Gå til innhold

Lage egne sluker?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg lurer på om det er noen som vet om hvor jeg kan få tak i former for å lage egne sluker. Eller om det er noen andre måter jeg kan få laget egne sluk?

Til nå har jeg bare hørt om å helle smeltet bly ned i en form(det er disse formene leiter jeg etter).

Kan noen fortelle meg om det går an å få kjøpt slike former og eventuelt, hvor?

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest member-101642

Du kan lage slike former selv. Få tak i litt gips eller noe sånt, ta avtrykk av sluken du ønsker å kopiere. Har ikke testet dette selv, bare lest om det på en eller annen nettside.

Lenke til kommentar

Takk for svar!

Jeg vil først og fremst bare prøve meg frem. Høres litt morsomt ut, så jeg hadde bare lyst til å prøve det. Jeg vet at slukene man får kjøpt er bedre, det er heller ikke så rart.

Tenkte jeg skulle kopiere en vanlig sluk først, se hvordan det blir. Ikke noe wobbler eller spinner, det blir nok i litt vanskeligste laget. Får holde meg til det litt enkle.

Men hva slags gips er fint å bruke til dette? Hvordan skal jeg få laget klossene?

Finnes det noen steder jeg kan lese om dette?

Lenke til kommentar

Vet ikke om noen steder man kan lese om det, men goggle is your friend.

Jeg har lagd mange smykker og andre ting på den måten, og har bare brukt gipsplater jeg har tatt fra jobben. De er jo ikke så tykke, så spørs jo hvor stor sluk du skal lage. Men vanlig gipsklosser må man da få kjøpt på noen butikker som byggmaker ol. Eller du kan lage gips selv. pulver og vann..

Men du kan jo prøve med isopor og da. Vet ikke hvordan det reagerer når det får smeltet bly f.eks på seg, men burde da fungere bra det og. Finner ikke ut før man tester.

Lenke til kommentar

Det jeg gjør er bare å tegne opp en mal på hva jeg skal lage på gipsplaten, også bruker jeg forskjellige verktøy som flat skrutrekker, kniv, nål og andre ting som passer til den formasjonen du skal skrape ut. Skraper det da bare forsiktig ut litt etter litt. Vanskeligeste er å få det like fint på begge platene, og like dypt.

lager så en liten renne likt på begge plater som man heller blyet ned i.

Må bare huske på å speilvende den ene figuren du skal skrape ut på den ene platen.

Dårlig på å forklare sånt, men skjønner?

edit: når den er stivnet, så må du klippe/slipe bort det som blir sølt. som f.eks den renna som du heller blyet ned i.

Endret av conzeed
Lenke til kommentar
Du kan slå på en platebit til en sluk. Eller kutte en rørbit på langs og slå på det. Ha treverk under mens du slår så krummer platebiten seg som du vil. Kulehammer.

9153799[/snapback]

I ungdomskolen drev vi og lagde egne sluker på den måten. Vi tegnet først sånn ca formen på sluken vi skulle ha på en messing/kobber plate som var 2-3mm tykt så skjærte vi den ut. Etter dette hamret vi med kulehammer og formet den slik vi skulle ha den for å så borre hull på begge endene for å sette på splittringer og krok. Kan ikke huske om det ble fisk av det men gøyt var det ihvertfall.

Eg tror nok det er lettere å lage wobblere enn sluk da. Skal se om eg finner link til en side med mange fine ideer.

Lenke til kommentar

Har drevet en del med dette selv, og butikken "søyd og detaljer" hadde en spesiell masse som vi brukte var forøvrig der vi fikk takk i metaller også. Men gips fungerte også, men det skal mye nøyaktighet til for å få laget en perfekt form, og allikevel pleier de å gå til helvete etter en stund, pga all varmen osv.. som førte til en enorm slitasje... Var nok mange former som ikke ble brukt i detheletatt, da gips fort kan smuldre litt og metallet renner rett gjennom.. Men for all del pass deg for det oppvarma metallet.. kan være livsfarlig...

Edit: Sløyd-detaljer.no har det nådvendige utstyret under metaller og beslager-->støping

Endret av lasse91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...