Gå til innhold

BK: Nytt håp - naturbilde

enden

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått lekt meg såpass med et nyervervet Olympus E-410 at jeg har klart å lage meg et par blinkskudd (håper jeg).

Dette var et artig lite tre på en snau meter i en myr. Jeg kom ikke nærmere pga en bekk, så det er tatt med 150mm et par meter unna.

post-25824-1185478028_thumb.jpg

Hva har jeg gjort galt som kan forbedres til neste gang?

Jeg lurer på om jeg skulle forsøkt å unngå treet i bakgrunnen opp til venstre, men det så jeg ikke i det bildet ble tatt.

Endret av enden
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. Mitt første inntrykk er det at dette like så godt kunne vært klippet ut av et større bilde. Med andre ord så bærer det preg av at det ikke er alt for godt gjennomtenkt (eller at du hadde vanskelig for å plassere deg kanskje)

Du nevner at det er et artig lite tre som står i en myr. På bildet du tok så ser vi kun toppen av dette treet, det er derfor meget vanskelig for oss å sette den i noen sammenheng. Nå vet ikke jeg hvordan forholdene er der, men kanskje du kan prøve å få med hvor lite treet er i forhold til omgivelsene? Jeg ville også prøvd å plassere treet ganske annerledes komposisjonsmessig. Midtplassering blir i mange tilfeller ganske kjedelig.

Bildet du tok rent teknisk er ikke av veldig høy kvalitet. Kan nevne det at dybdeskarpheten kan gjøre en god jobb, men når vi ikke ser bunnen av det lille treet så gjør det ikke så veldig mye. All fokusen kommer på en gren som de aller fleste har sett før. Treet til venstre som du nevner er også litt forstyrrende.

Vel totalt så er det en del jeg syntes du kan jobbe med. Det viktigste vil være for deg å tenke på hva som er spesielt med dette treet, og så planlegge hvordan du ønsker å vise dette på bildet. At dette treet er en snau meter og står i en myr kommer ikke spesielt godt fram av dette bildet. Etter det så går alt mye lettere, fortsett med dybdeskarpheten, den gjør ofte en veldig god jobb med å bringe oppmerksomheten mot et punkt.

Lenke til kommentar

Det som gjorde dette motivet interresant for deg var at det stod alene på en myr, synes du har feilet med å utrykke din idé. Dette nærbildet gir meg på liksom ingenting...

Men bedre lykke neste gang! hvis du akkurat har kjøpt kamera så har du enda mye å lære! :)

Tok meg friheten til å gi et forslag til en alternativ cropping :)

Lenke til kommentar

Synes selve treet var stilig. Skjønner hva du ville fram til - å vise at treet ikke er dødt enda. Så jeg synes ikke at bakgrunnen hadde så mye å si, selv om det er viktig med referansepunkter. Jeg synes Madusius croppet vel litt mye av tre"stammen", men selve bildet ble interessant i den siste utgaven.

For min del er det fortsatt endel å gå på, men jeg likte bildet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Da har jeg endelig besøkt motivet en gang til, og gjort et forsøk etter tilbakemeldingene her. Jeg valgte et litt annet format denne gangen, og fikk vridd vinkelen så treet i bakgrunnen ikke er med.

Jeg er litt usikker på om formatet ble litt trangt i høyden, men på den andre siden så er det ikke noe informasjon jeg vil ha med over. Kanskje under for å gi et bedre inntrykk av plassering.

Dybdeskarpheten er justert i forhold til første forsøk, og jeg mener dette er det beste resultatet. Jeg tror ikke jeg vil ha for mye bakgrunn med.

Lysforholdene var ikke fullt så gode, så jeg fikk ikke frem det samme fargespillet, men det er først og fremst komposisjonen jeg har jobbet med. Det er et godt stykke å gå til motivet, så jeg orket ikke traske enda en tur en dag det var bedre lys :wee:

post-25824-1188758096_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Nå snakker vi komposisjon her ja. Et mye mye bedre bilde som jeg tror viser meget godt hva du er ute etter å vise andre. Dybdeskarpheten har du også fått teken på i dette bildet.

Flott å se at du tok bruk av noen av rådene i denne tråden og brukte det aktivt. Det er ikke mange jeg har sett som har gjort akkurat dette.

Lenke til kommentar
Nå snakker vi komposisjon her ja. Et mye mye bedre bilde som jeg tror viser meget godt hva du er ute etter å vise andre. Dybdeskarpheten har du også fått teken på i dette bildet.

Flott å se at du tok bruk av noen av rådene i denne tråden og brukte det aktivt. Det er ikke mange jeg har sett som har gjort akkurat dette.

9426658[/snapback]

Takk takk. Som nybegynner har man ikke noe annet valg enn å ta til seg velmente råd. Det er jo slik man lærer noe nytt og utvikler seg :)

Lenke til kommentar

Tror enda at du kunne gjort dette bedre, selv om det et nokså unintresant motiv. Men du viser at du hører på tips å råd når du har tatt dette bildet, det er bra :)

Du sier selv at grunnen til at du synes denne busken er så interesang er fordi den står alene på en myr, det ser ikke vi andre.

Ting jeg ville gjort:

-Fått mer av bakrunnen og muligens litt mer forgrunn(ned på knærne)

-Gitt det en liten overhalling i et redigeringsprogram, ser litt blasst ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...