Megnus Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 (endret) Hei alle sammen I dag skulle jeg opp til en kompis og fikse nettverket i husstanden deres. Problemet var at det trådløse nettet fungerte ikke. Det første jeg gjorde var å finne ip-en til routeren (linksys). Etter det, satt jeg opp aksesspunktet som de bruker til trådløst. Jeg forandret ip'en til 192.168.15.2 (ettersom routeren har 192.168.15.1 Deretter satte jeg default gateway på aksesspunktet til 192.168.15.1. Det siste jeg gjorde var å skrive inn MAC adressen til routeren i "repeater" funkjonen i aksesspunktet. Så slik det er satt opp nå, går det en kabel fra modem til router og en fra router til aksesspunkt. (Linksys WAP54g forresten) Allt fungerte Vi går ned, snakker litt. Plutselig hører vi hyling fra loftet. "Nettverket fungerer ikke lenger!" Hvordan kan det skje? Hverken de pcene som er koblet til med kabel eller de som er koblet til trådløst fungerte nå! Jeg prøvde å sette allt opp på nytt, skjekket kabler og restartet router og aksesspunkt og pc. Etter en stund, funket plutselig lillebroren til kameraten min sin pc, men ingen av de andre ! (selv om vi bare tok kabel rett fra routeren og ikke hadde kobla i noe aksesspunkt) Jeg prøvde å sette opp allt på nytt, men denne gangen fungerte det heller ikke. Trenger sårt hjelp av dere Såå. jeg føler jeg har mere ødelagt noe der enn fikset. Edit: skriveleif Endret 31. juli 2007 av Megnus Lenke til kommentar
agvg Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Ta vekk den MAC-adressen du satte inn, den skal da ikke trenges når du bruker kabel. Det første du må finne ut er om linja ut i verden funker. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Linja ut i verden funker Men, man må jo bruke MAC adresse? Det står hvertfall det når man velger repeat funkjsonen. Men ok, skal prøve. Takker for svar Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Har du sjekket at alle Pcene får ip adresse? Virker DHCP på ruteren. Prøv ipconfig /release og renew. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) japp . .alle får ip. Men, er det noe spesielle ip som de skal ha? Med tanke på at router og aksesspunkt bruker 192.168.15.1/2 ? Eller er det mere tilfeldig? Edit: Grunnen til at det ikke funket med kabel på alle pcene fannt kameraten min ut i dag at noen av portene på routeren plutselig døde Så alle portene funker ikke lenger faktisk :!: Endret 27. juli 2007 av Megnus Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Bare pass på at DHCP scopet ikke deler ut 192.168.15.1/2 så skal det være greit. Er du sikker på at det ikke er nettverkskablene som er problemet? Har du sjekket alle Pc'er mot de portene som virker? Det er veldig sjelden at flere porter på en ruter/svitsj ryker samtidig. Hvis det er så og ruteren er ny bør det reklameres på dette. Sjekk også at strømtilførselen er ok. Det bør helst settes opp beskyttelse mot overspenning etc for Pcene og nettverksutstyret. MAC adressen du satte opp på AP'en bør legges inn igjen. Dette er en sikkerhetsfunksjon som gjør at denne AP'en kobler seg mot riktig ruter - ikke mot hvilken som helst som tilfeldigvis skulle være innen rekkevidde. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 MAC adressen du satte opp på AP'en bør legges inn igjen. Dette er en sikkerhetsfunksjon som gjør at denne AP'en kobler seg mot riktig ruter - ikke mot hvilken som helst som tilfeldigvis skulle være innen rekkevidde. 9156747[/snapback] Slik jeg forstår så bruker han kabel mellom AP og router og da kobler ikke AP-et seg opp mot noe som helst via WLAN. Lenke til kommentar
MasterBlaster Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 (endret) Slik jeg forstår så bruker han kabel mellom AP og router og da kobler ikke AP-et seg opp mot noe som helst via WLAN. Det er nok riktig det som blir påpekt her; du kan ikke har AP'en koblet til ruteren både via kabel og trådløst. Ta ut kabelen og prøv uten. Det kan hende du fikke en loop og at spanning tree (Hvis ruteren din støtter dette) blokkerte kabelporten siden det alt også var en forbindelse via trådløst. Mao. prøv å ta ut kabelen til ruteren fra AP og la MAC adressen til ruteren ligge inn. Prøvå koble opp da. Endret 28. juli 2007 av MasterBlaster Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 Routeren er ikke trådløs, så det er nødt til å gå en kabel fra router til AP Lenke til kommentar
H80 Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Du skal ikke bruke repeater-funksjonen i aksesspunktet dersom du bruker kabel til routeren. Sett opp ruteren som default gateway i aksesspunktet og la sistnevnte være DHCP-server hvis mulig. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 så. Aksesspunktet skal være DHCP server? Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 28. juli 2007 Del Skrevet 28. juli 2007 Nei. La routeren være DHCP-server, men still den slik at den ikke deler ut adressen 192.168.15.2. Du kan f.eks. sette den til å dele ut IP-er mellom 192.168.15.10 og 192.168.15.50. Aksesspunktet skal bare være et bindeledd mellom kablet og trådløst nettverk og ikke noe annet. Den skal være satt opp som et rent aksesspunkt uten noen repeater-funksjon eller noe slikt. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 28. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 28. juli 2007 ok. Takk for hjelp Skal prøve dette Lenke til kommentar
huron Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 (endret) Du burde heller ikke koble kabelen fra routeren i wlan/internett porten på aksesspunktet. Bruk en av portene 1-4 så lenge du bruker routeren/modemet til gateway og dhcp-server edit: Heter aksesspunktet WAP52g?? Finner ikke særlig mye av den på google. Endret 30. juli 2007 av huron Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 30. juli 2007 Del Skrevet 30. juli 2007 huron: Et aksesspunkt har bare én Ethernet-port - i motsetning til trådløsroutere som normalt har fem (LAN 1-4 og WAN/Internet). Regner med at "WAP52G" er en skriveleif, og at trådstarter har en Linksys WAP54G. Lenke til kommentar
Megnus Skrevet 30. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2007 ahh .. sorry . .skriveleif =P nettet funker nå forresten. . men det klikker OFTE. regner med at det er en dårlig router. Lenke til kommentar
huron Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 huron: Et aksesspunkt har bare én Ethernet-port - i motsetning til trådløsroutere som normalt har fem (LAN 1-4 og WAN/Internet). Regner med at "WAP52G" er en skriveleif, og at trådstarter har en Linksys WAP54G. 9174838[/snapback] Ja sefølgelig. Blingsa litt der. Lenke til kommentar
Wayshot Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 ahh .. sorry . .skriveleif =P nettet funker nå forresten. . men det klikker OFTE. regner med at det er en dårlig router. 9177467[/snapback] Prøv å koble en PC til routeren via kabel for å finne feilkilden. Dersom det blir problem, er det routeren. Dersom kablet nettilgang funker utmerket, er det aksesspunktet. Uansett: Prøv å oppdatere firmware på begge, dersom det er nyere firmware tilgjengelig. Lenke til kommentar
arghzzz Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Jeg bruker en wrt54gl og en wap54G uten noen problemer. Stabilt som fan. Bruker dd-wrt firmware på begge. dd-wrt slipper ikke firmware for wap54g, men firmwaren til en av typene fungerer på den. bare å søke på google. P.P.S: Med den firmwaren vil ikke resetknappen bak på wapèn fungere lengre. Og reset av passord må gjøres via telnet/ssh. Lenke til kommentar
H80 Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Nei. La routeren være DHCP-server(...) 9161802[/snapback] Har du en begrunnelse for dette? Selv synes jeg det er ryddigst å la aksesspunktet være DHCP-server for trådløs-klientene, og la ruteren styre de kablede klientene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå