Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?


Anbefalte innlegg

Slenger meg på her jeg også.

 

Er det en fordel og ha Imo-60 fra før når man søker jobb offshore i et selskap?

 

Min utdannelse.

-GK Mekaniske Fag

-VK1 Elektromekaniske Fag

-Fagbrev som industrimekaniker

-Snart fagbrev som maskinarbeider

 

Elektromekaniske fag har jo utrolig masse automasjon inni seg, mye av teorien var lik den som var på vk1/2 automasjon pluss at vi hadde mer fokus på det mekaniske. Har Fagbrev som industrimekaniker og kan skilte med en utrolig variert opplæringstid med utreise og store krav til problem løsninger på plassen der du jobber. Er snart i besittelse av Maskinarbeider/CNC operatør fagbrev hvor jeg har lært mye om nøyaktighet og det er utrolig masse tenking og spekulering i dette faget, tro det eller ei. Er ikke alltid like lett og lage en klump med metall som ligner på tegningen som en eller annen ingeniør har tegnet på den vanskeligste måten (noe som ikke er sjelden :p)

 

Har et sosialt liv som andre folk og er aktiv i sport, er glad i og møte mennesker og samarbeide med folk så det personelige kan de vel ikke utsette noe på!

 

Så, hvordan kan mine sjanser være til og få jobb offshore?

 

Kan jo nevne at jeg kjenner et par stykker som har/har hatt bra rang innen offshore pyramiden så kan jo høre med de om de kan legge inn et godt ord :innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare å søke i vei :)

 

Søker du ikke, får du ikke. Så enkelt er det ;)

 

Bruk det du har av referanser, men vær klar over at det å hoppe rett inn i et olje/riggselskap ikke alltid er like lett.

 

De fleste kommer inn via kontraktører/underleverandører som har jobber offshore.

 

Knytter seg nettverk/kontakter og hopper videre i systemet etterhvert som de får erfaring og blir mer attraktive for selskapene.

Lenke til kommentar

Husk at elektriker lærlinger har 6 månder jobbing på land hos elektro firma før fagprøven.

 

 

 

jobber Offsorelærling elektriker 6 måneder på land før fagprøven?

Trodde det var 5-7 uker på land.

Lenke til kommentar

Det er helst innen oljeselskapene og drilling selskapene at det foregår mye ansettelser på kjennskap og vennskap.

 

De tar gjerne inn folk som de blir kjent med, fra kontraktørfirmaer.

 

Søknadene blir gjerne lagt ut offentlig.

Men det er vanligvis de som selskapene kjenner til via kontraktører og slikt, som får jobbene.

Lenke til kommentar

Det er ikkje heilt min erfaring, det ansettes veldig mange lærlingar og folk med relevant erfaring med gode referanser.

 

Eit poeng er jo at jobbane blir lagt ut internt i selskapet først, får dei nok søkarar der er det ikkje naudsynt å gå ut med den. Dei kan få søknader nok til å fylle alle stillingene internt, men må likevel lyse ut eksternt, sjølv om sjansane for at dei som søkte internt får jobben er stor.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Vel.

 

Jeg har jobbet med mange som har vært lærlinger i selskapene. gjelder stort sett folk som er en 23+, så ganske ferske fra selskapene.

 

Og de sier iallefall at svært få lærlinger har fått jobb.

Vanligvis fikk kun 1 eller 2 innen de fleste disiplinene jobb.

Ikke så store prosentandelen av alle lærlingene.

 

Men jeg vet at de har begynt å ansett en del av lærlingene de siste par årene.

Men å få jobb etter læretid har vært veldig usikkert, selv om det er litt bedre akkurat nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
har nå fått lærlingplass hos aibel og skal jobbe på melkøya/snehvitanlegget som elektriker, og lurer på om sjansene mine for å komme meg på plattform er brae etter å ha jobbet der og tatt fagbrev

 

Vetco Aibel har offshore avdelinger. Snakk heller med dem.

Lenke til kommentar

Ops, hadde ikke fått med meg at firmaet hadde byttet :/

 

Men jeg tviler ikke på at han kan få dra litt offshore når han blir ansatte i Aibel, noe jeg regner med han gjør vist han bare oppfører seg fint =)

Lenke til kommentar
Ops, hadde ikke fått med meg at firmaet hadde byttet :/

 

Men jeg tviler ikke på at han kan få dra litt offshore når han blir ansatte i Aibel, noe jeg regner med han gjør vist han bare oppfører seg fint =)

 

hehe, har ingen planer om å gå amok når jeg starter der ;)

men jeg må nok enda vente til jeg har tatt fagbrev før jeg kan bli sendt offshore

Lenke til kommentar

Jeg er utdannet maskiningeniør og har også fagbrev som maskinarbeider.Har no fått jobb som ingeniør men har alltid vært interessert i en jobb på en plattform.

 

Noen som vet om det er jobber på en plattform som hadde passet en mann med min utdannelse, og eventuelt om hvor jeg kan finne mer informasjon om det??

Lenke til kommentar
Slenger meg på her jeg også.

 

Er det en fordel og ha Imo-60 fra før når man søker jobb offshore i et selskap?

 

Min utdannelse.

-GK Mekaniske Fag

-VK1 Elektromekaniske Fag

-Fagbrev som industrimekaniker

-Snart fagbrev som maskinarbeider

 

Elektromekaniske fag har jo utrolig masse automasjon inni seg, mye av teorien var lik den som var på vk1/2 automasjon pluss at vi hadde mer fokus på det mekaniske. Har Fagbrev som industrimekaniker og kan skilte med en utrolig variert opplæringstid med utreise og store krav til problem løsninger på plassen der du jobber. Er snart i besittelse av Maskinarbeider/CNC operatør fagbrev hvor jeg har lært mye om nøyaktighet og det er utrolig masse tenking og spekulering i dette faget, tro det eller ei. Er ikke alltid like lett og lage en klump med metall som ligner på tegningen som en eller annen ingeniør har tegnet på den vanskeligste måten (noe som ikke er sjelden :p )

 

Har et sosialt liv som andre folk og er aktiv i sport, er glad i og møte mennesker og samarbeide med folk så det personelige kan de vel ikke utsette noe på!

 

Så, hvordan kan mine sjanser være til og få jobb offshore?

 

Kan jo nevne at jeg kjenner et par stykker som har/har hatt bra rang innen offshore pyramiden så kan jo høre med de om de kan legge inn et godt ord :innocent:

 

 

ta vk2 automasjon. spørte en som jobber offshore og han sa du lett tjente 800k i året.

og at det var skrikende behov for automatikkere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...