammen ny PC! FFS for mye options i BIOS på de, hehe..

 

Tatt no 3D marks med den nye riggen el....?

 

Her er forøvrig min rigg, kan sikkert legge med et bilde el to om det ønskes^^:

 

CPU: AMD X2 4600 2.4ghz @ 2.6 ghz

RAM: OCZ pc8500 Reaper 1066mhz 5-5-5-15

GPU: XFX 8800 GTS 320mb stock clock

HK: DFI LanParty UT NF590 SLI M2R/G

Lyd: Soundblaster 512 sumthing, ooooooold shit, works better than any onboard sound I've ever tested.

PSU: Hiper Type R 530 watt PSU

Skjerm: Sony 20" LCD SDM-S205F TCO-03

 

 

ps: Ser du har kjørt kjølinga inn i en radiator bak(?), if so, hvorfor det, og bruker du da ikke trippelradiatoren i fronten?

Endret av LuvMachine
Lenke til kommentar

dette var skikkelig tøft og rett ned i min gate.

 

Du spurte om bobler i systemet, jeg hadde et billig tt bw-sett. Det eneste jeg kunne gjøre for å unngå bobler var å sørge for at det til enhver tid var tilstrekkelig med væske i ekspansjonstanken.

 

Når jeg fikk bobler ble det en irriterende lyd hver gang bobler passerte i pumpa (fssssst) så jeg ser helt klart problemet når man i tillegg tenker på at dette reduserer varmeflowen.

Lenke til kommentar
Hva med å montere den bakre 120mm radiatoren utenfor kabinettet, med viften mot kabinettet? Da vil luften sige direkte ut, i steden for at den stopper opp og sirkulerer rundt blokkene før den tilslutt kommer ut. :)

 

Må si at du har et utrolig sprekt oppsett der! Vannkjølingen skal ikke jeg si noe på, men resten er jo sinnsykt! ;) Kabinettet så også ut til å være veldig godt konstruert og med mange smarte løsninger, som den radiatoren!

 

Lykke til videre! Det blir noe modding, vel? ;)

 

Øyvind

9285512[/snapback]

 

:whistle:

Lenke til kommentar

Takk igjen for alle tilbakemeldinger.

 

Forsøker å besvare noen av spørsmålene ovenfor:

 

Vedrørende kjøling og radiatorer:

Joda jeg bruker selvsagt trippel radiatoren i front også men har satt inn en ekstra 12cm radiator i tillegg. Loopen min, som jeg skrivcer både ovenfor og i arbeidesloggen min, ser slik ut: pumpe -> NB -> SB -> Mosfet -> CPU -> Singel Rad -> 1>2 splitt -> 2x8800GTX -> 2>1 splitt -> Trippel Rad -> Vanntank. Jeg vurderte å montere den ekstra radiatoren utenfor og bak kabinettet men kom til at intern montering var best for meg, jeg ville ikke ha "dill og dall" hengende på utsiden.

 

Vedrørende kostander:

Har ikke finregnet på det men det er nok ca det som antydes ovenfor, kanskje litt i overkant.

 

Pumpe og støy:

Foreløpig så har jeg jo ikke særlig erfaring siden jeg kun har kjørt "lekkasjetester" så langt. Men PCen står og kjører lekkasjetester rett bak meg ennå og jeg hører en ganske markert summing fra punpa. Men ingen vibrasjoner, jeg tror summinga blir nærmest borte når jeg monterer sidepanelene. Merk at jeg fester pumpa og tanken med "industrial grade Velcro". Sitter godt og absorberer det som måtte være av vibrasjoner.

 

3D marks og andre tester:

Det får komme etter hvert, foreløpig så har jeg ikke engang hatt strøm på hovedkortet. :D

 

Vedrørende luftbobler i loopen:

Etter å ha kjørt "lekkasjetesting" i over 36 timer så ser det nå ut til at all luft er uta avs systemet, i hvert fall det som måtte være synlig. Har bikket kabinettet litt "hit og dit" innimellom og det ser ut til at det har hjulpet. Jeg har ingen ulyder i pumpa, i hvert fall ikke som jeg kan høre.

 

Modding:

Tja, hvor mye må til for å kvalifisere? Hva med Thermaltake hjulene jeg monterte i stedet for de "paddeføttene" som fulgte med, kvalifiserer det? :hmm:

Et par UV lys skal jeg nok få satt inn også, DFI kortet samt medfølgende kabler + vannslanger er "UV reaktive" og vil nok lyse opp som på julaften. Utover det har jeg ikke tenkt til å gjøre stort, jeg synes kabinettet er bra som det er. Liker helst "stilrene" ting uten alt for mye dill og dall. :thumbup:

 

Edit: Lagt til en "mod" :yes:

Endret av Spook
Lenke til kommentar

For all del, ikke ødelegg kabinettet nei. Stilrent må du ha det :) Men med raden på utsiden tenkte jeg praktisk og på luftstrømmen. DU burde vurdere det, da slipper lufta å ligge å sirkulere inni kabinettet som sagt.

 

Å Casemodde et kabinett vil si å legge til eller endre noe som er stock på kabinettet. Du har nå satt på Lian Li-hjulene, så du har da tatt et lite steg inn i Casemod.

Skjønner, har sånn med mitt kort og, UV-kontakter :) Ikke bruk for mye UV-katoder, holder med en tenker jeg, så slipper du utseende demmers. Katoder med farger er mye finere å se på.

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Ja jeg tenkte på det med luftbobler og inntak/utløp oppe eller nede men valgte til slutt å montere slik at ruting av slanger ble mest hensiktsmessig. Trippel radiatoren i front har uansett både inntak og utløp på toppen så da spiller det liksom ikke så stor rolle hva jeg gjør med den lille ekstra radiatoren. Men luftbobler må ut uansett og jeg tror jeg nå har fått bort det aller aller meste etter å ha utført diverse akrobatiske øvelser med kabinettet mens pumpa gikk for fullt. :D

 

Vedrørende UV lys og andre katoder så er jeg usikker. En del av viftene har allerede blått LED lys og CPU blokka har også blått LED lys. Jeg har to UV katoder og kommer antakelig til å montere dem etter hvert.

 

Jeg har forøvrig oppdatert arbeidsloggen min som dere finner her. :yes:

Lenke til kommentar

Åh, seriøst så kjipt! Kjenner den følelsen. Skjedde noe lignende med meg en gang jeg hadde koblet nytt skjermkort i PCen.

 

Heldigvis for meg hadde jeg bare glemt å feste en liten 4-pins strøm-kontakt som går til skjermkortet. Og jeg tror nok ikke det er problemet her nå...

 

Var veldig synd. Men en ting jeg lurer på. De "krussedullene" rundt vannkablene, hva er de for noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...