OpusNR1 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Har klart å slette partisjonen på den eksterne harddisken min! Ikke spør hvordan, jeg vil ikke snakke om det. Etter å ha slettet partisjonen har den siden blitt delt inn i to partisjoner, men den har enda ikke blitt formatert. Nå har jeg slettet disse to partisjonene igjen, så nå er hele disken "utildelt". 1000krs spørsmålet nå er: kan jeg enda få tak i dataene som var på disken? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Prøv TestDisk. Det kan gjenopprette en slettet partisjon. Hvis det ikke fungerer så bruker du GetDataBack. http://icrontic.com/articles/advanced_data_recovery Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Å slette partisjoner eller entries i partisjons tabell på en disk er ikke verken alvorlig eller katastrofalt. Det er noe du kan gjøre bevist og ubevist. (bevist?--ja du kan fjerne både partitions tabelen og bootsector hvis du vil på en disk--og legge de på hylla til du finner å bruke de på disken igjen---da er disken upartisjonert/uformatert) for alle andre enn deg.) Ikke mystiske passord og delings tilattelser. Det vil det kreve minimalt av innsats for å ordne på det. Å formatere partisjoner du har laget etter at de opprinelig er slettet er ikke heller katastrofalt men dog auker behov for innsats vedrørende å få ting på plass, men ikke mer enn at du forstår og vet hva du skal se etter. Tilbake til det første. Det er mange verktøy du kan bruke for å rette opp i det. For din del, på grunn at du gjør det til et stort spørsmål vil det være nok å bruke testdisk---(søk-laste ned og bruk) for å rette opp i det. Hvis du skal rette opp i det manuelt, bruk dskprobe (det er verktøy du finner i din Win CD-plate). Da skal du finne sector63 og sector69 (sector69 hvis det er fat32).Hvis det er ntfs file system, så må du finne backup til bootsector. Backup sector= totalt antall sectorer på disken+relativesctors (63) -1. Med å lese litt fra den vil du bekrefte om du er på riktig plass. Bekrefter du at du er på riktig plass, så kopierer du sector69 til sector63. For ntfs kopierer du backup bootsector igjen til sector63. Det er alt du trenger å gjøre. Alt det jeg nevner for manuelt retting, kan virke helt blåst info for deg. Men det inneholder den info du trenger å vite. Det krever dog at du leser selv litt mer, at du prøver deg litt på dskprobe slik at du forstår hvordan du skal bruke det før du kopierer tilbake. Med dskprobe du arbeider i fred og ro, ingenting blir forandret før du velger to do so. edit:ja du har fått testdisk link ser jeg. Lenke til kommentar
OpusNR1 Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Takker for svar! Har aldri vært i en slik situasjon før, så jeg visste ikke om det ville være vanskelig å få dataene tilbake eller ikke. Det var kun et lite panisk øyeblikk jeg hadde. Jeg ser jo etter å ha søkt litt rundt at det var en nokså smal sak å ordne opp i. Selv har jeg nå gått for getdataback, men det optimale hadde vært å gjennopprettet partisjonen. Med getdataback må man jo kopiere alt man skal ta vare på over til en annen disk. Skal prøve testdisk nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå