Gå til innhold

Oljerigg - hvordan er jobb mulighetene?

Anbefalte innlegg

Synes det blir alt for mye oppheng i karakterer og Kvoter. Det de er ute etter er mennesker som de tror kan fungere normalt på en oljeinstallasjon. Selvfølgelig vil de ha mennesker som kan lære, men ut ifra det jeg leser i denne posten her så er 4 - 4,5 et dårlig snitt, noe det ikke er. Personene de tar inn må kunne henvise til at de bidrar og tar iniativ. Har du 6 i snitt og ikke gjør en dritt hjemme, så er ikke det positivt. Hvor godt du fatter det teoretiske på skolen er så som så, men når du kommer offshore så kan du gjerne skru klokken 10-20 år tilbake og plutselig har du aldri sett utstyret før.

Grunnen til at du burde kunne vise til iniativ er fordi du har veldig lite kontiunitet i læretiden din. Mens andre lærlinger er på jobb hver dag og får daglig input, får du 2 uker med intens eller kanskje så og si null jobbing, for der etter å gå 4 uker uten å trenger å sende en tanke til jobb. DERFOR er det aktuelt å ha personer som viser at de yter, kanskje jobber frivillig eller kan vise at de tar iniativ når det kommer til tingene som interesserer dem. Iniativ til selvstudium er hva jeg prøver å hinte til her.

Jeg skjønner dette men når det er så mange søkere så regnet jeg med at de tar ut de med beste karakterer. En plass må de jo begynne med å sortere ut søknader.

Hva er bra karakterer ? Hvorfor skulle de slavisk velge dem med best karakter ? Du skal kunne selge/reklamere deg selv når du søker jobb. Om du sender inn ett karakter ark med kun 6`ere og en søknad som ikke er interessant, så er det ikke noe overraskelse om du ikke får svar.

Denne fyren det var snakk om hadde 2 i i EL-Energi. Det blir noe helt annet enn hvis man har fire i faget. Det var derfor jeg tok opp det pga. 2 i EL-Energi

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det blir alt for mye oppheng i karakterer og Kvoter. Det de er ute etter er mennesker som de tror kan fungere normalt på en oljeinstallasjon. Selvfølgelig vil de ha mennesker som kan lære, men ut ifra det jeg leser i denne posten her så er 4 - 4,5 et dårlig snitt, noe det ikke er. Personene de tar inn må kunne henvise til at de bidrar og tar iniativ. Har du 6 i snitt og ikke gjør en dritt hjemme, så er ikke det positivt. Hvor godt du fatter det teoretiske på skolen er så som så, men når du kommer offshore så kan du gjerne skru klokken 10-20 år tilbake og plutselig har du aldri sett utstyret før.

Grunnen til at du burde kunne vise til iniativ er fordi du har veldig lite kontiunitet i læretiden din. Mens andre lærlinger er på jobb hver dag og får daglig input, får du 2 uker med intens eller kanskje så og si null jobbing, for der etter å gå 4 uker uten å trenger å sende en tanke til jobb. DERFOR er det aktuelt å ha personer som viser at de yter, kanskje jobber frivillig eller kan vise at de tar iniativ når det kommer til tingene som interesserer dem. Iniativ til selvstudium er hva jeg prøver å hinte til her.

Jeg skjønner dette men når det er så mange søkere så regnet jeg med at de tar ut de med beste karakterer. En plass må de jo begynne med å sortere ut søknader.

Hva er bra karakterer ? Hvorfor skulle de slavisk velge dem med best karakter ? Du skal kunne selge/reklamere deg selv når du søker jobb. Om du sender inn ett karakter ark med kun 6`ere og en søknad som ikke er interessant, så er det ikke noe overraskelse om du ikke får svar.

Denne fyren det var snakk om hadde 2 i i EL-Energi. Det blir noe helt annet enn hvis man har fire i faget. Det var derfor jeg tok opp det pga. 2 i EL-Energi

Han hadde intervju samme dag som meg. Han hadde ikke tatt med karakterene fra VG2, bare fra vg1 hvor han hadde tålig brae karakterer. Det er grunn til at han kom inn.

Lenke til kommentar
OK. Men uansett så synes jeg det er rart at en med så dårlige karakterer får jobb offshore når det er så få på plasser som lærling offshore.

Karakterer er ikke alt i denne verden, tro det eller ei. Disse oljeselskapene plukker ut både ifra søknad og ut ifra karakterer. Det er ofte opp til fadderen og velge hvem han ønsker å ha.

La meg ta ett eksempel. (Disse eksemplene er tatt ut av luften og er fryktelig overdrevet, men du fatter pointet)

Ole Hansen har 3.8 i snitt. Han spiller fotball, er frivillig med i rødekors og er aktiv og frilufsinteressert hjemme. Han har en stor vennegjeng og er veldig sosial.

Petter Hansen har 5.5 i snitt. Han gjør svært lite hjemme. Han er ikke særlig aktiv på fritiden og har en liten vennekrets som han henger med.

Hvem ville du jobbet 2 uker med ?

Petter Hansen...............?

Lenke til kommentar

Han hadde intervju samme dag som meg. Han hadde ikke tatt med karakterene fra VG2, bare fra vg1 hvor han hadde tålig brae karakterer. Det er grunn til at han kom inn.

Dette må da være kødd? Han sendte da inn karakterene på søknaden?

Lenke til kommentar

Dette må da være kødd? Han sendte da inn karakterene på søknaden?

Han sa til meg at han ikke hadde tatt med karakterene fra Vg2!

Lenke til kommentar
""Dette må da være kødd? Han sendte da inn karakterene på søknaden? ""

haha nei

På søknadsiden til statoihydro måtte man skrive inn gjenomsnittskarakterene på programfagen Vg1 og Vg2 pluss at man skulle laste opp to karakterene fra VG1 og terminkarakteren på VG2

Endret av Joker91
Lenke til kommentar
vet, men det går an å sende uten å fylle det ut eller å laste opp filer

Virker veldig rart hvis statoil hydro innkalte enn med ufullstendig søknad.

Kom du til intervju joker?

Jeg går VG2 Automatisering så det blir nok evt. ikke noe intervju før til neste år.

Lenke til kommentar
vet, men det går an å sende uten å fylle det ut eller å laste opp filer

Virker veldig rart hvis statoil hydro innkalte enn med ufullstendig søknad.

Kom du til intervju joker?

Jeg går VG2 Automatisering så det blir nok evt. ikke noe intervju før til neste år.

Ok. Noe jeg lurer på er hvordan det er å ta for eksempelt VG2 automasjon som privatist mens man er lærling. Noen som har erfaring fra det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

jeg er 21 år gammel/ung... har fagbrev som motormann, (dvs at jeg har grunnkurs mekaniske fag, vk1 skipsteknisk drift,2 år lærling på båt bak ryggen).. har nettopp fulført teknisk fagskole, 1år. .. skal søke om maskin offiser sertifikat klasse 4 nå..

hvordan er mine sjanser på rigg ut ifra deres kunskap?

Lenke til kommentar

Nån som veit kos mulighetane e om man går f.eks VG2 AUA og har utplasering, om man då kan ha denne tiden på platform?

Veit ikke om de gidder, eller kanskje det er til enhver og ethvert tilfelle krav til sikkerhets kurs osv ? :)

Om man har lyst til og være på rigg, så er det jo en sjangse grønn om man kunne hatt muligheten til og se litt på åssen de har det der som trikkere / automatiseringsfolk i forholdt til andre steder, you know what i'm saying ? xD

Lenke til kommentar
Nån som veit kos mulighetane e om man går f.eks VG2 AUA og har utplasering, om man då kan ha denne tiden på platform?

Veit ikke om de gidder, eller kanskje det er til enhver og ethvert tilfelle krav til sikkerhets kurs osv ? :)

Om man har lyst til og være på rigg, så er det jo en sjangse grønn om man kunne hatt muligheten til og se litt på åssen de har det der som trikkere / automatiseringsfolk i forholdt til andre steder, you know what i'm saying ? xD

Nei det går nok ikke. Koster nok for my å ha utplassering på plattform. Må jo ha div sikkerhetskurs. Statoil tar i mot elever til utplassering på mongstad.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke mulighet å ha utplassering på plattform. Alt for mye kurs med krav for arbeid. Uten sikkerhetskurs må du ha disp for å dra offshore og da kan du ikke oppholde deg lenge ute i havet før du må tilbake til land

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...