Zimmerknaben Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Har læreplass, men vil holde dørene åpne for videre utdanning og vil derfor skaffe meg generell studiekompentanse uten å "kaste vekk" et år på skole. Lærer best av å lese for meg selv. Lurer på om det er mulig å skaffe seg generell studiekompanse ved bare å ta eksamener, uten å faktisk gå på skole eller ta noen timer. Lenke til kommentar
Peat Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Det går fint ann, det... Du kan ta opp enkelte fag hver for seg (hvis du f.eks allerede oppfyller kravene for noen fag) eller ta Allmennfaglig påbyggning som privatist. Jeg har bare tatt matematikk som privatist mens jeg var i førstegangstjenesten og ut av erfaring var det litt tungt, men helt greit. Det er over 3 år siden jeg sist var på skolebenken, så kanskje ikke så rart ^^ Du kan også ta fagene via fjernundervisning. Da kan du studere ved hvilken skole du vil i landet, så sant de har sånt opplegg da. All kommunikasjon, utdeling av oppgaver og sånt foregår over internett (web og mail) og delvis brev. Jeg har ikke personlig erfaring med dette men en på jobben mens jeg var lærling tok dette mens han jobbet fast. Han brukte lengre tid, men fikk det unnagjort over 2 eller 3 år uten å måtte gå fra jobb eller stresse noe særlig med det. Kanskje til eksamen, men det er jo opptil den enkelte :!: Hvis du har tenkt å gå for dette så informer læreplassen din om dette, sånn at de vet om dette. Som privatist avgir du eksamen på en eller annen skole, og da er det greit å kunne ta fri fra jobben for å få deltatt på eksamen uten å lage dårlig stemning med arbeidsgiveren Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå