mOkk Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Hei. Nettopp fått ip-telefon i huset og har koblet den opp slik jeg vil ha den, men telefonen fungerer ikke (ikke summetone) Har tidligere satt opp en ftp hjemme og i forbindelse med dette har jeg satt modemet i bridged mode og koblet meg opp mot internett med trådløsrouteren for og enkelt og greit åpne porter. Skulle nå tro at det bare var å lefse ip-adapteret inn i ruteren og plugge telefonledninga i adapteret men den gang ei... Noen som har forslag til hva problemet kan være? (Evt. løsning) Telefonen fungerer forøvrig med samme oppkoblingen når modemet er i router mode og trådløsroutern i dhcp, men vil gjerne forstette å ha det oppsettet jeg har nå. Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Hvem har du iptelefoni av? 9149521[/snapback] Telenor desverre (ikke min avgjørelse... ) Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 26. juli 2007 Del Skrevet 26. juli 2007 Telenor says: Kan man selv koble opp utstyret? Ja, adapter som skal kobles til ADSL vil bli tilsendt. Adapteren er klargjort for bruk av bredbåndstelefoni. På adapteren er det en port (kontakt) som man kobler sin eksisterende telefon til. Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 26. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2007 Øhh... Tror ikke du forsto problemet mitt helt. Er ikke oppkoblingen som er problemet, men en eller annen snedig konfigurasjon i routeren eller noe sånt. Telefonen funker ikke når modemet står i bridged og jeg bruker routeren til å koble opp mot internett. Telefonadaperet er koblet til routeren og telefon er koblet til adapteret. Har et Thomson 510i modem og en Linksys WRT54G router. Lenke til kommentar
andy2000 Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Får du sjekket om adapteret har kontakt med routeren og i tillegg sjekket at routeren ikke sperrer for de portene som trengs for å bruke VoIP? Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Får du sjekket om adapteret har kontakt med routeren og i tillegg sjekket at routeren ikke sperrer for de portene som trengs for å bruke VoIP? 9151975[/snapback] Adapteret har kontakt med routeren. Må jeg forwarde porter i routeren for å åpne for ip-telefonen? Har du noen peil på hvilke porter det det er snakk om? Har prøvd å skru av brannmuren i routeren but no luck... skjønner ikke en dritt jeg Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 http://www.dinside.no/php/art.php?id=278439 Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Jau, har rota litt mer rundt i routeren nå og lurer på følgende: Burde ikke telefonen fungere hvis jeg setter opp DMZ til ip-adapteret? Problemet er vel da at adpateret må ha fast ip eller... Lurer også på om dette kan være et problem som ligger i programvaren til routeren? Har den nyeste firmwaren fra linksys... Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 27. juli 2007 Del Skrevet 27. juli 2007 Enten må du forwarde riktige porter til voip adapteret, evt. setter du det i DMZ. Mener at det skal være en funksjon på DHCP serveren i linksys rutere som gjør at du kan tildele en vis MAC adresse en fast IP adresse via DHCP. Da slipper du problemer med at adapteret plutselig har fått ny IP etter et strømbrudd. Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 (endret) Enten må du forwarde riktige porter til voip adapteret, evt. setter du det i DMZ. Mener at det skal være en funksjon på DHCP serveren i linksys rutere som gjør at du kan tildele en vis MAC adresse en fast IP adresse via DHCP. Da slipper du problemer med at adapteret plutselig har fått ny IP etter et strømbrudd. 9156078[/snapback] Har nå satt opp DMZ på ip-adapteret, men ikkeno funkbarhet å spore.... Fant ikke funksjonen du pratet om. Tror kanskje jeg skal prøve en annen firmware på routeren ettersom telefonen funker når ruteren står innstilt som ren dhcp og jeg kobler til internett med modemet. Kan ikke finne noen logisk grunn til at den ikke skal fungere med de innstillingene jeg har nå... Edit: Noen som har noen tips/linker til bra tredjeparts firmware til Linksys WRT54G? Endret 27. juli 2007 av mOkk Lenke til kommentar
mOkk Skrevet 27. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 27. juli 2007 Case closed! Routeren min tok helt kvelden. Trådløsnettverket er dødt, ikke mulig å komme seg inn i routeren med kabel og umulig å resette... jadda... Må vel kjøpe nytt da. bah! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå