Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Penger er alt.

Blir lite oljejobb-goder uansett om 3-5 år. Da innrømmer myndighetene at det er nesten tomt for økonomisk utvinnbare oljer. Akkurat som da HELLAS innrømte at de hadde 12,7 % underskudd og ikke 3.5 %.

Myndighetene bløffer alltid. Det er mitt råd til dere ungsauer. :mrgreen:

Det du skriver er så dumt at det bare blir latterlig..

Lenke til kommentar

ConocoPhillips søker:

Elektrikere

Automatiker

ESD Tekniker

EL kontroll teknikere

http://www.conocophillips.com/EN/norwaycareers/experienced/job_search/pages/index.aspx

Lykke til med søkingen ! :thumbup:

Haha.

Let the battle begin!

Ser for meg at ganske mange flittige CV skrivere i gang nå ja :)

Og det eneste som er sikkert er at det kommer til å være oljeproduksjon, selv på eksisterende felt, i MYE mer enn 3-5 år til.

Mange norske, eksisterende felt, har faktisk fått godkjent søknader for videre drift i flere tiår til.

Lenke til kommentar

Penger er alt.

Blir lite oljejobb-goder uansett om 3-5 år. Da innrømmer myndighetene at det er nesten tomt for økonomisk utvinnbare oljer. Akkurat som da HELLAS innrømte at de hadde 12,7 % underskudd og ikke 3.5 %.

Vi skal se på det.

Lenke til kommentar

Hva er ESD tekniker og EL kontroll tekniker?

ESD tekniker hadde blitt det som statoil ville kalt "NAS" tekniker. Går altså på nedstengingssystemer. EL kontroll blir automatisering og styring på turbiner, injeksjonspumper o.l

Penger er alt.

Vi skal se på det.

Ja, vi trenger faktisk ikke vente lengere enn til i morgen for å finne ut av det.

Lenke til kommentar

Hva er ESD tekniker og EL kontroll tekniker?

ESD tekniker hadde blitt det som statoil ville kalt "NAS" tekniker. Går altså på nedstengingssystemer. EL kontroll blir automatisering og styring på turbiner, injeksjonspumper o.l

Brann og Gass det ja... Og turbintekniker. Stillinger som ikke eksisterer på samme måten lengre i Statoil.

Lenke til kommentar

Hopper rett inn her med et spørsmål til dere som har litt greie på dette. Jeg har veldig lyst på skiftarbeid, altså jobbe en periode og være hjemme en periode. Har hørt at det er vanskelig å få slik jobb, stemmer det?

Jeg er utdannet ingeniør (3år) i elektronikk ved Høyskolen i Vestfold. Jeg er så å si nyutdannet, var ferdig sommer 2009. Jobbet på deltid hos Kongsberg Maritime med automasjonsystemer (test av hardware) hele siste skoleår (50% stilling ved siden av 100% studie). Har nå fast jobb i en produksjonsbedrift som programmerer/prosjektingeniør med ansvar for utvikling av et automasjonsystem (SCADA).

Hvordan er jobbmulighetene generelt for meg på plattform? Er ikke spesielt interessert i kontorjobb på land, det har jeg nå. Er som dere skjønner interessert i automasjon og elektronikk.

Takker for alle svar!

Lenke til kommentar

Enkelt og greit.

Det finnes svært få ingeniører i rotasjon offshore.

Og som nyutdannet kan jeg nærmest garantere at du ikke får en av de stillingene.

Og du har ikke rette utdanningen for en fagarbeider stilling heller.

Vil du ut offshore så er beste sjangsen trolig en stilling i selskaper som feks autronica, abb el som driver med alarm og kontrollsystemer offshore.

Det er ikke 100% stillinger offshore. Men de har rotasjoner på prosjekter ol.

Og mange plattformer har en grunnbemanning av Elektronikk folk gående.

Men en slik stilling må man nok jobbe seg opp til.

Lenke til kommentar

Takk for svar Arteju!

Ja, er vel noe sånn jeg har hørt fra før også, at ikke ingeniører er på rotasjon, men at de helst sitter i et kontor på land. Jeg har veldig lyst til å komme meg ut på plattform, og veien dit, gjennom et kontor på vestlandet er ikke så lett, da jeg bor på sørøst-landet med familie her.

Får smiske litt med bekjente. Trenger forsåvidt ikke være noen ingeniørstilling heller. Fikk besøk i går av en som jobber som servicemann på sjøen, og han mente på at min utdannelse var veldig ettertraktet. Men er jo sikkert som du sier at man må jobbe seg oppover, og det er nok kontor jeg eventuelt er attraktiv til da...

Endret av jale
Lenke til kommentar

Og mange plattformer har en grunnbemanning av Elektronikk folk gående.

Disse minker det på. Statoil har stort sett sendt alle disse iland. Automatikerne som tar seg av den biten nå, men ass. fra ingeniørgruppen på land.

Jepp.

De reduserer der de kan.

Akkurat som de vil (og har mange steder) fjerne bemanningene i resepsjonen på plattformene.

Så vil de også fjerne Telecom folkene offshore nå.

De mener vel at jobben kan gjøres fra land..

Ikke helt overbevist om det der selv. Men de får prøve å se...

De vil prøve å fjerne så mye folk offshore som de kan klare er jeg redd.

Men mange plattformer har fortsatt gamle kontroll systemer.

Og de må veie kostnadene ved å holde en digital bemanning, opp mot myndighetskrav og kostnader ved ombygging.

Jeg tror at temmelig mange plattformer vil ha digital bemanning i mange år enda.

Kompetansen trengs for å kjøre de gamle systemene i gang igjen etter feks NAS.

Samt å holde kontinuerlige bugs i sjakk.

Og det eneste sikre da, frem til en ombygging er utført, er å ha digital bemanning ombord.

Endret av Arteju
Lenke til kommentar

Automasjon tar mer og mer ja.

Bare naturlig det.

Men på de siste statoilriggene jerg har vært på så har det kun vært digital som jobbet med de gamle kontrollsystemene.

Det ble visstnok for omfattende å kurse opp folk til å bli oppegående nok på de gamle systemene.

Men nå pågår det jo ombygginger på mange plattformer.

Så det er jo bare et tidsspørsmål før digital er helt borte.

Så får vi se hva neste gruppe som skal bort blir :p

Lenke til kommentar

Penger er alt.

Olje- og energidepartementet lover 40 år til med høy aktivitet på sokkelen.

http://www.offshore.no/nyheter/sak.aspx?id=28868

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

23 automatikerlæringer tok statoil inn i år.

10 stk fra nordnorge.

1 eller to fra Rogaland.

1 på Melkøya, 3 på Kårstø og Mongstad og 2 på Kollsnes tror eg det var.

Og noen andre landplasser så vidt eg husker.

Resten offshore.

Så vet vi det ;)

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...