Erlec Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Som mange vet jobbet faktisk Sony og Nintendo sammen en stund. Tror ikke på meg? Se dette fra wikipedia According to the book "Game Over", by David Scheff, The first conceptions of the PlayStation date back to 1986. Nintendo had been attempting to work with disk technology since the Famicom, but the medium had problems. Its rewritable magnetic nature could be easily erased (thus leading to a lack of durability), and the disks were a piracy danger. Consequently, when details of CDROM/XA (an extension of the CD-ROM format that combines compressed audio, visual and computer data, allowing all to be accessed simultaneously) came out, Nintendo was interested. CD-ROM/XA was being simultaneously developed by Sony and Phillips. Nintendo approached Sony to develop a CD-ROM add-on, tentatively titled the "SNES-CD". A contract was struck, and work began. Nintendo's choice of Sony was due to a prior dealing: Ken Kutaragi, the person who would later be dubbed "The Father of PlayStation", was the individual who had sold Nintendo on using the Sony SPC-700 processor for use as the eight-channel ADPCM sound synthesis set in the Super Famicom/SNES console through an impressive demonstration of the processor's capabilities. Sony also planned to develop another, Nintendo compatible, Sony-branded console, but one which would be more of a home entertainment system playing both Super Nintendo cartridges and a new CD format which Sony would design. This was also to be the format used in SNES-CD discs, giving a large degree of control to Sony despite Nintendo's leading position in the video gaming market. In 1989, the SNES-CD was to be announced at the June Consumer Electronics Show (CES). However, when Hiroshi Yamauchi read the original 1988 contract between Sony and Nintendo, he realized that the earlier agreement essentially handed Sony complete control over any and all titles written on the SNES CD-ROM format. Yamauchi was furious; deeming the contract totally unacceptable, he secretly canceled all plans for the joint Nintendo-Sony SNES CD attachment. Indeed, instead of announcing their partnership, at 9 a.m. the day of the CES, Nintendo chairman Howard Lincoln stepped onto the stage and revealed that they were now allied with Philips, and were planning on abandoning all the previous work Nintendo and Sony had accomplished Nå hva om sammarbeidet hadde funket? Hva om Nintendo hadde ikke fått Yamauchi sur og sluttet kontrakten? Tenk på det, Da hadde spill som Zelda oot, Ff7-9, SSb, Mario, Mgs og mange mange andre bra spill kommet til den konsolen. Hadde det ikke vært et en drømme konsol? Men trist nok skjedde det ikke og Sony fikk faktisk den bedre dealen, med phillips misbruk av nintendo personer (sier ikke mer enn Wand of gamelon *huff*) Men i dag har jeg begynt å sett et samarbeid med Sony og Nintendo komme opp igjen. Sony tillater Mgs spill på nintendo maskiner, samme med Resident evil 4 omvendt, men ikke Microsoft. Microsoft har fått veldig lite spill over til sin konsol som har vært på Nintendo's og Sony's (utendom multi games, fifa og sånt ) Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Hvis de prøver å jobbe sammen igjen så ville det vært artig =D Lenke til kommentar
Darth MToffy Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Men i dag har jeg begynt å sett et samarbeid med Sony og Nintendo komme opp igjen. Sony tillater Mgs spill på nintendo maskiner, samme med Resident evil 4 omvendt, men ikke Microsoft. Microsoft har fått veldig lite spill over til sin konsol som har vært på Nintendo's og Sony's (utendom multi games, fifa og sånt ) Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Hvis de prøver å jobbe sammen igjen så ville det vært artig =D 9151048[/snapback] Her tror jeg du ser noe som veldig få andre ser.. Nå eier vel ikke akkurat Sony MGS eller Nintendo Resident Evil franchisen uansett. Jeg ser derimot masse festlig flamebait her når du skriver at lite har kommet til xbox Nice try though! Lenke til kommentar
Sperzel Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Hvis de prøver å jobbe sammen igjen så ville det vært artig =D Hvordan skulle dette slått ut Xbox? Spill som Xbox-kunder vil ha ville fortsatt kun vært tilgjengelig til Xbox, og for å da spille disse spillene, som i dag, måtte man hatt en xbox. Og Sony eier ikke MGS. Nintendo eier ikke RE heller, så vidt jeg vet. Det er nok utviklerne som bestemmer hvilke platformer spillet kommer på, og hvem som legger mest penger på bordet, og hvor det er mest penger å hente. Lenke til kommentar
Fnix Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Hvis de prøver å jobbe sammen igjen så ville det vært artig =D 9151048[/snapback] Nintendo slår jo ut både MS og Sony. Nyheten løftet Nintendo-kursen hele 8,8 prosent og forbi et psykologisk viktig nivå: Nintendo er nå mer verd enn hele Sony, som ikke bare lager spillmaskiner. Nintendo har nå en børsverdi på 73 milliarder dollar. http://www.digi.no/php/art.php?id=390461 Ser ikke for meg at et samarbeid på noen måter kan gå i Nintendos favør. Og xbox er nok kommet får å bli, uansett hva som skulle dukke opp. Det er nemlig ikke hvilket som helst firma som lager den. Lenke til kommentar
lektroluv Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Det er ikke Xbox'en Sony trenger å bekymre seg om, for å si det sånn. Endret 27. juli 2007 av lektroluv Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Blir lite imponert av korttenkte folk som tror at vi forbrukere har godt av et monopol i et gitt marked. Med 3 store aktører i konsollmarkedet får man en priskrig som bare gir oss forbrukere bedre produkter til lavere pris. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Jeg tror det som skjedde var til sitt beste. En CD-addon til SNES på den tiden hadde stått i fare for å bli et FMV-helvete av en annen verden. Lenke til kommentar
SteveVice Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Det med at det er Sony som tillater Metal Gear og Resident Evil serien på andre konsoller gjorde igrunn posten din ganske morsom og lite seriøs. Endret 27. juli 2007 av SteveVice Lenke til kommentar
Erlec Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Jaja, bare en teori ^^ Selv om den var litt håpefull så hadde det vært artig =D Lenke til kommentar
Dragoncrest Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Jaja, bare en teori ^^Selv om den var litt håpefull så hadde det vært artig =D 9163332[/snapback] Dagens konsollmarked har vært alt annet en "artig" hvis din "teori" har gått i oppfyllelse. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Hvis de prøver å jobbe sammen igjen så ville det vært artig =D Hvordan skulle dette slått ut Xbox? Spill som Xbox-kunder vil ha ville fortsatt kun vært tilgjengelig til Xbox, og for å da spille disse spillene, som i dag, måtte man hatt en xbox. Og Sony eier ikke MGS. Nintendo eier ikke RE heller, så vidt jeg vet. Det er nok utviklerne som bestemmer hvilke platformer spillet kommer på, og hvem som legger mest penger på bordet, og hvor det er mest penger å hente. 9151196[/snapback] Sony gjør faktisk det, Konami har signet en eksklusiv kontrakt som forbyr dem å slippe MGS på andre plattformer. Lenke til kommentar
Kjeksmestern Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Hvis de prøver å jobbe sammen igjen så ville det vært artig =D Hvordan skulle dette slått ut Xbox? Spill som Xbox-kunder vil ha ville fortsatt kun vært tilgjengelig til Xbox, og for å da spille disse spillene, som i dag, måtte man hatt en xbox. Og Sony eier ikke MGS. Nintendo eier ikke RE heller, så vidt jeg vet. Det er nok utviklerne som bestemmer hvilke platformer spillet kommer på, og hvem som legger mest penger på bordet, og hvor det er mest penger å hente. 9151196[/snapback] Sony gjør faktisk det, Konami har signet en eksklusiv kontrakt som forbyr dem å slippe MGS på andre plattformer. 9165352[/snapback] Kilde takk.. Lenke til kommentar
SteveVice Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Sony gjør faktisk det, Konami har signet en eksklusiv kontrakt som forbyr dem å slippe MGS på andre plattformer. 9165352[/snapback] Du har god fantasi om ikke annet. Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Nå hva om sammarbeidet hadde funket? Hva om Nintendo hadde ikke fått Yamauchi sur og sluttet kontrakten? Tenk på det, Da hadde spill som Zelda oot, Ff7-9, SSb, Mario, Mgs og mange mange andre bra spill kommet til den konsolen. Hadde det ikke vært et en drømme konsol? Men trist nok skjedde det ikke og Sony fikk faktisk den bedre dealen, med phillips misbruk av nintendo personer (sier ikke mer enn Wand of gamelon *huff*) Men i dag har jeg begynt å sett et samarbeid med Sony og Nintendo komme opp igjen. Sony tillater Mgs spill på nintendo maskiner, samme med Resident evil 4 omvendt, men ikke Microsoft. Microsoft har fått veldig lite spill over til sin konsol som har vært på Nintendo's og Sony's (utendom multi games, fifa og sånt ) Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Hvis de prøver å jobbe sammen igjen så ville det vært artig =D 9151048[/snapback] Hva om samarbeidet fungerte, det vet jeg ikke. Kontrakten gjaldt bare addonen som Sony laget, den såkalte PSx enheten, så når neste generasjon hadde kommet tror jeg ikke Nintendo hadde innlemmet noe mer samarbeid med Sony. Så da kan man vel heller spørre seg, ville Playstation som vi kjenner den ha sett dagens lys hvis samarbeidet hadde fungert? Det tror jeg ikke. Nintendo droppet og samarbeidet med Phillips, men ikke før at Phillips hadde fått rettigheter til å bruke både Link, Zelda og Ganondorf. Dette resulterte i de CD-I spillene som ingen vil anerkjenne engang. Og nei, det er ikke Zelda spill. Metal gear solid er Konami's prosjekt, og dem står fult lov til å utvikle spill til de enhetene de vil utvikle spill til. Resident Evil er Capcom, og som Konami kan de gi ut spill til de enhetene de vil. Nintendo trenger per i dag ikke samarbeide med hverken Sony eller Microsoft, de drar utviklere i land og store pengesummer uten deres hjelp. Kan vel heller si at det er Sony som kunne trengt hjelp fra Nintendo denne gangen. Sony gjør faktisk det, Konami har signet en eksklusiv kontrakt som forbyr dem å slippe MGS på andre plattformer. 9165352[/snapback] Om Konami ser at de kan tjene inn et eventuelt kontraktsbrud (selv om jeg ikke har sett noe slik ekslusiv kontrakt) så tror jeg nok de gjør det. Lenke til kommentar
kilik Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Sony sa på E3 at de ikke kjøper seg eksklusive spill, så jeg tviler på at noen slik kontrakt foreligger: "We have a very different approach to exclusives than some of our competitors. We don't buy exclusivity. We don't fund development. We don't, for the lack of a better term, bribe somebody to only do a game on our platform." Bit-Tech Men ja, MGS og Zelda på samme konsoll hadde jo vært moro, men da hadde vi også hatt dyrere konsoller og spill da konsollen hadde fått langt mindre konkurranse. Lenke til kommentar
Avean Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 (endret) Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Hvis de prøver å jobbe sammen igjen så ville det vært artig =D Hvordan skulle dette slått ut Xbox? Spill som Xbox-kunder vil ha ville fortsatt kun vært tilgjengelig til Xbox, og for å da spille disse spillene, som i dag, måtte man hatt en xbox. Og Sony eier ikke MGS. Nintendo eier ikke RE heller, så vidt jeg vet. Det er nok utviklerne som bestemmer hvilke platformer spillet kommer på, og hvem som legger mest penger på bordet, og hvor det er mest penger å hente. 9151196[/snapback] Sony gjør faktisk det, Konami har signet en eksklusiv kontrakt som forbyr dem å slippe MGS på andre plattformer. 9165352[/snapback] Kilde takk.. 9165375[/snapback] Den ligger her på Sony forumet, fant ikke linken igjen. Det var ett nylig intervju med Sony hvor intervjueren plagde dem litt med en rekke angripende spørsmål. Samme intervjuet hvor Sony virkelig angrep Xbox360 konsollen for å være lite nyskapende. Der sa intervjueren at det er rykter om at MGS skal slippes på Xbox360. Da svarte Sony med at det var en misforståelse mellom intervjuer og Konami. Konami har skrevet under kontrakt på at MGS forblir eksklusivt mellom Sony og Konami. Nei Sony kjøper seg ikke ekslusive spill, men utviklere kjøper seg retten til å gi det ut . Det er helt normalt. I samme kontrakten er Konami forpliktet til å kun gi det ut på Sony sine plattformer. Samme gjelder for Final Fantasy XIII som det også gikk "rykter" om. Square-Enix hadde aldri planlagt å gjøre det, samarbeidet mellom Sony og Square har alltid vært veldig sterkt. Dessuten er begge disse spillene laget med STORT fokus på Cell prosessoren. Aldri funket på Xbox360. Endret 29. juli 2007 av Avean Lenke til kommentar
SteveVice Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Nei Sony kjøper seg ikke ekslusive spill, men utviklere kjøper seg retten til å gi det ut . Det er helt normalt. I samme kontrakten er Konami forpliktet til å kun gi det ut på Sony sine plattformer. 9167229[/snapback] Det første du sier motstrider det siste du sier, men i Avean-land er alt mulig Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 29. juli 2007 Del Skrevet 29. juli 2007 Nei Sony kjøper seg ikke ekslusive spill, men utviklere kjøper seg retten til å gi det ut . Det er helt normalt. I samme kontrakten er Konami forpliktet til å kun gi det ut på Sony sine plattformer. Det høres spansk ut at en utvikler binder seg til en enhet som er såpass ustabil som PS3 er i salgstallene. Jeg tipper at Konami blir å gå over til mer multiplatform når MGS er kommet til PS3, det er i alle fall det flere har gjort. F.eks Capcom, Square Enix, Ubisoft og EA har annonsert mer støtte for flere konsoller fremfor en konsoll, og de nevnte har og satt mer trykk på Nintendo sin enhet denne generasjonen. PS3 selger bare ikke nok til å trekke til seg utviklere. Lenke til kommentar
Whackedorange Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Kansje de begge har realisert at de må jobbe sammen for å slå ut Microsoft sin xbox? Hvis de prøver å jobbe sammen igjen så ville det vært artig =D Hvordan skulle dette slått ut Xbox? Spill som Xbox-kunder vil ha ville fortsatt kun vært tilgjengelig til Xbox, og for å da spille disse spillene, som i dag, måtte man hatt en xbox. Og Sony eier ikke MGS. Nintendo eier ikke RE heller, så vidt jeg vet. Det er nok utviklerne som bestemmer hvilke platformer spillet kommer på, og hvem som legger mest penger på bordet, og hvor det er mest penger å hente. 9151196[/snapback] Sony gjør faktisk det, Konami har signet en eksklusiv kontrakt som forbyr dem å slippe MGS på andre plattformer. 9165352[/snapback] Kilde takk.. 9165375[/snapback] Den ligger her på Sony forumet, fant ikke linken igjen. Det var ett nylig intervju med Sony hvor intervjueren plagde dem litt med en rekke angripende spørsmål. Samme intervjuet hvor Sony virkelig angrep Xbox360 konsollen for å være lite nyskapende. Der sa intervjueren at det er rykter om at MGS skal slippes på Xbox360. Da svarte Sony med at det var en misforståelse mellom intervjuer og Konami. Konami har skrevet under kontrakt på at MGS forblir eksklusivt mellom Sony og Konami. Nei Sony kjøper seg ikke ekslusive spill, men utviklere kjøper seg retten til å gi det ut . Det er helt normalt. I samme kontrakten er Konami forpliktet til å kun gi det ut på Sony sine plattformer. Samme gjelder for Final Fantasy XIII som det også gikk "rykter" om. Square-Enix hadde aldri planlagt å gjøre det, samarbeidet mellom Sony og Square har alltid vært veldig sterkt. Dessuten er begge disse spillene laget med STORT fokus på Cell prosessoren. Aldri funket på Xbox360. 9167229[/snapback] :!: :!: Ligger på en forum blog under Sony, loooool, når du kommer med en kilde som er mere seriøs en den så skal jeg begynne å ta innlegga dine seriøse men for meg ser det ut som att det meste du skrive er skrevet i fanboyismens navn og kun ment som endeløst svade som ikke i det hele tatt har rot i virkeligheten. Men til tibake til temaet, er glad for att det aldri ble noe av det sammarbeidet mellom Nintendo og Sony og min begrunnelse er att de ville med stor sannsynlighet ville hatt monopol som hadde vært ett fordyrende ting for oss forbrukere. Glad for att all 3 er der og alle 3 har sin sjarm. Lenke til kommentar
Bebeluv Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Konami har nok ikke så mange avtaler med Sony trur jeg. Whacked boy rimelig digg quote Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå