Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Måter til å få hvite tenner?

Anbefalte innlegg

Kunne tenkt meg å kanskje legge inn en innsats for å få litt finere og hvitere tenner... Nå pleier jeg og bare pusse tennene 1 gang før jeg legger meg. Jeg har litt missfargede tenner. Har ikke vært spesielt flink til å pusse de ;)

Hva slags utstyr burde jeg bruke? Hva slags tannkrem er best? Er det andre ting enn å pusse tennene som hjelper? Hvor ofte? Virker sånn hjemmebleking? Trenger generelt gode råd til tannpuss :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spurte tannlegen min om dette og da fikk jeg følgende svar:

Puss tennene morgen og kveld, minst to minutter hver gang og ta fluortabletter. Puss dem gjerne etter måltider.

Bleking er veldig hardt for tennene. Slites veldig.

Endret av torkaa
Lenke til kommentar

Går hos reguleringstannlegen, og det var engang jeg hadde så mye møkk på tennene at jeg fikk brev i posten senere hvor jeg måtte dra til tannlegen ( :p ). Kom dit, så fikk jeg en solo-børste(gjør tannkjøttet bedre og friskere), også sa hun at jeg skulle bruke fluor-vann etter jeg hadde pusset. Fikk også med meg en fin lapp hvordan dette skulle gjøres, som jeg måtte henge på baderommet :D.

Vil tro at fluor vann etter grundig tannpuss vil gi effekt ja...

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
om det er hvite tenner du er ute etter, burde du bruke "whitning" tannkrem. Står veldig tudlig på pakken om det er det. Funket veldig bra for meg sålenge jeg brukte den :) og, ja, puss tennene to ganger om dagen om du virkelig vil prøve ditt beste :p

Lykke til :)

9327027[/snapback]

jeg har brukt den ett år uten noe forsjell :p

jeg pusser tennene 2 til 3 ganger daglig, grundig, hater å ha skitne tenner, føles så ugent :p er litt dyrere enn vanlig tannkrem, men føler at tennene blir renere. (colgate)

Vill ikke anbefale sensodyn sin whitning, jeg fikk sår i tannkjøttet av den :cry:

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Gjør fluor forskjell?

Jeg bruker tanntråd og pusser i allefall 2minutter morgen og kveld. Likevel får jeg litt gulaktig skinn i tenne, det blir med andre ord ikke helt hvit.

9343595[/snapback]

wiki

Nesten alle stoffer som inneholder fluor er giftige, men benbygningen til mennesker og alle andre pattedyr, avhenger av en liten dose fluor. Men alt med måte, fordi for mye fluor (fluorforgiftning, fluorose) gjøre benbygningen og tennene skjøre og deformerer knoklene. Fluor som finnes i drikkevann (estimert konsentrasjon på 1mg per liter) styrkere tannemaljen og hindrer tannråte.
så å spise flour tabler kan da ikke være bra? viss man drikker mye vann... Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Gjør fluor forskjell?

Jeg bruker tanntråd og pusser i allefall 2minutter morgen og kveld. Likevel får jeg litt gulaktig skinn i tenne, det blir med andre ord ikke helt hvit.

9343595[/snapback]

Ja, fluor gjør forskjell, beskytter tennene mot karies.

Nycomed's Fluorid (skyllevæske) er fin f.eks. ^^

Lenke til kommentar

Ikke drikk mye kaffe og vin, det misfarger tennene.

Du kan kjøpe såkalte "White strips" for å bleke tennene. Det funker veldig bra, men for all del ikke overdriv bruken. Du må ikke bruke de ofte, "bleker" du tennene for mye blir de veldig nedslitt og blå/gjennomsiktige ved ekstrem bruk.

Lenke til kommentar
Trodde ikke det gikk an å få hvitere tenner når de først er misfarget. Uten hjelp av bleking så klart.

9374850[/snapback]

Flere, om ikke de fleste, tannkremer inneholder slipemidler. Så joda, men det forutsetter vel at du kutter ut drikker som misfarger tennene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...