Faktum1 Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Hei Lurte på hvordan jeg kan få skjermen min til å lyse svakere? Dette er greit i og med at jeg synes det er lettere å få sove om natten når lystyrken er dårlig. Beklager folkens, men vet utrolig lite om skjermer, men vet såpass at jeg har flatskjerm og at det står "V7 videoseven" på skjermen. Skjermen er bestilt fra komplett for litt under 2 år siden. Endret 26. juli 2007 av Faktum1 Lenke til kommentar
rolax Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Skal du sove, kan du slå av skjermen? Da sparer du strøm i tillegg. Uansett. OT: Er det noen knapper på skjermen? Hvis det er, prøv å trykke deg frem med de. Lenke til kommentar
Boye Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 ...ble litt sent her akkurat nå, men skru på skjermsparer og sett den til standby på f.eks. 30 minutter. Problem løst. Du kan alltid bruke skjermkortets kontrollpanel til å justere ned lysstyrke/kontrast der, men selve skjermpanelet (LCD) vil aldri bli 100% mørk før du slår av baklyset. Som strengt talt betyr standby for LCD skjermer Samtidig reduserer du sjansen for "innbrenning", og du slipper piping/varme. På CRT skjermer kunne standby være litt småproblematisk med tanke på oppvarming, men LCD er virkelig raske så en kan liksegodt bruke standby for hva den er verdt. Lenke til kommentar
Faktum1 Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Mange takk for svar folkens ...ble litt sent her akkurat nå, men skru på skjermsparer og sett den til standby på f.eks. 30 minutter. Problem løst. Du kan alltid bruke skjermkortets kontrollpanel til å justere ned lysstyrke/kontrast der, men selve skjermpanelet (LCD) vil aldri bli 100% mørk før du slår av baklyset. Som strengt talt betyr standby for LCD skjermer Samtidig reduserer du sjansen for "innbrenning", og du slipper piping/varme. På CRT skjermer kunne standby være litt småproblematisk med tanke på oppvarming, men LCD er virkelig raske så en kan liksegodt bruke standby for hva den er verdt. 9151695[/snapback] Hvor finner jeg skjermkortets kontrollpanel? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Du kan begynne med å kikke nederst til høyre på oppgavelinjen, hvor klokken vises. ATi liker å etterlate seg et ikon på skrivebordet som trolig sier "Catalyst Control Center" (ATi CCC) - dette er en snarvei til kontrollpanelet. nVidia liker å stappe det grønne ikonet ved klokken på oppgavelinjen - høyreklikk, velg "nVidia Display" og skjermen din for å få justeringer opp. Ellers pleier den noenlunde universale metoden å være at man høyreklikker på skrivebordet og velger Properties (antar dette er Egenskaper på norsk). Du får en del tabber på toppen, velg Settings og du får mulighet til å endre oppløsning, skifte skjerm etc. Gå videre inn i Advanced, og du burde finne f.eks. en tab for skjermkortet eller egne innstillinger (3D, farger, skjerm etc). Syng forresten ut hvis du fortsatt har problemer. Hvis du nevner skjermkort kan jeg eventuelt legge ut noen step-by-step bilder Endret 28. juli 2007 av Boye Lenke til kommentar
Faktum1 Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 Du kan begynne med å kikke nederst til høyre på oppgavelinjen, hvor klokken vises. ATi liker å etterlate seg et ikon på skrivebordet som trolig sier "Catalyst Control Center" (ATi CCC) - dette er en snarvei til kontrollpanelet. nVidia liker å stappe det grønne ikonet ved klokken på oppgavelinjen - høyreklikk, velg "nVidia Display" og skjermen din for å få justeringer opp. Ellers pleier den noenlunde universale metoden å være at man høyreklikker på skrivebordet og velger Properties (antar dette er Egenskaper på norsk). Du får en del tabber på toppen, velg Settings og du får mulighet til å endre oppløsning, skifte skjerm etc. Gå videre inn i Advanced, og du burde finne f.eks. en tab for skjermkortet eller egne innstillinger (3D, farger, skjerm etc). Syng forresten ut hvis du fortsatt har problemer. Hvis du nevner skjermkort kan jeg eventuelt legge ut noen step-by-step bilder 9162404[/snapback] Mange mange takk for svært kunnskapsrike innlegg her Boye, ikke mange som er så flink til å hjelpe og kan så mye om data som deg ser det ut til . Kikket på oppgavelinjen min nå og fant noe som het NVIDIA hvor du blandt annet kan drive med forskjellige farger i forhold til pcen, er det dette du mener? Lenke til kommentar
Boye Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 Det kan godt være, tror du er inne på noe der! For å være helt sikker la jeg med noen bilder fra forskjellige kontrollpaneler som nVidia benytter (klassisk VS nytt), sitter på nVidia skjermkort nå så da var saken grei Må si jeg faktisk foretrekker det gamle kontrollpanelet, men begge tillater justering av farger. En veldig kjekk ting er at når du først har justert deg fram til noe du liker, så kan verdiene lagres til en profil. Profilen kan du så velge nederst på nVidia ikonet ved oppgavelinjen. Greit når man f.eks. vil ha en kontrastfattig/lyssvak innstilling for programmering, lesing etc. men vil ha "full blast" på spill eller video Lenke til kommentar
Faktum1 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Fant nVidia nå, men når jeg trykket på ikonet kom det bare masse forskjellige filer opp, hvordan får jeg det til å bli som du nettop viste? Prøvde setupen, den gikk bra og så ble jeg bedt om å restarte maskina, men når maskina gikk på igjen så fant jeg ikke programmet innstalert. Endret 31. juli 2007 av Faktum1 Lenke til kommentar
Boye Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Hm....alternativt kan du gå inn i kontrollpanelet via skrivebordet, forhåpentligvis! - høyreklikke på skrivebord - velge NVIDIA Control Panel Kan det være driverproblemer du sliter med? Lenke til kommentar
Faktum1 Skrevet 31. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2007 Hm....alternativt kan du gå inn i kontrollpanelet via skrivebordet, forhåpentligvis! - høyreklikke på skrivebord - velge NVIDIA Control Panel Kan det være driverproblemer du sliter med? 9181017[/snapback] Kom inn på NVIDIA Control Panel nå, der kunne jeg velge mellom 3D-innstillinger og skjerm, hvilken knapp trykker jeg fra nå av? Føler ialfall at vi nærmer oss en løsning her Boye, takket være din medhjelpsomhet , mange mange takk Lenke til kommentar
Boye Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Da kommer det seg! Du skal velge Skjerm. Deretter "Juster fargeinnstillinger for skrivebordet". Se vedlagt bilde. Jeg antar valgene er noenlunde det samme som på din maskin, men se hvordan det går Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå