Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nedlastning. Kommer de og tar meg nå?!

Anbefalte innlegg

Beklager evt. feilposting.

Kom over en artikkel her (fra 2006) og begynner å fundere på dette med ulovlig nedlastning av film / musikk, og hvordan de overvåker (om de i det hele tatt gjør det) oss som laster ned.

Beviser mot flere tusen

Ferske tall viser at over 900.000 nordmenn laster ned musikk og film ulovlig fra nettet. Ifølge Dagens Næringsliv sitter musikk- og filmbransjen på beviser mot flere tusen fildelere her i landet.

Det skal dreie seg om ip-numre, fillister, brukernavn samt fyldige oversikter over innholdet som skal ha blitt delt. I enkelte saker er også privatpersoner identifisert. Denne typen informasjon kan ifølge Datatilsynet være sensitive personopplysninger.

Når det gjelder privatpersoner - Tenker de da på de "store personene" som har harddisker stablet oppå hverandre? - Eller tar de likegodt de små nedlastnere også?

Det er mine foreldre som lurer, blir litt hysterisk når de leser om seks-sifrete bøter o.l ;) Jeg tar det helt med ro, og bryr meg fint lite. Ser jeg en politibil komme kjørende oppover her, tar jeg mine 2 HDDer og gjemmer de i boden. :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hjelper lite at musikk- og platebransjen sitter med "beviser"..

Det fortsatt politiet som skal etterforske og ta folk til retten.

Og pr.dags dato har de tydeligvis lite kapasitet til dette. Så Hvermansen kan nok ta det med ro inntil videre.

Lenke til kommentar

Javisst! :)

Og det er jo stor forskjell på å laste opp og bare laste ned, har jeg skjønt.

Har bare rundt om 100 forskjellige DVD filmer. Andre jeg kjenner har jo 1000+ t.o.m snart 3000 filmer! :ohmy:

De har fått email-advarsler fra MGM osv :!:

Lenke til kommentar

Så lenge du ikke deler noe tror jeg du kan ta det helt med ro inntil videre. Slå av delingen i alle fildelingsprogrammene så er du ganske trygg. Om du er på f.eks DC så, og du må dele noe så last ned et lass med linux ISO`er og del.

Lenke til kommentar

Du kan sikkert være ganske trygg. Men, det er ikke alltid de store stygge som tas. Noen ganger vil noen statuere et eksempel og tar en av oss vanlige. Jeg stoler ikke på noen lenger og har sluttet med denne sporten. Det koster ikke all verden å kjøpe det man har interesse for heller. Jeg har regnet på det og kom til at ca. 5.000 dekker min families behov pr. år for musikk, film og spill. Folkene som lager sakene skal jo også leve av dette. Et poeng er at jo mer vi faktisk betaler for, dess bedre kvalitet får vi tilbake. Nå er dette kun min oppfatning av problemstillingen, men jeg har jo levd en stund da.

Lenke til kommentar

Dataforbud i Fengslet? Tviler jeg på. Leste dere ikke avisa her for ikke så lenge siden da? Han som hadde stjålet fra halve/hele Norge. Husker ikke hvor han kom fra, men det var fra utlandet en plass. Han hadde det bedre i fengslet enn han hadde det i den virkelige verden og på bilde som var av han i avisa så man en fin Windows XP maskin med nett. Så at man får dataforbud i fengslet. Nei.

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hva MGM o.l. tenker på når de skal statuere et eksempel på vanlige brukere. Jeg laster ned filmer og musikk. Hvis filmen eller musikken er veldig bra kjøper jeg den.

I mitt tilfelle tror jeg de har tjent penger på at jeg laster ned først.

Lenke til kommentar

Hvis noen her ønsker å gjøre noe bra for å bli mindre tatt så anbefaler jeg dere å laste ned Gigatribe som man kan dele mapper i til div. brukere.

Det som er så bra er at hvis jeg laser ned fra en annen så vet bare jeg å vedkommende om dette.

Programmet krypterer all info som sendes så man er helt trygg.

Om noen skulle hatt lyst til å starte med Gigatribe som meg og vil invitere meg til deres nettverk så heter jeg akkurat det samme som på forumet: SpecialForce

Les mer på Gigatribe For mer informasjon.

Endret av SpecialForce
Lenke til kommentar

Jeg regner med at jeg ikke var den eneste som hadde hjertet i halsen når det kom rapporter om at datatilsynet hadde gitt norges avdeling av IFPI tillatelse til å samle inn personopplysninger fra fildelinger, selv om de selv ikke brukte "overvåkning",men holdt seg til "observasjon", tror jeg vi alle kan si oss enige om hva de aller helst sikler om.

De av oss som tilbringer til på Slyck.com eller torrentfreak, har nok hørt mye rart fra statene, hvor personvernet riktignok er langt svakere enn det er her til lands, hvor musikk/film/platebransjen har langt større muligheter og rettigheter til å gå etter vanlige fildelere, hvor alt fra 9årige skolejenter til pensjonister avdøde og folk i koma får sakspapirer dumpet ned i postkassa.

Sannsynligvis så vil nok deres medspillere her i Norge først og fremst gå etter de største og mest synlige piratene,for mest mulig PR. Stakkaren som opererte Dragon Hub på DC, og han som streamrippet Pitbullterje fra VG, er i mine øyne to av disse. Man skal heller ikke se bort ifra at de også går etter de minste først, utelukkende for sjokkverdien.

Et par enkle tips er riktignok greie å ha.

1: Vær forsiktig med hva du deler, i programmer som morpheus, limewire og kazaa, settes det automatisk opp delte mapper hvor gud og hvermann kan se hva du har å by på. Å distribuere opprettsbeskyttet materiale er per i dag en forbrytelse. Altså; skru av denne, eller sørg for at den er så tom som mulig.

2: Det finnes bedre og langt sikrere måter å laste ned på enn programmene nevnt over, nevner da bruk av torrents eller newsgroups. Dette er riktignok en smule mer avanserte programmer enn limewire og morpheus, men jeg vil si at det "lønner" seg på lang sikt,spesiellt siden mange torrentprogrammer nå bruker kryptering,eller andre finurlige måter å skjule hva de laster ned på.

En annen mulighet er å bruke programmer som Peer Guardian 2, men jeg er personlig usikker på hvor godt dette er oppdatert på sider fra norske opphavsrettighetsfolk.

3: Jeg kan ikke tenke meg at IFPI går etter folk som deler materiale de ikke sitter på rettighetene til, og med tanke på hvor mye fritt materiale det finnes der ute, enten under GPL eller andre ekvivalenter, vil jeg oppfordre til å laste ned mer fritt materiale. (Har du hørt om noen som har blitt saksøkt for å ha lastet ned linux-distros?)

GL HF

PS: Og om ikke annet,å gjemme HDDen i boden kan sikkert funke det og,for alt jeg vet=)

PPS:

Beviser mot flere tusen

Ferske tall viser at over 900.000 nordmenn laster ned musikk og film ulovlig fra nettet. Ifølge Dagens Næringsliv sitter musikk- og filmbransjen på beviser mot flere tusen fildelere her i landet.

Det skal dreie seg om ip-numre, fillister, brukernavn samt fyldige oversikter over innholdet som skal ha blitt delt. I enkelte saker er også privatpersoner identifisert. Denne typen informasjon kan ifølge Datatilsynet være sensitive personopplysninger.

For å presisere; IPadresser betyr i seg selv særdeles lite, de beviser ikke hvem som sitter foran tastaturet, ikke hvem som laster ned, altså ikke hvem som har brutt mot loven.Det er her mange liker å spille "Trådløst & usikret internett"kortet. Fillister er noe som høres skummelt ut, men som ikke er værre enn å laste ned "shared files" på DC sånn at man ser hva fyren som deler 5TB egentlig har, for så å print-screene, brukernavn er et eksempel på det samme.

Mener å huske at Kazaa gav meg " Fluffykitten2058395" en gang. :S

Endret av auran
Lenke til kommentar

det er vell da slik at det er 100% lovlig å laste ned hva pokker som helst, men det er ikke lov å spre opphavsbeskyttet materiale (laste opp). og feks på en windows-plate så står det at det kun er ulovlig kopiering/ulovlig distrubusjon som er ulovlig. ikke å laste det ned å bruke det.

når det gjelder første post av trådstarter, så har vell ingen "myndigheter" lov å tracke ip-adresser og trafikk fra ola nordmann's nettlinje. isp'er har også fint lite med hva linje blir brukt til. (dog i avtalen fra tafjord-mimer som jeg har, står det at det ikke er lov å bruke linja til ulovlig distrubsjon av etc etc, og så står det lenger ned at tafjord-mimer driter i hva du bruker den til, så, -wtf? liksom ^^)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...